Vi som ønsker at ROAF tømmer restavfallsbeholderen hver uke

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Svar fra Tom Roger Fossum som er teknisk direktør i ROAF (kopi rett fra e-post)

2023-12-06 08:13:44

Hvorfor har ROAF innført 14 dagers henting på restavfall?

ROAF gjør jevnlig omfattende plukkanalyser av avfallet som kommer inn fra innbyggerne. Disse analysene er et viktig verktøy i forhold til kommunikasjonen ut mot innbyggerne, så vel som hvilke tiltak det er hensiktsmessig å iverksette.

Den siste plukkanalysen viser at hele 51,7 % av restavfallet består av avfallstyper som ROAF har et kildesorteringssystem for, og som skulle vært kastet andre steder. Dette tilsvarer 73,2 kg per innbygger per år. Det er altså kun 48,3 % av innholdet i en gjennomsnittlig restavfallspose, som faktisk er restavfall.

Av de 51,7 % som er feilsortert i restavfallet, er hele 33,3 % matavfall. I tillegg er mengden matsvinn i kg målt til 44,5 kg per innbygger per år.

Det er også glass- og metallemballasje, papir, tekstiler, hageavfall, farlig avfall og elektrisk avfall som feilaktig er kastet i restavfallet, så mange vil kunne frigjøre mye plass i beholderen ved å kildesortere korrekt. Sjeldnere tømming kan bidra til at man må sortere bedre for å få plass i restavfallsbeholderen.

ROAF skal etterleve nasjonale og internasjonale klima- og miljømål, samt FNs bærekraftsmål. Vi må således innføre tiltak og nye ordninger som kan bidra til å nå miljøkravene fra myndighetene, når det gjelder ombruk og materialgjenvinning av avfall.

Fra 2023 var det krav til separat utsortering av matavfall, og innen 2035 skal andelen husholdningsavfall som går til ombruk eller materialgjenvinning være på 65 %. Per i dag ligger ROAF på en ombruks- og materialgjenvinningsgrad på 44,1 %, og vi ser en nedgang fra 2017 og frem til i dag. Vi har altså en lang vei å gå for å nå myndighetskravene, og vi er helt avhengige av kildesorteringsjobben som gjøres hjemme hos innbyggerne.

Innføring av egen beholder til matavfall og sjeldnere tømming av restavfallet, er konkrete tiltak som vil bidra til å øke materialgjenvinningsgraden og bringe oss nærmere målet, og er innført utelukkende fordi kildesorteringsgraden blant innbyggerne er for lav.

Vi har full forståelse for at dette kan virke urimelig, særlig for de som allerede er flinke til å kildesortere eget avfall, men faktum er at mange dessverre ikke er det.

Skulle man ha ekstra mye avfall enkelte uker, er det mulig å kjøpe ekstrasekker til restavfallsposer. En ekstrasekk koster 50 kroner, og inkluderer innhenting, transport og avfallsbehandling. Oversikt over utsalgssteder finner man på roaf.no. Ekstrasekken plasseres ved siden av beholder på tømmedag, og skal kun inneholde poser med restavfall.

For Synnøve Bjørke

Med vennlig hilsen/ Mit freundlichen Grüßen / Kind regards
Tom Roger Fossum
Teknisk direktør

Vi som bor i en ROAF-kommune

Oppropet har blitt sendt til ROAF

2023-11-30 15:30:04

Sendte i dag en e-post til Synnøve Bjørke (adm. dir i ROAF) med lenke til dette oppropet.

Håper ROAF tar til fornuft og endrer hentefrekvensen, men i mellomtida så kan vi prøve å få flere underskrifter.

Del gjerne på Facebook eller andre sosiale medier. Få naboene dine til å skrive under.

Vi som bor i en ROAF-kommune

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.