Nei til innstramming i vilkårene for familiegjenforening i Norge


Gjest

#1

2014-09-09 22:09

Det regjeringen holder på med er brudd på grunnleggende menneskerettigheter!

Gjest

#2 Re:

2014-09-09 22:46

#1: -  

 Hei, vi er helt enig med deg.


Gjest

#3

2014-09-09 23:29

Absurd at dere må bestemme hvem vi forelsker oss i , starte familie med og få barn med. Vi er som dukker,og dere leker med våres liv. Vi er en familie, som har kjempet i flere år for å være sammen. Og nå som vi er i målet forverrer dere med å endre lovverket. På avlaget skrev UDI at det ikke var et menneskelig syn dersom min ektemann far til mine 2 sønner fikk bli i norge. Svaret dere ga oss var ikke menneskelig . Hilsen norsk aleneforsørger på en familie på 4 , med 2 jobber skattebetaler. 


Gjest

#4

2014-09-10 00:50

Jeg støtter oppropet, for jeg syntes at reglene per i dag favoriserer noen personer med høy inntekt og diskriminerer mange andre (blant annet personer som er i studier og vikarstillinger). Jeg syntes også at våre familievisumregler trår på den feile siden av FN's menneskerettigheter. 


Gjest

#5

2014-09-10 10:19

Denne innstramming av vilkårene for familiegjenforening er en klart diskriminering sak!

Gjest

#6

2014-09-10 12:39

Kjempeflott med kommentarene som har kommet. Dette viser med all tydelighet at dette er et felt som politikerne må endre. Vi skal kjempe hardt og lenge for å endre reglene på familiegjenforening. På under 1 døgn så har det kommet 99 underskrifter. Dette er fantastisk! Kom med flere kommentarer, si din mening.

Solveig

#7

2014-09-10 19:09

Ved å lage disse reglene og kravene, tvinger dere folk til å sette livene sine på vent i flere år. 
I Norge markerer vi den internasjonale dagen for psykisk helse. Da er det også på sin plass å vite hvor psykisk tungt det er å stå i kø hos UDI for fam.gjenforening over lang tid, i mange saker flere år. 
Savnet, bekymringene, ensomheten og hvordan det påvirker hele hverdagslivet generelt. 
På videregående lærer man om menneskerettigheter, integrering og segregering. Menneskerettighetene sier at alle mennesker har rett til grunnleggende familieliv, og rett til å velge ektefelle uavhengig av rase, etnisitet, religion, nasjonalitet o.s.v. 
Når et menneske fra utlandet kommer til Norge, og evt. finner sin utkårede som de vil gifte seg med og dele resten av livet med, eller omvendt begynner en lang søknadsprosess. I mange tilfeller må de hjem til sitt eget hjemland for å søke derfra, og noen blir sendt hjem etter et 10-års langt ekteskap i Norge.
Hva gjør dette med integreringen og segregeringen?
Hva gjør dette med motivasjonen til å lære seg norsk og integrere seg i samfunnet?
Når man i noen år har lært seg norsk og blir sendt tilbake til sitt hjemland hvor de kun prater andre språk. Den psykiske påkjenningen gjør at motivasjonen og evnen til å lære og i det hele tatt leve synker.  
Alle som har studert pedagogikk vet at en person lærer best når de trives, men hvordan kan man trives når personen man vil dele livet med er på andre siden av jorden og du bare kan besøke dem noen ganger i året dersom du jobber? Noe du må for å leve om du ikke har grunner for at du ikke kan jobbe. 
Hva gjør dette med personen som sitter i Norge og venter? 
Hva gjør dette med nasjonalfølelsen din? Gjennom hele barndommen er vi opplært til å si vår egen mening, og stå for egne meninger. Vi har demokrati, vi er likestilte og ingen skal bli diskriminerte pga. rase, religion, nasjonalitet o.s.v. 
Og når man går på skolen blir man bombadert med reklame og historier om alle studentene som reise på studieopphold i utlandet. Det som man skal lære så mye av, både om seg selv, andre kulturer og land. Men visste du at 1 av 4 som tar studieopphold i utlandet finner seg kjærester/ektefeller med utenlandsk opprinnelse? 
Og hva sitter du igjen med når du da etter hundrevis av telefoner, lange ventetider, mailer og informasjonssamling om fam.gjenforening. 
Alle verdiene du har internalisert, viser seg kun å være dobbeltmoral. 
Vi er et demokratisk land så lenge du mener det samme som oss. 
Du kan gifte deg med den du vil, så lenge han er norsk, ellers må du ikke regne med å kunne bo sammen med han/henne. Iallefall ikke i ditt eget hjemland. 
Dine rettigheter blir større i andre land enn ditt eget hjemland. 
Du må gjerne si opp den beste jobben du noen gang har hatt, det spiller ingen rolle om du er høyt utdannet og har en stilling som er ettertraktet i Norge.
Og hva med barna opp i dette? Alle som jobber med barn, og institusjoner som involverer barn har plikt til å hele tiden jobbe for barnets beste. 
Er det barnets beste å sende ut barnets primæromsorgspersoner? Har ikke barnet rett til å bli kjent med sine egne foreldre? Har ikke foreldre rett til å delta i barnas liv? 


