Behold Holmen Svømmehall for Alle og Bevar Gode Priser også på Risenga

Forord

Vi forstår at tider er tøffe, og at Asker kommune trenger å finne veier for å fylle opp penge-kistene igjen etter en lang og tynn koronatid. Men har de glemt at vi alle har vært med på denne berg-og-dal-banen?

Midt i dette havet av utfordringer, må vi ikke glemme at Asker har rikelig med sjø og en lang kystlinje. Å kunne svømme er ikke bare en fritidsaktivitet, men en livsnødvendighet. Vi har rett og slett ikke råd til å miste liv grunnet drukning fordi folk ikke har råd til å lære seg å svømme eller holde seg i form. Sikkerheten ved vannet starter med tilgjengelighet til svømmeopplæring og trening for alle aldre.

Det er viktig å sikre gode svømmetilbud og tjenester til innbyggere i Asker kommune, uten økonomiske terskler!

Viktig at dere engasjerer dere og skriver under på denne underskriftkampanjen. Vi ønsker å vise at mange ønsker en rettferdig pris og bestemmelser som gagner oss vanlige folk. Tenk, voksne som kaster seg uti bassenget for litt trim, eller foreldre som plasker rundt med minsten, skal nå røskes opp i lommeboka!

Kommunestyret Her I Asker Har Nylig Besluttet Å:

1. Øke inngangsprisene betraktelig ved Holmen og Risenga svømmehaller. Dette rammer spesielt hardt for voksne som trener og foreldre som deltar på kurs med sine babyer og barn.
  2. Øke bassengleien betraktelig, noe som vil gå ut over kursdeltagere og kursholdere.
  3. Sette i gang prosessen med at Asker svømmeklubb (ASK) skal kunne drifte Holmen svømmehall. Dette er kun til fordel for ASK, og vil gå ut over alle andre som mister tilgang til svømmehallen.

Politikerne har ikke inkludert oss aktører, kursdeltagere, badende gjester, eller ansatte i noen av prosessene. De har ikke tatt hensyn til påbegynte kurs.  Politikerne har etterlatt mye uklarheter og usikkerhet. De har kun hatt dialog med Asker svømmeklubb og Asker idrettsråd kun til dem sin fordel, noe som er urimelig og veldig ekskluderende i disse viktige og store beslutningene.

Vi lever i et samfunn basert på inkludering og tillit og da bør også inkludering reflekteres i denne prosessen. Vi bør inkluderes i disse viktige beslutningene for å sikre rettferdighet, og det er det dette oppropet også handler om.

1. Mot De Økte Inngangsprisene

Økningen av inngangspris rammer hardt spesielt for de voksne som trener og foreldre som deltar på kurs med sine barn/babyer.

Vi ønsker å bevare rimelige inngangspriser for -

1. Barn og foreldre som deltar på svømmekurs/trening.
  2. For voksne som trener på klubbtider, deltar i vanngymnastikk eller terapigrupper.
  3. At voksne skal få være med sine barn inn på kurs med barnets inngangsbillett, slik det har vært tidligere.
  4. Kr. 60 per inngang bør være ett fornuftig beløp.

Fordelene med rimelige priser inkluderer

1. Økt svømming.
  2. Økte kommunale inntekter.
  3. Bedre folkehelse og livsglede.
  4. Flere som lærer å svømme.
  5. Færre drukningsulykker.
  6. Økt trygghet og badeglade i vann.
  7. Bevare svømmehallene som møtepunkt for folk i alle aldere.

Ulemper med høyere priser

1. Mange har ikke råd til å benytte seg av Askerbadene.
  2. Flere dropper Asker og drar andre steder, feks. Rud der det er 50 meter basseng.
  3. Inntekten til Askebadene vil gå ned.

2. Mot Økt Bassengleie

Kommunestyret har bestemt å øke leieprisen for varmtvannsbassenget til 1095 kroner per time for noen grupper. Asker svømmeklubb definerer kurs fra småbarn og oppover som trening, og siden mesteparten av deres kurs faller inn under "trening", unngår de leiekostnader. Trening er det ingen leiekostnad. Dette fører til at den økonomiske byrden blir fordelt på alle andre brukere i større grad. Lavere bassengleie for alle vil bidra til å redusere prisene for alle. Og Kommunen vil få mer inntekt.

1. Vi foreslår at en mer rettferdig sum å betale for bruk av varmtvannsbassenget er kr. 500 eller lavere per time.
  2. Vi mener også at varmtvannsbassenget på Risenga, som er mindre enn bassenget på Holmen, bør ha lavere bassengleie på grunn av lavere utnyttelsesgrad. På Holmen svømmehall kan man ha to parallelle kurs, mens på Risenga kan det kun være ett kurs om gangen.
  3. Rimelig bassengleie og at bassengleien skal gjelde for alle, uavhengig om det er for kurs eller trening. Dette vil sikre at kursene forblir tilgjengelige og overkommelige for alle.

Vi protesterer mot den urimelige økningen av bassengleie, spesielt når Asker svømmeklubb unntas fra denne økningen. Dette skaper en urettferdig økonomisk belastning på andre brukere.

3. Bevar Holmen Svømmehall For Alle,  Mot Asker svømmeklubb skal drifte Holmen svømmehall.

Kommunestyret satt i gang prosessen med at Asker svømmeklubb skal kunne drifte Holmen svømmehall. Denne prossessen er kun til fordel for Asker svømmeklubb og ingen andre. I tillegg ønsker Asker svømmeklubb at Holmen skal kun være en treningsarena og alle andre skal bruke Risenga svømmehall.

1. Vi mener at Holmen svømmehall bør være for alle og at Asker kommune skal fortsette drifte Holmen svømmehall. Det er inkluderende og rettferdig.
  2. Vi ber om at disse bekymringene blir tatt på alvor og at nødvendige tiltak blir iverksatt for å sikre rettferdighet og inkludering i disse viktige beslutningene.
  3. Vi ber om at Asker kommunestyre revurderer disse beslutningene og tar hensyn til de mange stemmene som uttrykker sin motstand.

Untitled-29.jpg

Alle som ønsker bevare Holmen svømmehall og beholde retferidg pris    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Alle som ønsker bevare Holmen svømmehall og beholde retferidg pris fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.