Underskriftskampanje for fiberutbygging til Hedrum / Lågendalen

Området vest for E18 Sandefjord-Larvik (Hedrum / Lågendalen) har per i dag svært dårlig digital infrastruktur. Mobildekningen er stort sett elendig, hvor det i mange områder er umulig å gjennomføre en telefonsamtale. Bredbåndstilbudet er også svært dårlig, de fleste husstander har mulighet for lavhastighets ADSL via telefonnettet (pga stor avstand til sentral). Nye husstander har dog ikke mulighet for dette, da Telenors sentral er full, og det foreligger ikke planer om å bygge ut det gamle telefonnettet. Eneste mulighet for å i det hele tatt ha en internettforbindelse vil da være via kostbar satelittløsning, som også er svært begrenset når det kommer til ytelse.

Hvis det legges fiberkabel til alle husstander i området, vil alle utfordringene med bredbånd, fasttelefon og TV være løst for mange tiår fremover, og innbyggerne vil kunne nyte samme tilbud som man gjør i store deler av landet allerede.

Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise tilbyderne av fiberbredbånd i Sandefjord og Larvik at det foreligger et sterkt ønske om å få et fullgodt alternativ til bygda. Siden alternativet i dag er håpløst utdatert, vil det i praksis ikke være noen konkurrerende parter ved en utbygging, og utbyggerens kostnader forbundet med graving vil raskt være tjent inn.

Denne underskriftskampanjen er ikke bindende på noen som helst måte.