Nei til 10 % fraværsgrense i videregående skole

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til 10 % fraværsgrense i videregående skole-oppropet.


Gjest

#26

2016-03-14 12:29

Fraværsgrensa vil virke mot sin hensikt og ødelegge skolehverdagen enda mer for personer som allerede sliter, da spesielt personer som sliter psykisk og ikke får sykemelding, eller som sliter hjemme og ikke får dokumentert fravær av foreldrene.

Gjest

#27

2016-03-14 12:56

Fordi ti prosent er veldig overdrevet.
Jeg mener at skole kommer til å bli veldig vannskelig.

Gjest

#28

2016-03-14 17:53

Fordi hadde min skole i år hatt 10% fraværsgrense hadde over 70% av elevene strøket. Sier nok.

Gjest

#29

2016-03-14 18:53

Ja til fraværsgrense!


Gjest

#30

2016-03-14 20:18

Jeg synes det er helt patetisk og urealistisk å tro at fraværet kommet til å bli forbedret med en slik lov. Det som kommer til å skje er at flere ungdommer mister håpet og ikke fullfører vidregående skole. Dette igjen vil føre til at færre og færre tar høyere utdanning. Mange undommer sliter seg rett og slett ut av skolen og klarer ikke å gå på skolen en dag på grunn av at de er helt utslitt. Eller så kan det være ungdommer med problemer på skolen som har vanskeligheter for å komme seg på skolen, MEN som har gode karakterer og møter på vurderingssituasjoner. Det kan også være ungdom som har psykiske lidelser som fører til økt fravær. Med den nye fraværsgrensen vil alle ungdommer som er preget av disse samt flere bli tvingt til å droppe ut/ikke fullføre vgs pga mangel på karakterer grunnet for høyt fravær. På min skole har vi fagdager hver uke med fireskoletimer av samme faget denne dagen, hvis man er så uheldig å bli syk eller at noe skulle skjedd på en slik dag hadde man allerede vært i grensestadiet til mangel på vurdering. 

Jeg mener dette absolutt ikke er rette måten å minske fraværet på, det vil heller virke mot sin hennsikt. 


Gjest

#31 Re: Re:

2016-03-14 22:49

#11: - Re:  

 Er ikke alltid det er like lett ;) mange av oss har lekser som må bli utsatt til kvelden, hvis man har en hobby, trener, vil være med venner og i tillegg må holde orden i hybelen. Jeg vet hvertfall ikke hvor mange ganger jeg har måttet sitte langt ut på natt fordi jeg hadde lekser.


Gjest

#32

2016-03-14 22:54

Vi har da allerede startet med dette nå på skola mi, men helt ærlig det hjelper ikke en dritt. Jeg har tenkt tanken ofte nå om å bare droppe ut eller eventuelt ikke ta 3 året. Før hadde jeg motivasjon og likte veldig godt skolen, men dette ødela virkelig det.


Gjest

#33

2016-03-15 08:06

.......IDIOTISK

Gjest

#34

2016-03-15 08:06

Fordi jeg er i mot 10% fravær=null karakter i faget. De tar ikke hensyn til at ungdom har ulike behov, og det kommer til å bli helt umulig å vurdere hva som er fravær og ikke. Det kommer til å bli sure miner pga dette, og det virket ikke som at de har tekt over hvordan deres egne behov var når de gikk på skolen.

Gjest

#35

2016-03-15 09:19

Å ha 10% fravær i løpet av et skoleår, ok. Men 10% fravær fra et fag, si naturfag som man har en gang i uka, er umulig. Denne fraværsgrensen er umulig å følge opp i praksis. Mange sliter psykisk i denne alderen, og de burde ikke straffes.
kada

#36 eksde

2016-03-15 22:03

Kanskje det her systemet ville fått folk til å komme på skolen min(TIP vg1) 


Gjest

#37

2016-03-16 14:57

For folk som sliter med kroniske lidelser som blant annet migrene, så blir dette litt vanskelig. Utrolig kjipt om dette skal gå utover elever som ikke kan noe for at dem er så uheldig og sliter med det. I tillegg finnes det folk som sliter psykisk, med sosial angst og det verste for dem er å bli straffet på denne måten. Jeg tror konsekvensene vil bli brutale om dette blir virkelighet og det blir nok sikkert mange flere som ikke klarer å fullføre VGS, og det er skremmende.. 

Elev på Sandnes VGS

#38

2016-03-16 19:11

Både lærere og elever på Sandnes VGS synes at 10% grense er helt hull i hode. 

