LAR protestaksjon

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra LAR protestaksjon-oppropet.


Gjest

#26 Re:

2015-01-07 12:59

#5: -  

 de er rett og slett farlige. fikk stoppet medisinen min på dagen pga 1 drink! seriøst! lønner seg ikke å være ærlig med Lar for da for du straff så det holder! trudde jeg skulle stryke med når de tok safta mi på dagen. det burde vært belyst for Lenge siden hvordan denne Berit "såkalt" overlegen- herjer med folk. hun burde Ikke jobbet med folk i hele tatt! hun kan holde seg til økologisk..! 

Jan Inge Lindvik
Forfatteren bak dette oppropet

#27 Re:

2015-01-07 15:42

#20: Per Erik -  

 Du må sende klagen til fylkesmannen, trenger bare å endre navnet. Fylkesmannen er alltid veldig hjelpsomme, men de må forholde seg til svært strenge lover. LAR er ikke dumme ser du, de har skjønt at de opererer i grenseland. Det dumme er at om vi ikke kan bevise ting har vi ingenting, start å samle bevis. Sjøl sliter jeg med å få bytte til metadon selv om jeg har falige bivirkninger av subutex.

6 år i LAR midt

#28 Re: Re:

2015-01-09 17:02

#26: - Re:  

 Det høres lite troverdig ut du. Kastet ut på dagen for å tatt seg en drink. Man kan si mye om LAR men det der blir for dumt

CC

#29 Re

2015-01-12 21:33

Jeg måtte flytte fra Ålesund og LAR Midt pga av at jeg ikke fikk LAR behandling der, jeg var da 27 år og de mente jeg var for ung! Jeg hadde da sendt 24 epikriser fra innleggelser på avrusning og psykiatri, men de mente at problemet mitt var for "lite"... Flytta til Oslo og LAR Øst, og fått MYE bedre behandling og oppfølging. Selvsagt ikke perfekt, men mye bedre... Sykt at man må flytte får å få medisiner for sin sykdom!!

Jan Inge Lindvik
Forfatteren bak dette oppropet

#30 Re: Re

2015-01-12 23:14

#29: CC - Re 

Ålesund er en utrolig lusen plass påå mange måter innen helsevesenet dessverre. Mer problemorientert kommunalt ansatt personell skal man lete lenge etter. Jeg er ikke herfra og jeg sliter med min behandling fordi det ikke er noe heroinproblem i denne byen.


Gjest

#31

2015-01-14 14:57

Virkelig på tide at Lar brukerne blir hørt !Metadonen her i Norge gir skremmende bivirkninger og hvorfor kan det ikke gis i tablett form når det er bevist at dette tåler kroppen MYE bedre ? Skal vi som pårørende bare måtte sitte å se at de kjæreste menneskene vi har bare SVINNER bort UTEN å kunne gjøre noe som helst ?? Derfor synes jeg vi skal samles om dette oppropet !

Gjest

#32

2015-01-16 20:52

Oversikktlig og godt formulert. Jeg har lyst til å støtte en viktig sak.
Sigurd Slaatten.

#33 Lege Assistert Rehabilitering.

2015-01-16 21:12

Jeg har gått av metadon på egenhånd. Nå blir jeg tillbutt å begynne på metadon igjenn for å lindre smerter i fra skader legen og psykiater mener jeg har fått av tidligere metadon bruk. Jeg er i tillegg til dette helt rusfri og klarer meg bra. Dette er ett vondt bilde på den veldig mangelfull og selvmotsigende Lar behandling. Dette var mye av grunnen til at jeg gikk av metadonen.

En ting som er sikkert er at det er langt i fra noen Lege Assistert Rehabilitering. 

Metadon er ikke alt, man må kunne aktivisere pasientene eller brukerene på en langt bedre måte, uansett om man er missbruker, bruker elller stoffmisbruker eller Larpssient.


Gjest

#34

2015-01-20 11:46

Hei allesammen, ønsker å fortelle litt om mine erfaringer og opplevelser som LAR+ LAR X bruker de siste 14 årene.

Jeg bor på et lite sted i dag , jeg flyttet hitt for 14 år siden for å komme meg vekk fra Oslo, ville starte på nytt med blanke ark.

Jeg har hatt reine prøver i 13 år uten en eneste sprekk, i løpet av den tiden har jeg tatt fabrev, fått barn, kjøpt hus og har en bra jobb som jeg har hatt i 7 år. Har fungert opptimalt.

Etter en tøff skilsmisse og gjennomføring av interferon behandlingen(grunnet Hepatit C) som tok knekken på meg bådde fysisk og psykisk, ble jeg veldig deprimert og sliten. Jeg hadde desverre noen inntak og opplyste selv LAR om dette(ble ikke tatt på noen prøver).

