Stopp Addictologi Akademiet

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Stopp Addictologi Akademiet-oppropet.


Gjest

#26

2015-01-23 19:13

Jeg har fått klienter som har trengt behandling etter møte med addictologi akademiet.
G.

#27

2015-01-27 16:40

 

"Hva som kjennetegner sekter: Sterkt konformitetspress. Kritiske spørsmål vendes tilbake til deg selv som uttrykk for manglende åndelighet eller modenhet. Ledelsen er svært autoritær. Skal ikke ha opposisjon. Tvil anses som opprør. Ofte vil deler av læren holdes hemmelig (gjelder ikke alltid). Reaksjon ved utmelding. Alle kriterier trenger ikke være oppfylt, men usunnheten lar seg gjerne kjenne igjen i noen av disse kriteriene."

Apropos til kritikken av addictologi akademiet. Akademiet har hjulpet mange fri fra avhengighet, men at det scores såpass høyt på de sekteriske trekkene er selvfølgleig veldig kritisk. 12trinns- metoden har mye bra for seg, addictologi som fag likeså. Ideologien er helt ok, men de som utøver den har tatt en del feil valg som nå ser ut til å kjøre det hele i grøfta.

Det kritiske er vel når en person leder det hele alene, og har mye å tjene på at folk blir sittende i grupper, kurs og utdanner seg innen faget,- selv om de i utgangspunktet ikke hadde noen intensjoner om å arbeide innen feltet.

Ideologi og gode terapeutiske intensjoner vipper over til grådighet og herskesyke....meget kritisk. En terapeut som påberoper seg å ville hjelpe klienter til et bedre liv, men samtidig vil tjene mest mulig penger på klientene,- havner på meget tynn is.

Mennesker som sliter med avhengigheter er traumatiserte og noen kan nok ha vanskelig med å stå i mot det psykiske presset de blir utsatt for på akademiet, og kan bli sittende igjen med gjeld og like store psykiske problemer som de kom inn med, bare i en annen form.

Den lille mannen i den store bilen bør vel bestemme seg snart; vil han være terapeut eller buisnessmann?

 

ekssektmedlem

#29 Terapautisk fellesskap som har degenerert til en manipulativ sekt

2015-02-01 18:31

Gikk der i en kort tid og fant fort ut at dette både var et usunt sted. Stedet er basert på frykt, man er redd for hverandre ( for å bli satt grenser for), for Espen ( få "hjelp") for seg selv og sine egen tanker ( velge "sjukdommen") sin personlige "veileder, osv osv. Kritisk og selvstendig tenkning blir raskt stemplet som en del av "sykdommen", "diffe" osv. Mange klienter begynner å uttrykke seg i et godet språk kun de som er del av sekten vet hva betyr. Man lærer seg å tvile på sine egne følelser og ryggmargsreflekser. Jeg hsuker svært godt følelsen av å ha to stemmer i hodet sammtidig: "kom deg for hælvete bort fra dette syke stedet og det maktsyke mennesker", og " jeg må ikke velge sykdommen, den kritiske stemmen er sykdommen som snakker".

Er du medlem, er du redd, vet ikke hvordan du skal slutte??

HER ER SVARET: Du skylder ikke denne menneskene noe som helst. Alt du har fått hos Espen har du betalt for. Du er en KUNDE. Du bestemmer selv hvordan du ønsker å avslutte kundeofrholdet ditt. Skriv et brev, kast en murstein gjennom ruta, send en sms. Du er et godt og fornuftig og sunt menneske som selv vet hva som er best for deg. La INGEN ANDRE FORTELLE DEG NOE ANNET. DU ER IKKE GRISESJUK

Samboer

#30 Sekt

2015-02-27 14:54

Espen ville at min samboer skulle gå fra meg, han mente at jeg var ikke den rette og at jeg ganske sikker kom til å skade min samboer, da jeg var av innvandrer bakgrunn. Fordi ifølge Espen, så var krenkelser og psykisk vold en normal reaksjon fra alle ikke etnisk Norske. Jeg har aldri rørt min samboer hverken fysisk eller psykisk, har ikke engang hevet min stemme ovenfor vedkommende.