1. Folk som er svært aktive i for eksempel idrett eller en organisasjon kan ikke satse fullt.

2. Noen er mer syke enn andre og det kan man ikke gjøre noe med. Vi kan ikke la de som er syke falle utenfor.

3. Flere i klassen min(en svært motivert klasse) har allerede strøket i flere fag hvis den nye loven hadde vært vedtatt nå.

 

Et forslag som dette skal ikke sendes så fort gjennom. Ulike elever har ulike behov og vi kan ikke la de svakeste dette av. Dette viser jo bare enda bedre til det Røe Isaksen sa: at han vil ofre noen av de svakeste for at de sterkeste skal bli enda bedre(Ikke helt ordrett).

Kjære regjering. Åpne øynene! Dette vedtaket kommer til å koste staten mer enn det er verdt nå folk begynner å droppe ut av skolen fordi de stryker. 

 

Forslag til vedtak: 

Senterungdommen, Fremskrittspartiet ungdom, Unge Venstre, Ung Psykisk helse, Elevorganisasjonen og Rød Ungdom, Auf og Sosialistisk ungdom´s forslag til vedtak er å fjerne loven.

Alle Norges elevers innstilling: 

Forslaget vedtas


Gjest

#39 Press!

2016-03-16 19:26

Hvor mye mer press skal vi få? I dagens samfunn er det utrolig med press. Jeg selv føler det, og jeg sliter med depresjon og angst. Det er ikke enkelt å være på skolen når man gruer seg hver eneste dag. Man får aldri sove om natten, fordi man gruer seg så mye. Og frykten bygger seg opp til angst. 

Det er ikke enkelt å være ungdom den dag idag med all presset rundt både på skolen og i fritiden. Hvordan skal man kunne føle mestring? Det er enkelte folk som er skolelei, men vil ha utdanning. Og under skoletiden, er det lett å falle av. Hvordan skal dette opplegget gjøre det bedre? Det blir bare mer press, igjen. Press etter press! 


Gjest

#40

2016-03-16 19:45

Jeg synes at 10% fraværsgrense i videregående skole er dumt, fordi det fører til mer press og hvis man er syk i f.eks to dager, kan man risikere å ikke få karakter i et fag. Det må være lov å være syk. Man kan dermed bli straffet for å være syk, og da ikke få karakter i et fag, som igjen påvirker karaktersnittet negativt (noe som kommer på vitnemålet). Mange elever kommer da til å ikke få karakter i et eller flere fag, fordi de har vært litt syke eller kanskje vært til tannlegen. Derfor synes jeg å ha en fraværsgrense på 10% er altfor strengt.

Gjest

#41

2016-03-16 19:51

Fordi det er en sak som burde tas seriøst. Er vanskelig nok for de som allerede sliter med skole, om de ikke skal måtte ta alt om igjen.

Gjest

#42

2016-03-16 20:39

fordi 10% fravær i vidregående skole er helt på tryne. skal det plutserlig ikke være lov og være syk?! ærlig talt hvem drar til lege for og få sykemelding for omgangssyka? denne fraversregelen virker mot sin hensikt og vil mest sansynelig føre til at flere og flere dropper ut av skolen.

Gjest

#43

2016-03-17 05:00

Fordie jeg er i mot det

Gjest

#44

2016-03-17 07:21

Fordi det er tull, vi burde bidra til å få flere til å fullføre, ikke det motsatte!

Gjest

#45

2016-03-17 08:02

Fravær har ikke noe å si på karakterene du får.

Gjest

#46

2016-03-17 09:33

Fordi jeg føler det kan gå ut over min framtid, siden fraværsystemet på skolen min er veldig dårlig siden jeg får fraver for en dobbeltime hvis jeg kommer 3-5 min for seint

Gjest

#47

2016-03-17 11:37

Jeg mener det er alt for masse fokus på fravær i skolen - det viktigste er at man har høy arbeidsmoral, jobber hardt og er motivert. Om man veit man står i fare for å ikke få vitnemål pga feks for høyt fravær i et fag, vil met sannsynlig motivasjonen forsvinne og gå utover de andre faga også.

Gjest

#48

2016-03-17 13:07

Fordi 10% er tåpelig lite... mange risikerer å stryke i flere fag og dermed må droppe ut..
Omg

#49 Re: latefolk

2016-03-17 15:38

#6: -  

 Er man syk ofte får man lege erklæring


Gjest

#50 Re:

2016-03-17 15:40

#37: -  

 Som sagt.. disse kam få lege erklæring som gjør at de ikke stryker