Totalforbud mot all (ikke-avtalt) telefonsalg.

Det bor 5,3 millioner mennesker i Norge. Av disse millionene er 1 122 508 millioner under 18 år. Da sitter vi igjen med ca 4,2 millioner myndige mennesker i Norge, hvorav  2,1 millioner (ifølge regjeringen.no) av disse hevet over enhver tvil har vist at de ønsker all form for telefonsalg dit peppern gror. ("Mørketallene" - de som ikke har giddet å reservert seg, eller tenkt på at muligheten finnes, eller ikke føler seg "teknisk" nok til å klare det, er sannsynligvis store.)

Så med dette til grunn er det trygt å si at blant oss som har stemmerett er det et flertall på over 50% av befolkningen som like gjerne kunne sett et totalforbud mot det som mange velger å kalle "telefonterror".

INGEN av oss (bortsett fra selgeren selv) synes det er GREIT at de eldre blir uvitende manipulert av skruppelløse selgertyper som lover gull og grønne skoger til lettpåvirkelige, teknisk utfordrede, gjerne eldre og svake folk som egentlig ikke har bruk for det overprisede produktet (ofte med dyrt abonnement) de prøver å prakke på dem.

Denne gruppen er lett å villede - hvis man virkelig synker ned på det lavmålsnivået det innebærer å utnytte mennesker på den måten.

Dette er penger de eldre og utsatte skulle hatt glede av til å bruke på hva de ville selv, valgte selv bevisst, kanskje på et barnebarn eller to, en etterlengtet ferietur, eller rett og slett bare det daglige livet - mat og livsopphold. Dette blir de ROBBET for når rette rævhålet slår på tråden.

Disse menneskene eier ikke skam - og et totalforbud mot hele denne tvilsomme praksisen er noe som uten tvil ville høstet ruvende glede gjennom hele det norske folk - fra byfolk til fjorder og fjell, fra nord til sør, ja rett og slett over hele den fjellbelagte linja.

Dette burde for lengst være kriminelt og straffbart, men neida, telefonforbryterne får enn så lenge fortsette å herje fritt, ovenfor alle de som ikke har reservert seg - og stadig oftere tar de "en spansk en" med folk som for lengst har reservert seg også.

NÅ STÅR VI SAMMEN og viser at sammen har vi makt til å få slutt på djevelskapen en gang for alle. Hvis legitime bedrifter ønsker å prakke på oss produkter, har de allerede nok av reklamekanaler å gjøre det på - både på TV, nett, radio, ukeblader og avis - til og med blogger, podcasts, YouTube og mye mer.

Det får holde. Det vi vil ha SLUTT på og FORBUD mot er PLAGINGEN det medfører oss vanlige mennesker å bli nedringt av telefonselgere - samt den mye mer kynsike og forkastelige praksisen som brukes mot eldre, utviklingshemmede og andre svakere grupper.

De har ofte mange nok rundt seg som OVERHODET ikke synes denne svindelen er greit (det er både lureri og tyveri!) - og nå ønsker vi totalforbud mot i det hele tatt å ha muligheten.

Vil dette stoppe sleipingene for godt? Nei - ikke så lenge vi alle har mulighet til å ringe alle - men det VIL gjøre det straffbart hvis de bryter LOVEN vi med dette ønsker å få opp mot det!

Å ringe noen, FOR å selge noe - som ikke har avtalt med selger å bli oppringt på forhånd - vil bli forbudt.

Signer på kampanjen. Sammen har vi makten til å forandre på slik ufyselig praksis - hvis vi bare går inn for det. Let's make a change! Vi gjør hverandre bare en tjeneste for livet!

Sindre Låstad via Viralomania.com    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Sindre Låstad via Viralomania.com fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.