Jeg ba om hjelp og etter mye om og men fikk jeg behadlingsplass( langt fra familie og venner ikke etter mitt ønske fikk beskjed om at plasser vokser ikke på trærene vettu). Avstanden gjorde at jeg fikk bare møte barnet 2 ganger i løpet av de 5-6 mnd...dette var tungt og sårt siden hun alltid har bodd sammen med meg.

I de 13 årene jeg klarte meg, har jeg aldri spurt lar om hjelp, har stilt opp på alle prøver og annet dem har bedt om. Hadde regnet med å bli møtt på en litt annen måte!!

Mens jeg var i behandling var barnet mitt plasser hos min familie. Når jeg var ferdig så flyttet hun hjem til meg igjen, hun hadde da ikke svært sammen med meg på et halvt år.

 Da hadde jeg klar behandlingen uten en spekk i 5 mnd i stedet for å gi meg en henteordning lik den jeg har hatt i 13 år, dvs henting 1 gang i uken så tvinget dem meg til å møte opp på helsestasjonen hver dag i 3 mnd, dvs hele sommeren. Dem viste jeg hadde et barn hjemme og var alene om omsorgen og at jeg ikke ønsket å hente der da jeg visste at dette ville medføre å møte på mye større fristelser, ved å bli kjent å møte på alle de som går der daglig og en del av dem har sidemisbruk siden dem er pålagt å hente daglig.

Da høsten kom og jeg skulle gå i jobb etter at sykmld min gikk ut måtte jeg krangle meg til en utelevering av metadoene slik at jeg i det hele tatt fikk kommet meg på arbeid.

Når jeg protesterte og sa at jeg totalt hadde vært rusfri i 7 mnd kom dem med et skriv der det stod en fase plan på 1 år, første 3 mnd daglig henting osv.. dem mente at jeg verken kunne regne med de 5 rusfrie mnd i behandling eller 13 årene før det, her måtte man starte på skratch sånn var det for alle fikk jeg høre.

Dette viste seg å være rein løgn nå i de siste har jeg snakket med mange lar brukere på mitt bosted og alle har opplyst at dem får sin gamle hente ordning etter 2 REINE PRØVER!!!

Alt dette pluss mye annet var med på at jeg sprakk i" høst" gjett hva jeg fikk høre etter at jeg hadde noen inntak jo da måtte jeg bare ha to reine prøver så ville jeg få henting 1 gang i uken.

For meg er dette toppen av GALASKAP!: skal det virkelig være sånn at når du gjør det bra så blir du straffet med masse innskrenkninger og vanskligheter mens når det går dårlig : ja da før du belønning???

 

 

 


Gjest

#35

2015-01-22 23:38

Veldig bra jobbet for å øke forståelsen for hvordan å gjøre en så livinngripende behandling som LAR er bedre for pasientene. LAR er bra, men kan bli mye bedre!

Gjest

#36

2015-02-17 12:46

. Takk!!
Dette er for viktig til og ta på tlf. Har masse dokumenya på feilbehandling.fraværende rettigheter. Og kulturen i lar, fornektelse!
Har sitt i Stoltenberg utvalget..og av de 22 punktene vi arbeider. Frem. Ble ingen satt i verk!
Men..må over på pc, n og finne fram dokumentasjon.Endelig noen som ser..tlf er ikke god og skrive på..men kommer sterkt tilbake. Pga JEG skjønner ikke at lar eksisterer i d hele tatt. .med SÅ mange overtramp. Til senere..stå på:)!
timring 72

#37 lar uhyre

2015-02-17 13:09

Mye bra kommentarer!... Men viktigst: i Lar er det en utrolig ukultur.  Med fornektelse.  Og stadige brudd på rettigheter..!Fikk 220 mg metadon for nesten 20 år ssiden. .Lar, s opostart. Den gang "mar" .samme folka. Ble heldigvis syk av den store dosen. ..js heldigvis! ..det førte til en knallhard kamp mot lar..jeg vandt. Har idag mye svakere  medisiner..gått ned til 2 bero..og en mogadon og sove på..når jeg trenger det...Og en vanlig kege som viser vanlig gjendidig respekt.

Ja..blir møtt mef gjensidig respekt..og har gjort ALLE Lar.s spådommer om at man stadig må øke benzo for at de dkal virke, til skamme. 

Man man KAN gå ned oxo..samme prosedyr. Normalt at man trapper ned...i samarbeide med legen

. Men stikkord: respekt, rettigheter. .og feilbehandlin...som er fraværende i Lar

. Dette har holdt på lenge nok nå. Stå på. Ikke NOE positivt med lar..jo medisiner.  Men ikke i pakkeløsningen! 

 

er jo medisiner..harde. og må skreddersys.  Men Lar gir beng..de toer sine hender små...

 

stå på..ingen inlegg er dumme;))

 

 

timring 72

#38 ukultur

2015-02-17 13:24

Ja..for viktig og sitte med tlf. Og skrive;)..pc, n.

