Slå ring om Olsen - Underskriftskampanje

I starten av juni 2019 fikk puben inndratt skjenkebevillingen, på grunn av noen feil med arbeidslistene. Saken ble klaget inn for byråden 24. juni.

Etter åtte måneder var saken ennå ikke behandlet hos byråden for næring og eierskap, som behandler søknader om skjenkebevilling og tilknyttede klagesaker i Oslo. I et brev datert 13. februar anmoder Fylkesmannen i Oslo og Viken om at Oslo kommune foretar «forberedende klagebehandling». Mangel på bevilling har gått sterkt utover utestedets økonomi. Konkursvarsel er sendt.

Når går saken på rundgang mellom beslutningstakerne som synes den er "vanskelig". Men de fant ressurser og tid til å utføre en storkontroll her om dagen.

Onsdag 26. februar var saken oppe i spørretimen i bystyret. Torsdag 27.februar i 17-tiden rykket A-krimsenteret ut på en ny kontroll på Olsen på Bryn.

Dette var en storkontroll, som ikke involverer Næringsetaten. Det var femte gang det er kontroll på utestedet, etter at bevillingen ble inndratt.

Kanskje det blir mindre vanskelig for beslutningstakere hvis 20 % av befolkningen i bydelen signerer dette oppropet.

Etter at dette oppropet ble laget har næringsetaten avvist klagen. Byrådet som har ansvar for etaten har i pressen gått ut og forsvart sitt arbeid. Byrådsavdeling for næring og eierskap opprettholder Næringsetatens avgjørelse og saken oversendes Fylkesmannen i Oslo og Viken for videre klagebehandling.
- Kommunen vurderer dette som grov og systematisk overtredelse av lovverket. Kontrollene viser at det ikke har blitt ført personallister sammenhengende i over fire år. Olsen Restaurant er i tidsrommet ilagt tre overtredelsesgebyr på til sammen vel 51.000 kroner for disse forholdene.

Oppropet mener at disse overtredelser ikke er alvorlige nok til å straffe en bedrift så lenge. Straffen her står overhode ikke i forhold til overtredelsen.

Oppropet ber om rask klagebehandling!

I tillegg ber vi om at det gjøres en vurdering utifra hvilken miljømessig kulturell betydning Olsen har. Lokalbefolkningen vil ha Olsen tilbake!

Ved å signere gir jeg Tone Sannerud fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.