Gjest

#8

2014-09-10 19:21

Fantastisk innlegg, Solveig. Kan du skrive dette i et innlegg i en avis?

Solveig

#9

2014-09-10 19:37

Tillegg:
Hva skjer med nasjonalfølelsen når man ikke har noen rettigheter i sitt eget land? 
For når man ikke kan bo i sitt eget hjemland for å være sammen med ektefellen/familien sin, hvilke rettigheter har man da i sitt eget land? 
Jo, man har rett til å skille seg. Men er det ikke tvangsekteskap at man må skille seg eller være gift med en norsk statsborger for å få/opprettholde retten til normalt fam.liv i sitt eget hjemland? 
Det er selvsagt utrolig synd at noen blir tvangsgift, og det er ikke greit, ikke engang ett tvangsekteskap er greit. Men hva med alle som rammes av at dere vil beskytte menneskene i denne situasjonen på denne måten? Hvor er skjønnet i disse sakene? 
Er ikke alle individuelle mennesker og burde bli behandles som unike mennesker? 
Synes absolutt at vi skal verne mennesker mot tvangsekteskap. 
Men det burde finnes andre måter å gjøre dette på. Ved at vedkommende melder seg anonymt til UDI, men møter opp personlig for å gi beskjed om at de vil søke, men at dette er proforma. Denne informasjonen må være konfidensiell, og saksbehandlerne må ha taushetsplikt om dette.

Og hva skjer med mennesket som bare ønsker å få leve et normalt familieliv med sin ektefelle/familie, når de mister håpet av denne behandlingen fra samfunnet og UDI?
Det spiller ingen rolle hva denne personen gjør i Norge. Personen har likevel ingen håp eller framtid i Norge.  
Selvoppfyllende profeti kan bli en skummel konsekvens. 
Det er lettere å sitte i norsk fengsel f.eks., enn å bli tvangsreturnet. Der får man både penger, varm mat og utdanning. 

Solveig

#10 Re:

2014-09-10 19:38

#8: -  

 Det skulle jeg gjerne gjort. Men hvordan går jeg fram? 

Solveig

#11

2014-09-10 19:47

Apropos, proforma ekteskap. Kan ikke UDI/polititet ta seg bryet til å ta stikkprøver av de som har blitt gjenforent i Norge? 
Om de banker på døren for å se at vi faktisk lever sammen, spiller jo ingen rolle, når man allikevel har brettet ut hele privatlivet sitt til dem.


