Tilbudet for busspendlere Hønefoss-Oslo må forbedres nå!


Gjest

#1

2014-11-21 11:16

Hei og takk for et godt initiativ.

Jeg støtter fullt ut oppropet som treffer en av hovedgrunnene til at jeg har valgt kollektiv bilkjøring i et fast kjørelag (samkjøring) istedet for buss.

Bilen er (dessverre) altfor konkurransedyktig på strekningen dersom man har fleksible løsninger mht arbeidstid og -sted. Man kan sågar leie parkeringsplass og likevel blir regnestykket bedre enn buss.
Flere undersøkelser peker på at tid, fleksibilitet og komfort teller mer enn penger, men de funnene svekkes når forskjellen blir så stor som den er på strekningen.

Om ønskelig bidrar jeg gjerne med opplysninger om teknologi som understøtter samkjøring. Det finnes flere prosjekter og et tyvetall app'er som er designet til formålet.

Jeg har ikke forhørt meg med en flåteeier av elektriske biler som jeg kjenner til, men det skulle ikke forundre meg selskapet kunne tenke seg å drøfte en forretningsmulighet som samkjøring kan være.
Det blir riktignok enda flere biler på E18, men ett av alternativene som drøftes ifm nedtrapping av insentivene for elbiler er nettopp å la de fortsette i kollektivfilen dersom det er flere enn 1 person i bilen.

De 2 siste avsnittene er ikke ment som markedsføring av et alternativ til buss - tvert imot er det ment som informasjon om at trusselen mot busstilbudet er enda større enn det man ser ved første øyekast.

Mvh Øystein Olsen


Gjest

#2

2014-11-24 14:26

For oss som bor i Stockholm og ofte besöker Hönefoss er det ett sjokk når man skall betale på bussen som skal ta oss til enten Bärum eller Oslo hvor vi har venner og familje. Med tanke på folk som jobber eller går på skole i Bärum eller Oslo förstår man ikke hvordan de klarer seg ökonomisk.

Gjest

#3

2014-11-24 14:37

Har vurdert bil et års tid nå, og dersom prisene økes ytterligere etter nyttår tror jeg begeret er fullt!
Lars

#4

2014-11-24 17:27

Det politiske flertallet i Buskerud fylkeskommune bør snarest komme på banen og fortelle hvorfor de aksepterer denne forskjellsbehandlingen! Husk at dette dreier seg om en politikk som noen må stå fram og forklare / forsvare. Så får vi fra Ringerike huske dette ved neste fylkestingsvalg som er om 10 måneder.

Tom Erik Frydenlund

#5 Jevnaker

2014-11-24 18:41

Og langpendlere fra Jevnaker har fått et virkelig dårlig tilbud nå. Prisene er høye, bussene treffer aldri korrespondere trafikk fra Hønefoss om ettermiddag. (har sittet mange halvtimer på miks, det er kjedelig.)

Dagsreiser er også et håpløst tilbud. Det må man ha fra Hønefoss og betale vanlig billett til Hønefoss. Savner oppfylling av verdikort og at man da får rabatt på Jevnaker-Oslo tur.

2 timer inn og 2 1/2 time hjem hvis en er heldig og treffer korrespondere buss i hønefoss. 

Jeg har pendlet siden 1999 og aldri opplevd det dårligere en nå. Jeg har nå skiftet ut buss med bil for 6 mnd siden. Bruker nå 70 min tur/retur.


Gjest

#6

2014-11-25 19:09

Jeg ga opp busspendling, og valgte bilen. Får man gjennomslag for disse tre kravene, er jeg tilbake på buss!


Gjest

#7

2014-11-28 10:21

Det er helt absurd og måtte ut med 278KR for og dra til Oslo og tilbake til Hønefoss.

Gjest

#8

2014-11-28 10:21

Jeg er ikke pendler, men synes likevel prispolitikken på denne ruten er helt forferdelig. For meg som trygdet koster det en formue å reise med bussen, og slik skal det ikke være!

Gjest

#9

2014-11-28 11:22

Latterlig høye busspriser, sparer penger på og kjøre til bekkestua for så og ta trikken inn! Nettbuss er noe dritt!

Gjest

#10

2014-11-28 15:07

Pendlet med buss før. Gått over til privatbil. Billigere og raskere.
Elbil

#11 Gjest

2014-11-28 18:13

kan ikke skylde på drivstoffprisene heller for den blir fort 1 til 2 kroner mere pr. liter så fort du beveger deg utenfor Oslo og Hønefoss. Brukte buss i mellom Oslo Hønefoss men gikk fort over til egen bil for det ble billigere å en time lengre søvn. 


