Studentrabatt hos Ruter kan du bare glemme om du har fylt 30!

Vi hører det om og om igjen, alderen din skal ikke ha noe å si. Samfunnet oppfordrer deg til å studere uansett alder. Man er aldri for gammel.Allikevel så er man altså for gammel.

For studentrabatt på billetter fra Ruter kan man bare glemme dersom man er over 30 år.

Det er forståelig at yngre studenter kanskje ikke tidligere har vært i arbeidslivet og tjent sine egne penger før. De har kanskje kun studiestøtten som de skal leve av, betale regninger og husleie for rommet i kollektivet og derfor passer det fint med studentrabatt på for eksempel månedskort.

Men det er uforståelig at det samme ikke gjelder dersom man har fylt 30 år? Da har man kanskje barn, boliglån, billån, annen gjeld, og en hel husstand som skal dekkes av studiestøtten. Utgiftene er ofte både flere og større, så hvorfor kan man ikke da få den samme studentrabatten?

At man som eldre student, som kanskje endelig har hørt på oppfordringene, karra seg tilbake til skolebenken selv om logistikken og økonomien ellers i livet ikke går opp, ikke har krav på et rimeligere månedskort fordi du ikke er ung nok, det blir er ren alders-diskriminering! Man er ikke mindre student fordi man har fylt 30 år og dette bør Ruter også forstå.

Vi har derfor laget denne underskriftskampanjen i tillegg til en eksamensoppgave rundt dette ikke eksisterende tilbudet. Ruter burde endre på dette da det ikke bare er diskrimenerende men det bryter også flere av bærekraftsmålene ettersom samfunnet tydelig viser en oppgang i eldre studenter de siste 3 årene.

May-Linn Emilie Karlsen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg May-Linn Emilie Karlsen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.