Underskriftkampanje for endring av eksamen.

Hei. Vi i HVO gjennomgår nå et engelsk-emne, der det sammenlignet med studentene i fjor har blitt gjort store endringer på hvordan eksamen skal utføres. Endringer som har gjort ting mer komplisert, enn det har behøvd.

I fjor fikk studentene blant annet alle spørsmålene utgitt på forhånd, der de visste at halvparten ville komme på eksamen.De fikk slik at svaralternativene var true/false. I år får vi 40 spørsmål vår eksamen, med flere valgalternativer og ett riktig svar, fremfor true/false slik det ifjor var.

Det er flere som har uttrykt bekymringer over hvordan dette vil gå. Vi har forsøkt å tale vår sak. Det er blitt sendt mail til flere instanser og det har blitt holdt møter med de tillitsvalgte i studiene med emneansvarlig, uten hell. Hvis vi skal få gjennomføre eksamenen vår på et rettferdig grunnlag, så hjelper det at vi er flere som sier ifra om den urimelige utformingen.

Vi har gjort oss forstått om at det må gjøres endringer fra fjorårets oppsett, men mange av oss har forsøkt å foreslå mer gunstige løsninger. Ikke for å endre læringsmålene, men for å hjelpe oss med å gjennomføre på best mulig vis. Blant annet er det foreslått å kunne få eksamensoppgavene på forhånd, slik fjorårets studenter fikk. Det har også blitt spurt om eksempeloppgaver, som kan gi oss innsikt i hva som kan komme på eksamen. Ingenting av dette ble tatt hensyn til. Det er ønskelig at vi også får true/false på lik linje med studentene i fjor. De fleste av oss har null anelse om hva som venter oss, når vi møter opp på eksamensdagen. De fleste av oss vet ikke hva vi skal øve til, annet enn de 492 sidene vi har fått beskjed om å lese i pensum. På vanskelig og tung engelsk. Dette blir ikke tilrettelagt for de som allerede strever med språket.

For å få en A på denne eksamen er vi nødt til å ha minst 39/40 riktige. vi kan KUN ha en feil, og hvis vi har 19 av 40 riktige (litt under halvparten) så stryker man. Er ikke dette for mye å kreve i ett fremmedspråklig emne som allerede er så komplisert som det er?

Vi er klar over at skolen på mange måter "dummet" seg ut med fjoråretskull som totalt sett fikk en gjennomsnittskarakter på A. Men det er urimlig at dette skal gå såpass ut over oss. Spesielt når ledelsen valgte å beholde karakterene fra i fjor, og ikke annullere det.

Om dere er enige i dette, gjerne spre ordet og signer, så vil dette sendes inn til ledelsen. Vi trenger mer hensyn, forståelse og tilrettelegging! Dette haster!

Ved å signere gir jeg Marie Olesen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.