Gjest

#12

2014-11-28 18:49

Prisen er alt for høy. Punktlighet på avganger retning Hønefoss er for dårlig. Både ekspressbusser og normalavganger må rendyrkes. Busstilbudet er dårlig for de som skal langt på grunn av alt for mange stopp. Samtidig som det har blitt få avganger å velge mellom for en del korte distanser.
Odd Ringen
Gjest

#13

2014-11-28 19:57

Busstilbudet mellom Hønefoss og Oslo har blitt vesentlig dårligere samtidig som prisen går opp.
Jeg har pendlet fra Heradsbygda til Oslo i mange år og bruker i dag 20 min lenger tid enn for 5-10 år siden. Dette skyldes at TIMekspressen ikke lenger er en ekspressbuss, men en lokalbuss med av og påstigning på alle holdeplasser mellom Hønefoss og Sollihøgda. Ved å velge en slik strategi så prioriterer Nettbuss lokalbusskonseptet i stedet for pendlere. Dette fører videre til at flere velger bil som er mye raskere.
Bruk av begrepet ekspress på disse bussene er villedende markedsføring.


Gjest

#14

2014-11-29 00:28

Jeg bruker bussen mellom Hønefoss og Oslo ofte for å besøke familie og synes prisene her er helt ute av kontroll og synes også det er rart at det ikke er noen konkurranse på denne strekningen!

Gjest

#15

2014-11-29 09:00

Uheldig og ha jobb i helgene elendig busstilbud frem til 10 på formiddagen begge retninger

Innflytter fra Oslo

#16

2014-11-29 17:40

Flyttet til Steinsåsen for ca halvannet år siden. Bare på den tiden har biltrafikken inn til Oslo økt betraktelig (Basert på observert trafikk mens jeg venter på bussen). Et betydelig hopp skjedde ved nyttårstid da rutetidene ble forandret og 3mnd biletten forsvant. Det økte mine pendlerutgifter betraktelig og reduserte fleksibiliteten.

Varmgang

#17 Hurra for Nettbuss ;(

2014-12-07 11:47

Kroner 278,-  tur / retur ? Får jo fly til Spania-Tyrkia etc. For denne prisen.Nettbuss skjerp dere NÅ . Alle kunder blir vel borte nå vi får oss EL biler. 

Gjest

#18 Bare pissprat her

2014-12-08 19:55

Jeg vil gjerne se de flybillettene til kr. 278,- tur/retur Spania eller Tyrkia. Og så vil jeg se en pendler som ikke får tilbake på skatten pga. pendling til/fra jobb. Dere som synes det er så utrolig billig å kjøre bil har kanskje glemt å ta med dekk, slitasje osv. på bilen deres og tiden dere står i køen fra Sandvika og inn? Bare piss alt sammen. Vil dere kjøre bil så vær så god, blir bare bedre plass for oss på bussene. Hadde det vært en gullgruve å kjøre buss mellom Hønefoss og Oslo så hadde det vært både 2 og 3 konkurrenter som på Sørlandsekspressen. Men det er kanskje ikke en gullgruve? Tenke, tenke. Hm. Tenk dere om før dere kritiserer noen og har dere en kjempe smart løsning på hvordan nettbuss kan gjøre dette enda mer effektivt og billigere så sier de sikkert takk for innspill. Slutt å klage! Mvh glad pendler.

Gjest2

#19 Re: Bare pissprat her

2014-12-16 14:59

#18: Gjest - Bare pissprat her 

 Hei!

Du har noen gode poeng!

La oss starte fra toppen.

1) Flybiletter kan til riktig tid med riktig flyselskap skaffes ekstremt billig. Min billigste tur til England var på 75kr én vei. Igjen, dette er så klart basert på når man reiser men ekstremt billige flybilletter er eksisterende. Om det er et godt eksempel kan derimot diskuteres.

2) Per dags dato får man tilbake noe på skatt. Dette er helt korrekt og regjeringen har gjort noe riktig der. Derimot er dette ikke noe som ligger hos Nettbuss

3) Dekk og slitasje er helt klart en større utgift, men jeg har dessverre ikke sett noen gjør nøyaktige utregninger på hvor mye en tur i rush til Oslo fra Hønefoss ville kostet inkludert dette. Har derimot en sterk følelse av at man ikke sparer mye penger, men man sparer tid. Mye tid.

4) Mange synes måten ruten håndteres på er OK. Det betyr ikke at vi ikke kan gi tilbakemeldinger på en tydlig måte. Vi har gang på gang sett at de ikke liker å høre på sine kunder, så det er fint at vi har ett slikt opprop.

5) Jeg lurer på hvor lenge du har pendlet om du ikke har merket den store forskjellen de siste 10 årene har gjort. Dårligere tilbud og (naturlig nok) høyere pris. Derimot har prisveksten vært noe stor, spesielt med tanke på at tilbudet er relativt dårlig. Innføring av en "ekte" Ekspress-buss hadde helt klart vært en bedring av tilbud for de som pendler denne strekningen.

 

Og, for å legge til dette: Pendlerbussene opplever til tider at for mange tar bussen og blir overfulle. Ville du helt ærlig betalt høy billettpris uten å en gang få sitte? Ditt alternativ er så klart å vente 30-60 minutter før neste buss går.