Nei til det kontantløse samfunn!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til det kontantløse samfunn!-oppropet.


Gjest

#51

2016-03-09 14:55

Jag vill ha tillgång till mina egna pengar...så enkelt är det...punkum.

Gjest

#52

2016-03-09 15:35

For å begrense myndighetenes makt over privatpersoner

Gjest

#53

2016-03-09 15:41

fordi elektonisk betaling er utrygt, på alle måter.

Gjest

#54

2016-03-09 15:55

Det fordi jeg ser det som en menneskerett att oppspart kapital kan utbetales i mynter og sedler...
At bankvesenet skal ha bukten å begge ender er jeg sterk motstander av...
Den dagen den digitale verden kortslutter av en eller annen grunn, hva da?
Skal vi da begynne med byttehandel igjen? Viss en har noe å bytte med...

Gjest

#55

2016-03-09 16:41

Gi politikerne en lillefinger,,,og de tar hele ditt liv,,,,!

Gjest

#56

2016-03-09 17:16

Om et kontantløst samfunn skal eksistere bør minibanktjenester være avgiftsfri, altså total gratis bruk av minibanker siden vi tvinges til å bruke en tjeneste.

Gjest

#57

2016-03-09 17:29

Uten kontanter vil alle transaksjoner gå fra arbeidsgivere til bank/finans og myndigheter, hvilket vil si at vanlige ansatte aldri er i besittelse av andre verdier om man ikke konverterer norske kroner til for eksempel gull eller en annen type valuta, som bitcoins. Pengestrømmen vil kontrolleres, og kan i verste fall beskattes eller kostnadsbelegges for de som oppbevarer verdiene. Kriminelle vil forøvrig alltid finne sin måte å hvitvakse sine verdier på eller foreta transaksjoner. Kontanter er bare en av flere metoder i dag, og slike unnskyldninger er bare ad hoc begrunnelser som ikke har rot i virkeligheten.
Helen

#58 FN og deres 2030 Agenda.

2016-03-09 18:07

        Det skremmer meg hvis de har tenkt å fjerne alle kontanter og innføre en digital verdens valuta.

        Goal 1: End poverty in all its forms everywhere

  • Translation: Centralized banks, IMF, World Bank, Fed to control all finances, digital one world currency in a cashless society.

Gjest

#59

2016-03-09 18:18

Fordi et kontantløst samfunn, er et samfunn som er så sårbart at myndighetene ikke forstår rekkevidden av det.

Gjest

#60

2016-03-09 18:30

Fordi alle som er litt oppegående vet at de store "kjeltringstrekene" blir begått av nasjonalt og internasjonalt bank og finansvesen. Hvis man i tillegg tar med den voldsomme økning av IT kriminalitet og svindel så blir et pengeran i ny og ne kun et lite parantes i hva som skjer av elendighet, død og kriser. Det er jo ingen holdbare argumenter for å ta bort kontanter. Man bare flytter kriminaliteten slik at den blir mindre synlig, men det vil gi oss større skader både menneskelig og samfunnsmessig. Svarte penger er ikke noen reell trussel i forhold til håndfaste kontanter. Den dagen våre penger blir til digitale tall uten noen forankring vil stat, bankvesen og finans ha full kontroll over våre liv. Dessuten så ligger det en enorm fortjeneste i dette å slippe å håndtere fysiske penger. Hvor mange kommer til å dø som resultat av et kontantløst samfunn?

Gjest

#61

2016-03-09 18:45

For de jeg og mange andre har stort behov av det ,da ikke terminaler og minibanker ikke funker. Og jeg syntes at det er helt riktig at vi har noen kontanter ,ved mange anledninger ,det være seg loppis-div priv fester med inngangspenger ,og mange andre årsaker ,det gjelder både gamle og unge .Så kontanter er noe vi må ha . Mvh Nils.

Gjest

#62

2016-03-09 18:56

Fordi et kontantløst samfunn er en trussel mot en borgers frihet! Tenk på den eldre generasjon som knapt bruker PC eller bank på nett. Og tenk på den unge generasjon som går glipp av å ha et konkret forhold til penger.Frihet til å velge!

Gjest

#63

2016-03-09 19:33

Eg likar ikkje utviklingen...og eg foretrekke valgfrihet når det gjelde om eg ve betala med kort eller kontanter!

Gjest

#64

2016-03-09 19:37

Mine egne opptjente penger er min eiendom. Uten kontanter forblir det bankens eiendom. Så enkelt er det.

Gjest

#65

2016-03-09 19:59

Fordi alle mine "normale" sanser sier at det er ok å beholde..
Enkelt eks er jo Barne bursdager og Konfirmasjoner. Penge innsamlinger etc.

Gjest

#66

2016-03-09 20:20

Bra intiativ!

Gjest

#67

2016-03-09 20:59

At en skal ha den fulle og hele kontroll på egne penger er jo en selvfølgelighet.Skulle bare mangle!Desverre altfor mange som sover i våken tilstand og går retti fella.

Gjest

#68

2016-03-09 22:41

En av mange grunner er at vi trenger et alternativ til den svært sårbare elektronikken.

Gjest

#69

2016-03-09 23:03

Vil forbeholde meg rett til å bruke kontanter når det passer meg. Tar seg ikke ut at noen få dominerende personer skal avgjøre dette. Vi har vel demokrati i dette landet, eller kansje ikke. Hva med en folkeavstemming?


Gjest

#70

2016-03-10 03:03

For dette er galskap på høyt nivå! Skatte sjefen å bankene vil ha det lettere men har de glemt folket å ødelagte minibanker, nett som ligger nede, alle de organisasjonene som kun driver med kontanter, så neste er innsamling til Frelsesarmeen,røde kors, ++med kort?


Gjest

#71

2016-03-10 03:19

Jeg signerte fordi vi må tenke på de i samfunnet som ikke er datakyndig og ikke bruker kort enda. Vi har mange eldre i dag som må ha hjelp til å betale regninger og bruker kontanter som betalingsmiddel hvis de er så heldige å ha bank i nærheten. Vet om mange eldre som også må ha hjelp til å ta ut penger fra minibank. Etter min mening kommer dette 10 år for tidlig. Både med nedleggelse av banker og no kontantløse samfunn.

Gjest

#72

2016-03-10 08:25

Because the power should be inthe people, not inthe system created to controll people. We are born free, and should be free till we die!

Gjest

#73

2016-03-10 09:17

Meget viktig sak. Spesielt med tanke på hvor tett bank og stat er sammenvevet. Tenk dere et Scenario hvor vi hadde fått en fascistoid regjering med stort behov for å kontrollere befolkningen. Om noen ikke passer inn i et slikt politisk program vil det da være en smal sak å overvåke dem og stenge dem ute fra all finans.
Nei. Vi må kunne ha et pengesystem med stor fleksibilitet hvor den individuelle frihet er ivaretatt.

Gjest

#74

2016-03-10 09:43

Fordi jeg vil ha begge deler, både kort og KONTANTER!!

Gjest

#75

2016-03-10 09:51

Utrolig viktig for demokratiet og individets frihet å kunne ha manuell kontroll over egne verdier.