Stopp utbygningsplanene av Det verneverdige Refsnes Gods

Stopp utbygningsplanene av Det verneverdige Refsnes Gods / Kunngjøringer / Kommentarer på utbyggningsplanene av Det Verneverdige Refsnes Gods / Kommentarer


Gjest

#1

2014-02-08 10:55

Godset må gjerne bygges ut, men UT, ikke INN,!
Lag tegninger som harmonerer med nåværende bygg, ikke disse stygge kassene.
Mvh Norunn Gjøstøl

Gjest

#2

2014-02-08 16:29

Eg er busett i Hordaland, og evner difor kanskje å sjå Refsnes Gods frå ein annan ståstad enn dei som er direkte berørt. Refsnes Gods er av STOR historisk verdi for Norge som nasjon. HEILE Norge. For meg er det heilt innlysande at godset ikkje kan byggast inn, uansett kva ein finn på å bygga. Refsnes Gods må ha LUFT rundt seg slik det har i dag. Alt anna vil enda opp som ei skam av internasjonale dimensjoner, og verda vil rista oppgitt på hovudet over kor historielaust me greier å te oss her i verdas rikaste land.

Marit Sæbø, Os, Hordaland.

Gjest

#3

2014-02-09 17:35

Miljøverndepartementet
1. juli 2009

LOVKOMMENTAR
til plandelen av ny plan- og bygningslov

Kapittel 1. Fellesbestemmelser

§ 1-1. Lovens formål

Særlige hensyn som skal ivaretas

Henvisningen til estetiske hensyn er beholdt i formålsparagrafen. Det er av stor betydning at
både den enkelte bygning, bo- og bymiljøer og selve steds- og landskapsformingen er preget
av en ambisjon om å skape eller beholde noe som er vakkert - i seg selv og i sammenheng
med omgivelsene. Plan- og bygningsloven er den klart viktigste loven for å ivareta og styrke
estetiske verdier i samfunnsutviklingen. Det vil være mulig å stille estetiske krav til nye
bygge- og anleggstiltak og ivaretakelse av verdier i eksisterende miljøer både i forbindelse
med planer og i den enkelte byggesak.

Etter min mening er det ikke tatt tilstrekkelig hensyn til overforstående. Bygningene blir alt for dominerende og ruvende i landskapet for å si det forsiktig.

09.02.2014
Lisbet D. Falck

Gjest

#4

2014-02-10 13:50

Utbyggingsplanen tar etter mitt skjønn ikke hensyn til Godsets størrelse og egenart.Et gods kan ikke bygges inn av moderne bygninger.Den foreslåtte utbygging er uten arkitektonisk relevans til denne gamle erverdige bygningen.Det burde ikke bygges mer ved godset og i dets nærhet.

Rune Grandahl.

utflyttet "mossing" med hjerte for Refsnes Gods.




Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...