VM uten Christian Nilssen!

NRK sin fotballkommentator Christian Nilssen sine overtramp bør få følger. En kommentator med så liten innsikt i sin egen sports historie, med så liten respekt for en av fotballens største tragedier, og en så komplett uhyrlig måte å uttrykke seg i det offentlige rom bør aldri få reise til VM betalt av våre lisenspenger.

I denne tweeten refererer Manchester United-fan Nilssen til Heysel- og Hillsborough-tragediene. I sistnevnte omkom 96 engelske fotballsupportere. Mens de 96 dødde stoppet politiet de som ville hjelpe, og la i ettertid skylden på Liverpoolfansen ved å forfalske hundrevis av vitneforklaringer. Dette er ettetrykkelig bevist. Supporterne var ofrene. Også dette har Nilssen tvilt på ved å tweete "Always the victims, never your fault".

Likevel har menneskene i Liverpool levd med beskyldningene, og ikke minst tapet, i 25 år. Hillsborough forandret byen Liverpool. Hvert år flokker tusenvis, i både røde og blå drakter, til minnesmarkeringene.

Det var en enorm tragedie.

Det var et forferdelig justismord som la skylden på de pårørende.

De gjenlatte har ennå ikke fått oppreisning i det engelske rettsystemet.

Nilssen har "beklaget", men det virker dessverre ikke som krinkastingssjefen innser alvorlighetsgraden i dette. Det er heller ikke første gang Nilssen tweeter usmakelig om disse tragediene. En engelsk sportsjournalist ville umiddelbart mistet jobben for en tweet som dette. Da kan man bare håpe at etterspillet gjør at NRK får opp øynene.

Her er to glimrende innlegg fra Ragnhild Lund Aksnes og Torgeir Rusten som kanskje kan hjelpe til:

Uansett:

SKRIV UNDER OM DU IKKE VIL HA CHRISTIAN NILSSEN TIL VM FOR DINE LISENSPENGER!

Hans Eirik Systad Tyssen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen