Studielån i juni!

Denne artikkelen forteller oss at studenter ikke har vært fattigere på 37 år, anno august 2012. Som student selv, merkes dette spesielt godt i mai/juni måned, ettersom vi ikke får utbetaling i juni. De fleste studenter er ikke ferdige med skoleåret før godt uti juni, og ettersom det ofte er travle eksamensperioder fra mai og utover, er det vanskelig å få til arbeid på fritiden.

Å leve som student i Norge i dag, er en svært krevende tilværelse. Mange studier er lagt opp til at det å søke arbeid utenom skoletid omtrent er umulig, ettersom det stort sett er helger som er ledige. Når det i tillegg er ekstreme priser på boligmarkedet, i forhold til utbetalt stipend og lån, blir det en ond sirkel. Er du heldig, får du deg hybel på studentsamskipnad, men det er dessverre alt for få leiligheter i de fleste byer til at alle kan få dette tilbudet.

La oss studenter, foreldre med barn som studerer, og alle som ellers er enige, stå sammen om at juni burde være en måned som er inkludert i lånekassens utbetaling av stipend og lån. Det er kanskje et lite steg mot en bedre økonomi for studenter, men ting tar tid i dette landet, og jeg tror jeg snakker for mange når jeg sier at dette i alle fall ville hjulpet.

Tonje Solheim og Liss Therese Solbakken    Kontakt personen bak underskriftskampanjen