Psykisk helse bør bli obligatorisk fag i skolen

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Psykisk helse bør bli obligatorisk fag i skolen-oppropet.

Mona

#1

2013-10-07 13:08

Flott forslag! Om ikke som et eget fag, burde det hvertfall få plass i et allerede eksisterende fag.
Det er egentlig ganske rart at det ikke allerede undervises i psykisk helse i grunnskolen, dog er det vel blitt et eget valgfag på videregående skole?

Gjest

#2

2013-10-08 01:55

Det må innebære at elevene lærer flere medisinfrie selvhjelps-metoder. Enkle meditasjons-teknikker og TankeFeltTerapi, vist på tv som TankeFeltTeknikker, TFT, som er blant de mest effektive angst- og traume-forløsende metodene tilgjengelig. Lett og lære og benytte seg av.

 


Gjest

#3 Re:

2013-10-08 08:35

#2: - Det er en forutsetning at elevene skal få utlevert verktøy i hvordan håndtere kriser og vanskeligheter. Doktor Pille har ingenting å gjøre i undervisningen. Det viktigste er bl.a.toleranse og forståelse for hverandre.

 


Gjest

#4

2014-03-21 20:58

Så kult om dette kan bli et fag i skolen!

Gjest

#5

2014-03-22 12:06

STÅ PÅ!

Gjest

#6

2014-03-22 19:50


Gjest

#7

2014-03-27 07:40

Psykisk helse må inn i ungdomsskolen som et eget fag. Både som forebygging av psykisk og mental helse, - anti.mobbingskampanje gjennom opplysningsarbeid om annerledeshet- eks psykisk,fedme,hudfarge,legning, - og som innføring i grunnleggende forståelsen av ernæring/kultur/aktivitet. Hvilken påvirkning mat/drikke har på vår psykiske helse.Hvilken virkning kulturelle og andre aktiviteter har på psyken vår. Feltet er mye større enn de fleste tror!! Bruk erfaringsformidlere/erfaringskonsulenter!!:-) bruk naturen,bruk utfukter til helsestasjoner,dagsentre, brukerstyrte sentre få alle elever til å skrive et kort refleksjonsnotat om egen opplevelse- alle kan litt!!
Få faget etabler i 7 klasse i ungdomskolen m minimum 2timer uka!!!

Gjest

#8

2014-03-31 20:25

Det bør det helt klart! Nødvendig for å forebygge og hjelpe de som trenger det og også hjelpe samfunnet til å forstå. Det kalles forebyggende arbeid å tenk.... det virker! :)

Gjest

#9

2014-03-31 20:55

adferdssykologi og bevist gjøring av barn hvorfor de går på skole er veldig viktig.
på tide med psykisk helse på skolen

Gjest

#10

2014-03-31 21:40

Det handler om at Følelser er MEGA_VIKTIG! En STOR del av livet! Og de må fram i lyset, bevisstgjøres, aksepteres og forstås. Mennesker må lære seg å skjønne sammenhengene mellom tanker, følelser og handlinger !! det er VIRKELIG på TIDE !

Gjest

#11

2014-04-01 06:48

mental helse hadde slik undervisning på en ungdomsskole som et prosjekt. Jeg tror det gikk over 3 år. Det viste seg at også mobbing ble borte. Det er på tide å få dette faget inn i skolen. Det er altfor mange ungdommer som strever alene med ulike problemer.

Gjest

#12

2014-04-01 09:13

Flott forslag.


Gjest

#13

2014-04-01 12:04

På lik linje med andre fag på skolen, slik at de får større forståelse for Psykisk Helse, som flere og flere ungdommer og eldre sliter med i Dagens Stress Samfunn, for IKKE å Snakke om all den Skjulte Mobbinga som foregår gjerne fra 1ste klasse og oppover ungdomsskolen for enkelte Utvalgte "Offere", Dette kan bidra med at større Hensyn til Medmennesker taes <3

Gjest

#14

2014-04-02 05:44

håper de skjønner at dette er det viktigeste faget!!!!!!

