Planpause Geilo/Hol

Kommentarer

#1

Jeg signerer fordi, det er viktig med en helhetlig tanke rundt bomiljø og natur - og ikke bare fokuserer på vekst, vekst, vekst.

Ingeborg Fosvold Slåtten (Hol, 2021-08-21)

#2

Nå er det i siste liten for å stoppe opp og tenke gjennom Geilos fremtid. De pågående utbyggingene, bla store leilighetsbygg ved Highland, Alpin (Breidablikk), ombygging Bardøla hotell, Vestlia Resort, Uthusslåtta, Jonstøllia (er de fortsatt studenthybler etter noen år??) og hyttefelt Budalslia, vil ytterligere øke belastningen og redusere kvaliteten på naturmiljøet og lokalsamfunnet. Videre behandling av gigantplanen for Vestlia med over 500 boenheter (utbyggerne vil ha 900) må stoppes inntil vi har sett konsekvensene av det som allerede er vedtatt.

Trond Bølstad (Geilo, 2021-08-21)

#3

Jeg signerer fordi jeg tenker folk på Geilo og ellers har behov for å få alle sider ved infrastruktur/bomiljø utredet svært godt, før en bygger mer, og fordi jeg vil være sikker på at Hol er en del av løsningen for å sikre bedre vilkår for artsmangfoldet, beitene, og lavere utslipp i Norge og verden.

Ola Vaagan Slåtten (Hol, 2021-08-21)

#6

Jeg reagerer på den store utbygging som Hol kommune ikke har infrastruktur til å tåle.

Astrid Færevik (Geilo, 2021-08-21)

#17

Geilo treng ein langsiktig og grundig plan for infrastruktur, retningsliner for bygningsvern, estetiske føringar for nye bygg, lokal identitet og kukturvern. Dette er viktig for attraksjonsverdien både fastbuande og for tilreisande.

Solfrid Gjeldokk (Oslo, 2021-08-21)

#21

Jeg er veldig imot dette. Nå syns jeg det er bygd meir ell nøk. Det skulle vøre greit å få greie på kor mange arbeidsplassa det vil skapa på lang sikt?

Engebret Hammersbøen (GEILO, 2021-08-21)

#23

Siste sjanse for å stoppe opp og se konsekvenser for oss som bor her og på sikt, fritid/hytte eiere. Alt handler om utbygging innen turisme/reiseliv, det er kaos allerede i sentrum og veier, vann/kloakk er usikkert, naturen rundt Geilo, på hver side av Ustedalsfjorden kan ikke reverseres.

Tore Fauske Haugen (Geilo, 2021-08-21)

#26

Jeg signerer fordi Hol kommune for lengst har
overskredet målet for ivaretakelse av naturens bærekraft. Bærekraftbegrepet blir brukt av politikere og interesseorganisasjoner som kun ser sin egen lille nisje uten å ta helhetlig hensyn.

Per Aksel Knudsen (Geilo, 2021-08-21)

#29

Det har vært mangelfull styring av utbyggingene i Hol kommune i en årrekke.

Jørgen Bølstad (Oslo, 2021-08-21)

#30

Infrastruktur før utbygging og vern av turområder

Janne Marete Grødum Ervik (Geilo, 2021-08-21)

#38

Infrastrukturen må på plass før en evt utbygging.

Åshild Lunåshaug (Geilo, 2021-08-21)

#48

Jeg signerer fordi det er svært vikrig med langtidsplan på utbygging. I de siste åra virker det som om alle byggesaker går gjennom uten tanke på infrastruktur.

Borgny Thorsrud (Geilo, 2021-08-22)

#49

Signert

Rangdi Skorve (Geilo, 2021-08-22)

#52

De grunne som er nevnt fra før, er viktige. Infrastrukturen, artsmangfoldet og hva betyr all denne inngripen på grunnen. Har kommunen gjort kartlegging av grunnen ?
Dessuten blir det vanskelig for nåværende innbyggere å få tak i håndverkere. Alle jobber på de store byggeplasser og må holde seg til kontrakter der. Dette er problem allerede i dag.