Men idag har jeg .vanlig fastlege..ordentlig behandlet. Og rett medisinert. Jobber og fungerer helt optimal:)

Dette jobber..og fungerer jeg opptimslt på..nekter og tro jeg ville fått samme gode behandling med pakkeløsningen til LAR..ja hater den institusjonen. .på sosial mefisinsk senter i Sfj. Har de fått munkurv om og prate negativt om lar..det kan jeg dokumentere..men de har monopol på rusbehandling nå..og det vil de gjerne forsette med..galingane.  siste stopp.  Er sånn de SER på lar..selv.

Nei..dok. alle overtramp. Ps..og fungerer du iILar..er det DEG som gjør en god jobb..ikke de .;)

Den dagen det flyter over.el komner i vanskeligheter. .er det frem ned pisken..el ingenting. Raua opplegg dere. Enig..ja:(..


Gjest

#39

2015-03-24 18:31

Har vært i LAR siden 2003 og trodde aldri det var livet ut samt bivirkningene er verre en mens gikk på heroin så hvorfor ikke flere typer medisiner en kan velge hvilken fungerer best for meg. Så er det dette med at kontroll og straff var ikke det jeg ba om hjelp til det var helsehjelp slik kunne leve et friskere og bedre liv nå er helsen verre pga denne medisinen og livssitivasjon og ja bedre i samfunnets øyner, men i egne øyner kunne det nesten ikke vært verre. Om ikke livet var verd og leve før så er det mindre verd og fortsette med dette til en sitter på gamlehjemmet.

Gjest

#40

2015-03-24 19:01

Alle har rett på et verdig liv ikke bare behandlerne, men også de som blir behandlet!!!

Gjest

#41

2015-03-30 01:23

Har blitt så feil behandlet som bare det !!!
Akt så kan vær t hjelp e bra :)

Gjest

#42

2015-03-30 11:47

Føler meg som en fange i Lar. Har kun hasj som side missbruk, og har vært i Lar i 9 år, med rene urinprøver unntatt Canabis som jeg bruker som medisin til å få i meg mat,. Trodde det skulle være en induviduell behandling. Får ikke reise på ferie, pga henting hver dag, og jeg er uføretrygda. Før brød de seg ikke om du røkte Canabis, men plutselig skal det være en byrde i livet og være i Lar = fengslet helvete!

Gjest

#43

2015-03-30 22:04

Synes det er på tide at det blir holdnings endringer,og ikke minst endringer i medisin valg,altså flere medikament valg,tryggere metadon(levometadon)i lar systemet!!Det er for mye tull fra enkelte i lar systemet,saksbehandlere som rett og slett får personlige vendettaer mot enkelte klienter,ALT for kjapp nedtrapping av pasienter...osv!!Det MÅ endringer til,derom hersker ingen tvil!!

Gjest

#44

2015-04-02 12:46

Jeg er kommende fungerende leder for Drug Users Norge, og har selv brukt metadon i 6-7 år. Skal jeg behøve leve med et damokles sverd fordi jeg var på kjøret? Vi behøver fler medikamenter

Gjest

#45

2015-04-03 12:26

signerte fordi at LAR har rett og slett feilet i så¨mye. de burde blitt gransket. flere av mine venner er døde etter de ble med i Lar. min egen livskvalitet er ødelagt og kroppen min tåler ikke den suboxunen. men ingen hører på. hvorfor skal det være så vanskelig å få suboTEX som ikke ødelegger kvaliteten min?

Gjest

#46

2015-04-03 16:49

Jeg er i Lar selv, å kjenner godt til stigmatiseringen..!


Gjest

#47

2015-04-03 18:42

Veldig bra tiltak.. D trengs. Jeg selv er LAR.bruker, men har aldri hatt problemer med LAR. Men jeg vet om og kjenner veldig mange som virkelig sliter med LAR. Kjenner 3stk. Som har store problemer LAR.. Skal tipse dem om deg og arb. Ditt. M.V.H. Leif Kr. Olsen.

Gjest

#48 Re:

2015-04-04 21:33

#42: -  

 Du kan reise til Nederland og ha med feite buds hjem som medisin helt lovlig, du kan ta inn for tre måneder om gangen


Gjest

#49

2015-04-06 18:12

Lar har spilt falitt og gjør ikke det de engang var satt til å gjøre. De hører ikke på fastlegens våre som vi har mer kontakt med enn de. De har blitt en vaktbikkje, ikke en rusomsorgstjeneste. Desverre!!! Og "alle" kan få det!!

Gjest

#50

2015-04-09 04:09

Jeg er LAR flyktning. Byttet kommune og LAR 6 ganger i Norge Før Skedsmo kommune kastet meg på gata og tok i fra meg Metaforen min etter jeg kom hjem og fant min samboer død. Siden har jeg rømt landet og bor nå i Thailand for å få et ordentlig helsetilbud og et liv i frihet. Noe jeg burde kunne fått i Norge også om det ikke var for at de fleste som jobber innen LAR er psykopatiske trekk i seg