Gjest

#15

2014-04-02 19:52

Meir kunnskap til alle ,meir hjelp til den enkelte!!!!

Gjest

#16

2014-05-29 12:30

Tro dete er et fag som ikke bare vil hjelpe barn i hverdagen, men også et fag de ville vært veldig interesserti. Hvorfor er han så sint? Hvorfor er hun så rar? Hvorfor er vi så forskjellige? Vi vet jo mye om dette, men barn mangler jo denne innsikten og må dikte opp forklaringer. Klarer de ikke det skyver de vel de sinte, rare og forskjellige unna.

Gjest

#17

2016-01-08 00:34

Jeg signerte for de jeg har lang lærererfaring og ser at psykologiske problemstillinger står i veien for læring.

Gjest

#18

2016-01-19 17:16

Flest mulig i dette samfunnet trenger å vite mer om psykisk helse. Det er naturlig å begynne i skolen.

Gjest

#19

2016-01-19 22:21

Veldig bra og viktig med fokus på psykisk helse som fag på skolen. Dessverre består mye av oppdragelsen av å undertrykke og skjule følelser. Desto viktigere er det å komme tidlig på banen med å lære barna om hvordan følelsene fungerer, sette navn på dem og ikke minst uttrykke de uten å skade andre. Og lære hva som skjer hvis vi ikke får uttrykt sinne, sorg, sjalusi etc. Dette har stor betydning for selvfølelse, selvtillit, relasjoner og åpenhet mennesker imellom. Og absolutt forebyggende i.f.t. læring, mobbing, vold, rus, kriminalitet og selvmord. Å få inn dette faget i skolen er den beste investeringen vi kan gjøre for våre barns og ungdoms helse!

Gjest

#20

2016-01-20 08:45

Kunne ikke vært mere enig i det. Samt jeg har for tiden veldig dårlig psykisk helse. Men har klar skole gang utmerket, har fast jobb, eier nytt hus og bil. Har et godt samboerskap. Alt takket være gode helse arbeidere nå, samt bra støtte fra foreldre igjennom tiden. Men- gi oss kunnskaper om dette mye før! Om det er vanskelig og få til på barneskolen, ungdomsskolen. Så hversåsnill få det igjennom på videregående. Jeg skriver en bachelorgrad nå i disse dager om noe likt som dette. Samt ekstremt dårlig psykisk helse. Jeg er et levende eksempel på at man klarer faktisk noe siden av og være syk!

Gjest

#21

2016-01-20 09:20

Veldig bra initiativ. Håper dette blir dratt i land. Veldig viktig tema og utrolig lærerikt for elevene.

Gjest

#22

2016-01-20 10:06

Har en datter som har psykisk diagnose. Vet hvor vondt og smertefullt dette er for den som sliter og deres pårørende.

Gjest

#23

2016-01-20 11:56

Jeg signerte fordi psykisk helse er noe alle har behov for og lærere mer om,og ikke minst fordi det er så fryktelig mange som lider av psykisk helse. Psykisk helse er ikke en synlig lidelse så man kan ikke se den, derfor er det viktig at vi lærere mer om den I skolen slik at vi kan Være med på og hindre selvmord blant de som lever med en psykisk lidelse... så til regjeringen Vær så snill og hør oss denne gangen, dette er så viktig for oss alle slikt vi også kan Være med på og hjelpe de som lider av dette.. og slik at vi kan hjelpe hverandre..

Gjest

#24

2016-04-12 16:47

Fordi det er viktig at fler vet hvordan man skal ta hånd om de som sliter med psykiske lidelser. Fordi jeg har vært vitne til at et annet menneske har måttet gi opp og tatt livet sitt .Fordi jeg har gått igjennom ting som har vært vanskelig selv.