Åse Larsen (3580 Geilo, 2021-08-22)

#56

Støtter argumentene til Rigmor Jørgensen i leserbrev i Hallingdølen 24.8.2021

Helene Hjørnevik Slåtto (Geilo, 2021-08-22)

#57

Detta bli vel litt for mykji?
Syns d e veldig mange hyttu på Kikut no e.

Siv Hammersbøen (Brumunddal, 2021-08-22)

#59

Jeg er nervøs for hvor dette ender.

Giljar Groven (Skurdalen , 2021-08-22)

#73

En langsiktig veloverveid utvikling tror jeg vil tjene bygda best. God Ivaretakelse av natur og god planlagt infrastruktur er helt nødvendig.

Eva Rueslåtten (Oslo. , 2021-08-23)

#78

Jeg signerer fordi Geilo, innbyggere og hyttehallinger fortjener bedre. Nedbygging av natur, samt legge opp til en infrastruktur over tåleevne hører fortiden til.

Sigrid Kirkevoll (Geilo, 2021-08-23)

#79

Jeg mener Geilos verdite, umiddelbar nærhet til naturen, sklileik og nærrekreasjon må ivaretas bedre. Man må ikke bygge en by i en nasjonalparklandsbyen. Nedbygging av skog, myr og gamle stier er irreversibelt og skadelig for mennesker, natur og miljø/klima. Må se på klimaregnskapet i denne utbyggingen. Ikke bare bunnlinjen til utbygger. Det er gammeldags.

Marit Schage Andria (Hol/Brussel, 2021-08-23)

#94

Utviklingen av Geilo er uoversiktlig, altomfattende og upassende for en bygd som er nasjonallandsby for flere tilstøtende nasjonalparker. Utbyggingstakten må tas ned, det må etableres oversikter over infrastruktur utover planområdene for å unngå etablering av et drabantsamfunn som er i ferd med å ødelegge fjellidyllen i øvre Hallingdal.

Christian Myhre (Nøtterøy, 2021-08-23)

#95

Jeg er uenig i planen om å bygge opp 900+ hytter på Geilo uten en skikkelig plan.

Oscar Andria (Geilo, 2021-08-23)

#110

Hyttebygging har tatt overhånd, vi ødelegger fjellet. Samtidig er det en merkelig form for utmarksforvaltning.
Og for villreinen er det katastrofe.

Ivar Johan Sørli (Skurdalen, 2021-08-24)

#113

Jeg vil være med å beskytte norsk natur mot ødeleggelse av profitører som kun tenker penger.

Thorleif Bjerke (Jaren, 2021-08-24)

#123

Bevare biologisk mangfold.

Torgrim Breiehagen (Ål, 2021-08-24)

#124

Støtter gruppa som protesterer på mer rasering av naturen, slik som hos oss i Rauland.

Sissel9 Jacobsen Bitustøyl (Rauland , 2021-08-24)

#126

På vegne av ungdommene som bli glemt i kommunen, og som innbygger som ikke føler seg hjemme på Geilo lenger..

Pernille Jacobsen (Hol, 2021-08-24)

#128

for å bevare naturen

Stefan Stefanov (Geilo, 2021-08-24)

#129

Naturen vår vil ikke tåle påkjenningen over tid!

Espen Nordby Andersen (Geilo, 2021-08-24)

#137

Dette er ikke bærekraftig for hverken Geilo eller Hallingdal som destinasjon. Veinett, infrastruktur og natur er allerede overbelastet rundt Geilo i helger, høytider og skoleferier.
Sentrum kan ikke utvides fysisk, skal det bygges store kjøpesentra for å ta av for handelen?

May Irene Aandalen (Ål, 2021-08-25)

#138

Infrastruktur og lokalsamfunnet begynner å nå en smertegrense. Nå må vi begynne å tenke på hva vi gjør med bygda vår. Vi skal ha et godt tilbud til både turister og innbyggere, ikke et køsystem som alle blir lei.

