Ja til vern av BlåKAFEn

Ønsker du og støtte dette opppropet? - Skriv inn ditt navn nederst på denne siden, og trykk på "Støtt opprop"

Vi vil verne BlåKAFEn i Rødsjøkrysset!

BlåKAFEn på Rødsjø er for mange et symbol på en kultur fra 60-70 tallet, som oppstod da den dengang nye veien kom over Haugsdalen og skulle gi Stjørna en enklere adkomst til Rissa. Rødsjøen ble da det geografiske midtpunkt i Fosen, og Stjørna kommune forsvant etter og bli delt mellom Bjugn og Rissa kommune.

Paul Rødsjø var ganske fremsynt, og satte opp BlåKAFEn på Rødsjøen før veien kom. Rødsjøkrysset ble et viktig knutepunkt på Fosen, og er fortsatt det, både for vare og persontransport, samt parkering av biler og tilhengere for samkjøring.

Rødsjøkrysset har hatt flest bussoverganger, og det største små IS salget på Fosen :-) .

Selve bygningen BlåKAFEn har en forhistorie, den er flyttet fra Rosenborg i Trondheim, hvor den da var brakke nummer 45, bygd av Tyskerne under 2.Verdenskrig av materialer fra Sverige. Den var dengang brukt som kantinebrakke av Tyskerne.

Denne forhistorien og det faktum at kafeen i dag står i den tilstand den hadde på 60-tallet, har bidratt til at Fylkesantikvaren i Sør-Trøndelag ønsker og verne bygningen som kulturminne fra en nyere tid.

Det er i følge antikvaren ikke mange slike kafeer bevart, og sammenligner med Glopheim kafe i Atna, som er den eneste bevarte kafeen fra denne tidsepoken. (Se Wikipedia).

Noen husker kanskje fra i høst, da Adresseavisa skrev om at skogen rundt kafeen ble hugget ned av vegvesnet, uten at eieren av blåkafeen og trærne ble varsla. Vegvesnet innrømmet i ettertid at de ikke hadde sjekka at dette var en privat eiendom...

Nå viser det seg imidlertid at Fosenvegene ved Knut Sundet i spissen har hemmelige planer om og bygge en vei rett igjenom kafeen. Planene er godkjent i Fylket på manglende grunnlag, men ikke godkjent i kommunen enda. Det virker merkelig at Knut Sundet eller Fylket ikke kjente til at det ligger en kafe og bolighus midt i vegtraseen, dette blir for dumt!

BlåKAFEn har tidligere ikke engasjert seg særlig i denne vegutbyggingen, da BlåKAFEn ønsker og være et tilbud til alle, både den såkalte "allmenheten" og de som er imot dette utbyggingsprosjektet. Men nå er det tydelig at det ikke nytter og gjøre alle til lags, og BlåKAFEn vil tydeliggjøre sin holdning til dette vegprosjektet som har gått utenfor alle sine rammer. Det er mange forhold som trenger oppklaring her, bomstasjoner har blitt oppsatt på feil plass, passeringer er atskillig dyrere enn lovt, det er ikke kommet 3-vegs innkreving på Krinsvatnet som forutsatt, flere grunneiere har ikke blitt orientert på riktig måte, feil saksbehandling og frister, manglende orientering osv.

Men, det er planleggingen og gjennomføringen av dette prosjektet som etter min menig er mest skremmende, flere entrepenører mener at dette er det absolutt dyreste trasevalget, og det minst skånsomme for omgivelsene og miljøet.

BlåKAFEn vil derfor anmelde Fosenveiene og Fylkeskommunen for og tatt beslutninger på feil og manglende grunnlag. I planen fra Fosenvegene er ikke BlåKAFEn nevnt en gang, og har nok kunnet bidratt til en annen vurdering i Fylket.

Dette er beklagelig, men ser ut til og være eneste håp for en løsning, så lenge hverken Fosenvegene, Fylket eller vegvesnet ønsker og gå i dialog med oss for og komme frem til en fornuftig løsning.

BlåKAFEn har ikke mottatt noe varsel om vegbygginga eller trasevalget enda, så vi forutsetter at vegen ikke vil berøre BlåKAFEn eller eiendommen den står på. Vi forbereder oss på åpning av BlåKAFEn etter vinteren til påska 2015.

Da er alle velkommen til og komme innom på hyggelig kaffebesøk :-)

Besøk gjerne hjemmesidene våre på: http://kafe.dagarne.com