Gjest

#12

2014-09-11 11:32

Solveig, ta kontakt på post@grenseloskjaerlighet.com  Vi ønsker veldig gjerne å komme i kontakt med deg. Mvh Kristin i Grenseløs Kjærlighet


Gjest

#13

2014-09-11 11:48

Hei alle sammen. Om det er noen som har lyst til å sette ord på sine følelser, meninger og skrive noe om egen eller andres historie eller om familiegjenforening generelt, så ta kontakt med oss. Kan gjerne skrive en kronikk, debattartikkel eller meningsytring, ta gjerne kontakt med Grenseløs Kjærlighet på post@grenseloskjaerlighet.com  Vi ønsker meget stort fokus på familiegjenforening. Grenseløs Kjærlighet

Gjest

#14 Readme

2014-09-14 10:54

kort melding til regjeringen. Dette er menneskeskjebner dere behandler ikke en forsikringssak, hvor avslag er regelen og ikke unntaket.

 

 


Gjest

#15

2014-09-17 08:28

nei til innstramming i vilkårene for familiegjengforenig i norge spesiell til de som er kronisk syke og trenger omsorg fra dems kjære og koner.

Gjest

#16

2014-09-17 19:38

La oss få leve sammen med de vi elsker

Gjest

#17 Leve sammen med de vi elsker

2014-09-18 08:13

Ja, til å få leve sammen med de vi elsker. Det er et fantastisk slagord og plakatslagord :)


Gjest

#18 nei til ana solberg

2014-10-06 00:41

fy faen jeg digger alle kommentarene deres yessssssssssssssssss 

jeg lover jeg har ventet på min man i 3 år for faen jeg jobbet som en esel fortsatt fikk jeg ikke hentet han det er skammmmm norge både han og jeg er så utrolig lei av alt på denne jord, vi bare gir oss glede om at det vil dukke opp noe snart , hvorfor skal vi til andre land for at andre land skal godta oss og hvorfor ikke dette landet som jeg har bodd i 16 år ?? mine 3 år har norge ødelagt for meg, jeg på 3 år kunne mye ha skjedd, jeg kunne ha giftet meg og ha et bra liv sammen med min mann mens her lider jeg og full av beskymringer og alt mulig stresset jeg har på meg, jeg har blitt syyyyyyyk av det jeg opplever fy fader det skulle ikke ha vært sonn 


Gjest

#19

2014-10-28 20:14

Idioti, å få være sammen med den man elsker er en rettighet man bør få ha i ett land som ikke er fascistiskt! Ikke et privelegium forbeholdt kun de rikeste!

Gjest

#20

2014-12-13 20:59

Det er allerede vanskelig nok å rekruttere høyutdannet personal internasjonalt. Jeg trengte ikke at en (lavutdannet) regjering gjør det enda vanskeligere.

Gjest

#21

2015-01-26 18:54

Dette vil utsette livet mitt enda ett år! Dere ødelegger livene til folk som har funnet ekte kjærlighet.

Gjest

#22

2015-01-29 15:18

Vi vil kunne være sammen med de vi elsker. Ikke gjør det vanskeligere
Frtj. Nansen
Gjest

#23

2015-02-26 19:10

Kjærlighet har ingen grenser. Det er også nedfelt i menneskerettkonvensjonen som Norge har ratifisert, og må forholde seg til. Det er skammelig å behandle mennesker på en nedverdigende måte, om det være seg alder eller inntekt. Dette er elementer som aldeles ikke har noe med kjærlighet å gjøre!
Kynismen må ikke få innskrenkende virkning.

Er det noe rart at dem mentale helsen til nordmenn bare blir forverret når det sitter kyniske byråkrater som behandler fullt utviklede og tenkende mennesker som "ting"!


Gjest

#24

2015-02-27 12:59

Udi skylder meg 1 år av sønnen min sitt liv, få ned behandlingstiden nå!

Gjest

#25

2015-03-26 16:08

Fordi jeg har hatt masssssse problemer med UDI Og kjenner flere som sliter