Jo G Grøslandsbråten (Geilo, 2021-08-25)

#140

Nok er nok

Arild Gauteplass (Geilo, 2021-08-25)

#143

Innbyggerne som bor og engasjerer seg for kommunen er sammen med naturen de viktigste ressursene Hol kommune har! Alle planer må først og fremst lages for å sørge for at fastboende og natur trives og har det bra, det må være første prioritet. Det må hele tiden vurderes om det gagner flertallet av innbyggerne og ikke går utover natur og miljø når det tas beslutninger. Jeg bekymrer meg for at denne planen ikke passer på/for noen av delene.

Mari Bjørnstad (Skurdalen, 2021-08-25)

#147

Jeg signerer fordi, Geilo vil miste sin identitet og attraksjon som Nasjonalpark-landsby hvis Områdeplanen for Vestlia blir vedtatt. En slik utbygging med 900 fritidsenheter uten spesifikk tidshorisont, på et lite konsentrert byggeområde vil gi svært negative konsekvenser langt utenfor planområdet. Hvis dette vedtas av kommunestyrets representanter, er jeg redd for at det er mot bedre vitende.

Tor Brekke (Skipanesvegen 369, 5259 Hjellestad, 2021-08-25)

#152

Ønsker helhetlig plan på infrastruktur

Benedikte Kristoffersen (Nipen, 2021-08-26)

#154

Nok er nok nå, vi må bevare fjellbygda!

Berit Schage Myhre (Asker, 2021-08-26)

#160

Jeg er enig .

Rigmor Abrahamsen (Tromsø, 2021-08-26)

#164

Jeg signerer fordi naturen er sårbar og alle utbyggere plikter å utrede konsekvenser for flora og fauna.

Inger Færevik (Oslo, 2021-08-27)

#170

Viktige trekkruter for hjorteviltet er allerede gått tapt i kommunen, gjenværende trekkruter trues pga økt tilrettelegging for aktiviteter i fjellet, sommer som vinter. Det HASTER med å bremse denne utviklingen, slik at sårbare områder for viltet blir vernet.

Lars Slettemoen (Geilo , 2021-08-28)

#171

Fordi dette skulle vært stoppet for lengst. HVA MED OSS FASTBOENDE OG ELDEBØLGEN!!! Nok er nok nå...

May-Britt Slettemoen (Geilo , 2021-08-28)

#174

Det er nok hytter for lengst!

Bjarte Hestdalen (Vinje, 2021-08-28)

#184

Hvis utbygningen fortsetter, blir Geilo ikke eksklusiv og spesial lenger. Da åpner vi opp for massaturisme og det kommer til å ødelegge Geilo.
Det er bedre å investere i lokal infrastruktur!

Margo Frederiks (Geilo, 2021-08-28)

#185

Savner satsning på de fastboende.

Ingvild Aksdal Binger (Geilo, 2021-08-28)

#187

Geilo er i ferd med å sage over grenen vi sitter på. Fjellandsbyen er i ferd med å bli en gigantisk byggeplass, hverken til glede for fastboende eller hyttehallinger. Roen og gleden over uberørt natur forringes mer og mer.

Jan R Lien (Geilo, 2021-08-28)

#191

Jeg signerer fordi jeg støtter bygdefolket i dette oppropet. Det er svært positivt at bygdefolk tar til motmæle mot disse gigantiske utbyggingsplanene.

Britt-Mari Sletto (Hol, 2021-08-29)

#192

Før vi går videre med planer med økt turisme og utbygging så må vi ta de store utfordringene som ikke har blitt håndtert.
Økt turisme trykk på Prestholt/Hallingskarvet Nasjonalpark har ført til økt slitasje, forsøpling og forurensning, det er ofte like mange biler på Prestholt som i Geilo sentrum. Økt turisme gir økte utfordringer for landbruket, Hallingskarvet Nasjonalpark og trappa er svært dårlig håndtert i etterkant, om familien Stenberg og Prestholt Geitost skal få lov å fortsette så ønsker vi fokus på dette fremover, og ikke øke turismen yttligere uten å gjøre noe med eksisterende utfordringer. Må tradisjonelt landbruk vike for turismen?

Tim Reidar Stenberg (Hol, 2021-08-29)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...