JA til reservasjonsrett for fastleger

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra JA til reservasjonsrett for fastleger-oppropet.

Skjorhagen

#1 Reservasjonsrett for leger

2014-02-17 20:18

Jeg synes formuleringen hindrer meg i å skrive under. Det er ikke nødvendig å si at de som utfører abort tar livet av uskyldige små barn. Jeg vil foretrekke å uttrykke det slik at leger må kunne nekte å utføre abort bortsett fra der det er nødvendig for å redde et annet liv. Trygdesystemet må imidlertid dekke reise og opphold for dem som ikke kan få det gjort i nærområdet der lokal lege tilfeldigvis er en som ikke ønsker å medvirke i en vanlig abort. Jeg synes også at det er betenkelig når man rutinemessig prøver å diagnostisere fosteret mht for eksempel Downs syndrom med tanke på abortinngrep.

Gjest

#2 Re: Reservasjonsrett for leger

2014-02-17 22:56

#1: Skjorhagen - Reservasjonsrett for leger

Ja jeg er igrunnen ENIG og det gjør det vanskelig også for meg å underskrive. Jeg har vanskelig for å tro at LEGER tror at de TAR LIVET av små barn ved å utføre eller henvise til ABORT. De ønsker slik jeg ser det å HJELPE kvinnen, og SER dette anderledes. Selvsagt ønsker jeg at legene skal få lov til å reservere seg i en så ØMTÅLELIG sak, men kan ikke skrive under på grunn av ordlyden.

 

 

 

 

 


Gjest

#3

2014-02-18 11:06

Jeg er født i 1960. Hadde abortloven eksistert da, ville jeg nok ikke levd i dag. Min far var 16, og min mor 17 da hun ble gravid, og det passet selvfølgelig ikke. Min kjære mor tok en abort på syttitallet fordi det ikke passet og fordi det var lov å gjøre det. Takk og lov for at abortloven ikke eksisterte i 1960. Mvh. Frank Gill

Gjest

#4

2014-02-18 12:38

Lovfesting av legenes reservasjonsrett,vil styrke demokratiet,men også indirekte gi fosteret en stemme gjennom å legitimere at leger står vakt om livet i omgangen med en abortlov som mangler en etisk og medisinsk holdbar begrunnelse.Nei til kollektiv medskyldighet i abortloven! mvh Bjørg Linda Berggraf


Gjest

#5 Re:

2014-02-18 14:10

#3: -

Kjempefint å høre. Min mor var nesten i samme situasjon. Hun ble født av en mor som ikke ville ha henne, (de søkte om abort, - men fikk avslag) -deretter ble min mor bortadoptert til et ektepar som ikke kunne få barn. Da jeg fant ut dette på slutten av 1980 tallet så jeg alvoret i abortloven. Hadde loven vært da hadde min mor ikke blitt født, jeg hadde ikke eksistert. Det ble så alvorlig for meg at jeg stod opp sammen med Børre Knudsen og Ludvig Nessa og endte 17 dager bak lås og slå på grunn av abortkampen. I vår tid har vi nesten gitt opp å kjempe for livet. MVH Kjell Andersen (skribent på sokelys.com

Mvh R. H.

#6

2014-02-19 23:18

Det gjør vondt når en leser og hører disse som vil være herrer over liv og død. Det minner mye om behandlingen forskjellige folkegrupper har fått opp gjennom historien. Vi skal ikke så enormt langt tlbake før de som ikke var A4 enten skulle skjules, lobotomeres, striliseres og i verste fall drepes. Alt skulle være etter overmaktens hode. De som ble rammet, hadde ikke noe de skulle sagt. De skulle ikke sees og de skulle ikke høres. Og nå er det de som ikke rekker å hverken sees eller høres som fjernes - usett og uhørt, sånn at man slipper å forholde seg til deres liv. Og når da de som både ser og hører disse små livene, ikke har samvittighet til å være med på galeien så skal de likevel tvinges. For overmakten vil fortsette å leve "livets" glade dager uten ansvar. De små ufødte har jo ikke følelser og er ikke liv, sier de. De kan ikke tenke, derfor er de ikke.. de er bare en celleklump…jepp, men fra ca. uke 5 slår et lite hjerte og blod pumpes frem og tilbake mellom mor og barn. Samme blod, samme liv. Andrea Bocelli burde også fjernes, mente legen. Det ville ikke mor. Og takk for det!
FA

#7 Re: Re: Reservasjonsrett for leger

2014-03-10 20:14

#2: - Re: Reservasjonsrett for leger

Dersom dere leser litt mer om abortinngrep og hvordan inngrepene skjer, så skjønner dere også formuleringen. Hva med å spørre en ærlig helsearbeider som har sett dette, en som har sett hvordan hjertet slår etter utført inngrep?

FA

#8 Re: Re:

2014-03-10 20:15

#5: - Re:

Stå på! Det er flott at noen tør å stå fram med sin egen historie.