Vi som vil at Nordby skal være en del av Nordre Follo

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har i brev bedt kommunene omtale behovet for justering av kommunegrensene og mulige løsninger.

Vi ser at Tandbergløkka og Solberg/Nygård/Vinterbro bør inngå i Nordre Follo slik at ett tettsted utgjør én kommune. Dette er avgjørende for å skape en helhetlig forvaltning av blant annet drikkevannsforsyningen, natur, rekreasjonsområder og teknisk infrastruktur.

Regjeringen har i reformarbeidet lagt vekt på funksjonelle samfunnsutviklingsområder og
regjeringens ekspertutvalg legger til grunn at
- et tettsted bør utgjøre en kommune
- et tett integrert arbeidsmarked bør utgjøre en kommune blant annet arealmessige forhold for bolig, transport, næring, landbruk og natur og hvor man som innbygger mottar sine tjenester.

Grensejusteringer med Ås
Tandbergløkka er en del av Ås kommune. Innbyggerne der har Ski som sitt tettsted og mottar en del tjenester som skole og barnehage fra Ski kommune. Ettersom de ikke er innbyggere i Ski kommune har de imidlertid ikke lovmessig krav på noen ytelser fra Ski kommune, og er avhengige av at kommunen har kapasitet. Dette gir liten grad av forutsigbarhet for
innbyggerne på Tandbergløkka.

Deler av Kråkstadveien mellom Ski og Kråkstad ligger i Ås kommune. Etablering og vedlikehold av infrastruktur i området kompliseres av kommunegrensen, og kommunegrensen anses som lite hensiktsmessig. Rådmannen ser det som naturlig å anbefale en grensejustering der Tandbergløkka blir lagt til den nye kommunen av hensyn til at ett tettsted bør utgjøre én kommune.

Solberg/Nygård i Ås kommune vokser sammen med Ski tettsted (se kartutsnitt 2 i vedlegg b). Ås kommune legger til rette for bolig- og næringsutvikling i området. Næringsarealene i området har i stor grad en fornuftig lokalisering med god tilknytning til E18 og E6. E18 går gjennom området og det utvikles næringsarealer på begge sider av E18. Næringsarealene strekker seg videre fra E18 til boligområder på Nordby, Sjøskogen og Vinterbro.

Gjersjøen er drikkevannskilde for Oppegård og Ås kommune. Innsjøen ligger i hovedsak i Oppegård kommune, men en smal stripe i sørenden ligger i Ås og Ski kommuner. I tillegg til selve vannflaten, ligger den sørlige delen av nedbørsfeltet til Gjersjøen i Ås kommune. Det vil være hensiktsmessig at forvaltning av Gjersjøen som drikkevannskilde blir liggende innenfor en administrativ enhet. Dette kan skje ved å justere inn en buffersone til innsjøen, eller alternativt justere grensene slik at hele nedbørsfeltet blir en del av den nye kommunen.

Slorene våtmarksområde i sørenden av Gjersjøen inngår i dag i tre kommuner; Ås, Ski og Oppegård. Området er omfattet av en felles reguleringsplan for Slorene fra 2005 med formål å bevare et verdifullt naturområde. Det vil forenkle forvaltningen av området dersom hele arealet ligger innenfor en administrativ enhet. I hovedsak vil denne grensejusteringen kunne sammenfalle med en buffersone eller justering ut fra nedbørsfeltet til Gjersjøen.

Oppegård og Ski er sammen med kommunene Frogn, Nesodden og Ås eier av prosjektet PURA, Vannområdet Bunnefjorden med Årungen- og Gjersjøvassdraget – gjennomføring av EUs vannrammedirektiv. Overvann, inkludert avrenning fra tette flater, flom og ekstrem nedbør må håndteres, og dette er tema som blir diskutert i vannområdet.

Nordre Follo renseanlegg IKS ligger i Ås kommune nær kommunegrensen til Oppegård. Eierkommunene er Oppegård, Ski og Ås. Oversikt over tilrenning av avløpsvann fra eierkommunene til NFR viser at over 90 prosent kommer fra Oppegår være aktuelt å se på om et eventuelt nytt renseanlegg bør ligge i den nye kommunen som leverer så godt som alt avløpsvann til renseanlegget dersom kommunegrensen mellom Oppegård og Ås består slik den er i dag.

Oppegård kommune forvalter områdene langs Bunnefjorden som er et viktig rekreasjons- og friluftsområde. Det kan være hensiktsmessig at arealene på østsiden av Bunnefjorden ses i sammenheng og forvaltes av en administrativ enhet. Utvalg for miljø og plan i Oppegård kommune har gitt rådmannen i Oppegård fullmakt til å inngå avtale om en felles fallviltordning med Ås kommune.

Viltforvaltningen i området vil ved en grensejustering bli mer hensiktsmessig og bidra til at en slik avtale blir overflødig.

Skolekapasiteten på Finstad skole i Ski kommune er nær sprengt, og det vil kunne være hensiktsmessig å se skolekapasiteten i området i sammenheng med kapasiteten på Solberg skole i Ås.

Rådmannen er kjent med at det våren 2016 ble gjennomført en innbyggerundersøkelse i Ås kommune. På spørsmål om hvilke geografiske områder innbyggerne tenkte på med hensyn til grensejustering svarte 48 pst. av kommunens innbyggere og 56 pst. av innbyggerne i Rustad/Kroerområdet Tandbergløkka. 42 pst. av kommunens innbyggere og 58 pst. av innbyggerne i Solbergområdet svarte Nordbyområdet/Nygård/Solberg.

Både i innbyggerundersøkelsen og i folkeavstemningen om kommunesammenslåing 12. juni 2016 i Ås svarte over 50 pst. av innbyggerne i Solbergområdet og Nordby/Sjøskogenområdet at de ønsket at Ås blir del av en større Follokommune.

Det er behov for grensejustering i området av hensyn til at ett tettsted bør utgjøre en kommune og for å sikre en helhetlig samfunnsutvikling.

Gi din støtte til en fornuftig grensejustering med Nordre Follo