Relasjonen de hadde var kontrakt basert og enhver brudd på kontrakten hadde i følge Espen store bivirkninger, de brukte alt mulige trusler og mente at Akademiet var den sanne familien.

Jeg har aldri møtt Espen, min samboer har aldri nevnt noe negativt om meg, snarere bare positivt.

Privat liv var fy fy, alt måtte deles, selv intime deler av privat livet.

 

Forretningsidéen er genialt, de bryter ned sine "klienter" for så å tilby terapi som koster dem skjorta. Det tar sekunder å ødelegge, men år å bygge.

oslo

#31 Re: Terapautisk fellesskap som har degenerert til en manipulativ sekt

2015-03-29 05:42

Bizz

#32 Re: Sekt

2015-05-09 08:16

#30: Samboer - Sekt 

 Dette er helt i tråd med all info jeg har fått om akademiet. De som går der invaderer også 12-trinnsfellesskapene. De skaper en gruppe i gruppa ved å holde sammen og kun bruke sitt eget "terapeutiske" språk, og innretter seg sjeldent eller aldri til det opprinnelige i gruppene. Flere fremstiller seg selv som "nykommere" for å få være helt i fred med noe av hensikten ved å gå på møtene. Hensikten er å "finne andre å hjelpe når man selv har blitt hjulpet", i tråd med 12-trinnsmodellen men der motivet er å rekruttere flere til behandling på akademiet. Det mest skremmende er å se hvordan kvinner og menn som har gått i behandling lenge fortsatt sitter fast i all lidelsen, det ser ut til at jo verre historien er jo mer ærlig tror de at de er. Ved forsøk på å snakke til dem og forsøke å få dem til å innrette seg blir det møtt med "jeg føler meg krenket og forfulgt". Dvs. at de ikke under noen omstendigheter vil tilpasse seg fellesskapene de deltar i. Flere har opplagt blitt pålagt diagnoser de ikke har, som f.eks alkoholisme og narkomani. Selv om de bruker selve tittelen under presentasjon på møtene snakker de sjeldent eller aldri om eget rusproblem, kun om voksen-barnproblematikk, sukkeravhengighet eller relasjonsproblemer. Disse menneskene er ofre for krefter som kun tenker kr, og som bruker enhver metode for å skaffe flere kunder. På godt norsk: HUSTLING!

#jegerikkeGrisesjuk

#33 #jegerikkeGrisesjuk

2015-07-01 20:07

Bea

#34 Re:

2015-07-03 17:12


Gjest

#35

2015-07-03 17:20

Dette er et fantasisk innlegg så bekrefter alt jeg oppfatter at akademiet står for. Det kunne blitt et både etterlengtet og fint bidrag til behandlingen her til lands, men har endt opp som det mest kritikkverdige behandlingstedet blandt alle. At ferdig utdannede addiktologer nå blir videreført inn i telefonsalg som bare er en fortsettelse av den omfattende fakturasvindelen til De norske kartverk sier noe om seriøsisteten til disse to firmaene som spiller på lag. 

Når det er sagt, de kommer til å ete seg selv opp innenfra. Samarbeidet blir akademiets død, for om "den lille mannen i den store bilen" er grådig og bitter så er det bare bagateller i forhold til lederen for De norske kartverk. 

Tine

#36 Re: Re:

2015-07-20 15:30

#17: svartsol - Re:  

  ...det offentlige står for?

Var det ikke det offentlige som betalte plassen din på Alfa? Det offentlige kjøper opp plasser på mange forskjellige behandlingssteder, noe som gir den rusavhengige opptil flere alternativer å velge mellom. 

 

Det er kanskje på tide å gjennomgå kravene som stilles til bedrifter som Addictologi Akademiet hvor det tjenes penger på sykdom. 

undrende

#37 Re: Re: Bruker sekteriske manipulasjonsteknikker for å gjennomføre organisert krimminalitet

2015-10-08 19:53

#22: glenn - Re: Bruker sekteriske manipulasjonsteknikker for å gjennomføre organisert krimminalitet 

 Hva har det med saken å gjøre at du har fått hjelp og blitt rusfri? Fint at du har blitt det og det er nok mange andre i din situasjon. Men det forsvarer vel ikke at de ødelegger mange liv og er med på systematisk svindel av store og små kunder?


