Foreldre mot "super kroppen" serien på NRK super

NRK Super har nå lansert nettserien «Superkroppen», hvor (sitat) "barn får lære om den fantastiske kroppen og alle dens nyttige funksjoner". Vi får i programbeskrivelsen vite at programmet passer for alle aldre.

Dette er jo i utgangspunktet en fin tanke, men vi mener at det kan gjøres innenfor trygge rammer. Det reageres derfor sterkt på at det i en kanal som har barn fra 2 - 12 år som målgruppe, skal naturliggjøres at fremmede voksne er nakne, i et studio fullt av 10-åringer. På Norsk helseinformatikk sin nettside (nhi.no) kan man lese at
《Hos jentene starter puberteten vanligvis i 11-16-års alderen》
og
《Hos gutter starter puberteten vanligvis ett år senere enn hos jentene, det vil si at den starter stort sett i 12-13 årsalderen.》Er det da riktig å introdusere dette som et program som passer for alle aldre? Hva skjedde forøvrig med "De gode, gamle" illustrasjonene, når det skal undervises om de aller mest private kroppsdelene?

Flere barn som har sett programmet har ytret at de har opplevd det som "ekkelt" og ubehagelig. Disse følelsene fra barna våre må vi ta på alvor!

Foreldre rundt om i landet har også reagert sterkt på at deres respektive barn blir presentert for dette i skoletiden, enten som undervisning, eller at programmet har blitt vist dem av venner. Man kan kjenne på maktesløshet som forelder, når man ikke har påvirkningskraft i forhold til hva barna våre skal eksponeres for.
Vi mener at det er langt fra naturlig at barna skal "undervises" ved at fremmede, voksne mennesker kaster alle klærne foran et kamera på denne måten - noen vil sågar gå så langt som å si at det rett og slett er blotting.

Man frykter jo i verste fall, at denne naturlig-gjøringen av fremmed, nakne voksne, kan føre til at enkelte barn blir lettere ofre for overgrep.

Vi mener at episoder i denne nett-serien, bør fjernes, for å beskytte alle de barna som føler ubehag ved å se disse.

Hvis du er av samme oppfatning som oss, ber vi deg innstendig om å skrive under på dette oppropet.

Ved å signere gir jeg Marcin Hoczyk fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.