Vi krever at Haakonsvern stenges for anløp av atomubåter

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Torgalmenningen lørdag 26. juni kl. 13.00

2021-06-25 14:42:40

Annonse_for_demonstarsjon_26.jpg

Debatt i Bergensavisen

2021-06-16 12:36:29

Kjære støttespiller, her er en liten oppdatering.

Vi fikk en en kronikk i Bergensavisen 3. juni med tittelen "Et flytende atomkraftverk i nabolaget? Du kan lese den her:

Vi fikk et svar på den 10. juni fra William Sætren - "ekspert på amerikansk atomvåpenpolitikk". Sætrens svar kan du lese her:

Antikrigs-Initiativet har sendt inn et nytt innlegg til BA der vi følger opp Sætrens svar.  Det er litt usikkert om det kommer i avisen, men vi håper. Hvis ikke legger vi det ut på antikrigsinitiativet.no.

Vi planlegger en demonstrasjon på Torgallmenningen lørdag 26. juni kl. 13. Mer info kommer.

Antikrigs-Initiativet

Antikrigs-Initiativet inviterer til et åpent møte

2021-05-18 20:05:21
Antikrigs-Initiativet inviterer til et åpent møte på Bergen Offentlige Bibliotek (Strømgaten 6) onsdag 26. mai kl. 18. Vi har leid auditoriet i kjelleren og kan slippe inn inntil 30 personer. Det blir foredrag ved Saima Naz Akhtar fra Norske leger mot atomvåpen: «Hvorfor atomvåpen må avskaffes». Etter foredraget blir det informasjon om videre oppfølging av oppropet «Vi krever at Haakonsvern stenges for anløp av atomubåter» v/Nikolai Østgaard fra Antikrigs-Initiativet.

Det er mulig å følge arrangementet på Zoom, på denne lenken:

Se oppslag på nettsiden:

Det er opprettet et Facebook-arrangement for møtet:

Det er fint om dere hjelper oss med å spre informasjon om møtet ved å dele oppslaget å nettsiden og/eller Facebook-arrangementet.

Hilsen Antikrigs-Initiativet

Status for Aksjon Haakonsvern

2021-03-23 22:15:17

Kjære støttespiller,

takk for at du har signert oppropet mot anløp av atomubåter til Haakonsvern!

Vår styreleder hadde en kronikk i Bergens Tidende i november der hun spurte "Hva skjer hvis en atomubåt kolliderer i Bergens skjærgård?" I desember 2020 lanserte Antikrigs-Initiativet "Aksjon Haakonsvern", for å få slutt på anløp av atomubåter til marinebasen som ligger i en tett befolket bydel i Bergen. Første markering utenfor marinebasen fant sted 12. desember. Se tidslinje for aktiviteter her.

Oppropet ble publisert 7. januar. Nå har vi passert 200 underskrifter fra enkeltpersoner og 11 organisasjoner har sluttet seg til. Lørdag 20. mars hadde vi en ny markering med appell fra bl.a. Norske leger mot atomvåpen.

I Bratteli-doktrinen fra 1975, som er offisiell norsk politikk, heter det: «Vår føresetnad ved anløp av fremmede krigsskip har vært og er at atomvåpen ikke medføres om bord. Norske myndigheter regner med at så vel allierte som andre atommakter respekterer denne forutsetning».) Antikrigs-Initiativet har forespurt uavhengige eksperter som sier at det er "stor sannsynlighet" for at disse atomubåtene har atomvåpen med seg når de anløper norske havner.

Vi planlegger nye fremstøt i løpet av våren og vil fortsette å sanke underskrifter og få med oss flere organisasjoner.

Hjelp oss gjerne med å spre dette oppropet videre i ditt nettverk.

Hilsen fra Antikrigs-Initiativet

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.