Gjest

#38 Re: Re: Terapautisk fellesskap som har degenerert til en manipulativ sekt

2015-10-26 23:07

tidl_sektmedlem

#39 Jornalist undercover i akademiet

2015-10-30 03:31

NYHET: Journalist jobbet UNDERCOVER i Kartselskapet og i Addictologi-akademiet. Journalisten var ansatt i Kartselskapet og har bl.a deltatt i prosessegrupper og kurs i Akademiets regi gjennom et helt år. Dette kommer til å bli STOR mediesak. Han/hun har funnet og opplevd ting som kommer til å sjokkere offentlighet. Er du fortsatt i en del av akademiet eller Kartselskapet bør du komme deg ut NÅ!!!

Anonym

#40 Re: Jornalist undercover i akademiet

2015-11-15 12:51

#39: tidl_sektmedlem - Jornalist undercover i akademiet 

Dette er ubehagelig, kjenner jeg. Er det noen som vet om denne journalisten også har infiltrert fellesskapene, som AA, NA, ACA? Det er i så fall en stor utfordring for anonymiteten, tilliten og tryggheten.

tidl

#41 Re: Re: Jornalist undercover i akademiet

2015-11-16 08:09

#40: Anonym - Re: Jornalist undercover i akademiet 

 infiltrert akademiet, ikke 12trinns gruppene

tidl_akademiet

#42 hjelpekilden - statsstøttet organisasjon for sektofre og deres pårørende skriver om akademiet

2015-11-16 08:10


Gjest

#43 Re:

2016-03-07 06:35

#26: -  

Det er nok slik at flere enn de som står frem trenger hjelp eter å sluttet der,jeg har hørt om en person som ble lurt for flere hundre tusen kroner og ikke turde å si noe til noen i frykt for å bli straffet. 


Gjest

#44

2016-06-07 20:48

Jeg kjenner en som deltok og ble temmelig skremt av vedkommenes beskrivelser av hva som foregår der. Planter falske minner i personer og svindler.
Gjest1016

#45

2016-11-17 06:42

 Etter å ha lest her er jeg bekymret for en kompis som begynte å jobbe for kartverket og som nå også holder på med dette tullet med addictologi akademiet . . 

tommy

#46 Re: Jornalist undercover i akademiet

2017-01-10 02:44

#39: tidl_sektmedlem - Jornalist undercover i akademiet 

 og hvor ble det av denne saken?

ikke noe jeg har fått med meg iallfall


Gjest

#47 Re: Re: Re:

2017-10-14 04:33

#36: Tine - Re: Re:  

 Nei, betalte selv for min egen behandling


Gjest

#48 Re:

2017-10-16 11:09

#26: -  

 Akadmiet har reddet mange liv og bygd opp mennersker som har ønsket å bli en del av samfunnet, flere er tilbake til jobb,fått tilbake omsorg til barna sine,gått ut av realsjoner som har gjrot at de har sviktet barna sine.Jeg har selv fått mestret livet etter år i coaching der.De har att et oppgjør med familen som har sviktet ,tatt eget ansvar for å ikke være en som svikter,ingen under her forteller noe om seg selv,bare om andre.ingen under her froteller noe om årsaken til at de gikk der og manger under her har heller andri gått der.og dersom de ikke var fornøyd kunne de vel avsluttet sin coching.høres ut som stdet har blitt det største problemet i livet deres.Men årsaken til at de begynte å gå der vil tydligvis ingen forholde seg til under her.


Gjest

#49 Re: Sekt

2017-10-16 11:12

#30: Samboer - Sekt 

 intressant,hva var årsaken til at din samober gikk 

er i utgangspunktet da,høres jo ut som alt var bra så var var egentlig behovet for coachingen.


Gjest

#50 Re: Re: Jornalist undercover i akademiet

2017-10-16 11:14

#40: Anonym - Re: Jornalist undercover i akademiet 

 høres ut som profesjonell journalistikk,er jo faktisk etiske retning linjer for journalsiter.Høres ut som mange av dere ikke har satt dere inn i samfunnets regler eller ikke kan de rett og slett.