Nei til stengning av FM nettet i 2017

Kommentarer

#1

DAB er kunnskapsløst og utdatert teknologi

(Oslo, 2016-11-23)

#2

Jeg signerer fordi Norge på ingen måte er tjent med å slukke FM-nettet, og fordi det er drevet systematisk lobbying og feilinformasjon rundt dette med digitalisering av radio, fra Digitalradio Norge.

(Oslo, 2016-11-23)

#4

DAB er ikke bra nok dekning på, og krever mye nytt utstyr. Miljømessig er det forkastelug å måtte skrape så mange FM radioer

(Raudeberg, 2016-11-23)

#5

Akter ikke forsøple bil med dab, hvis nrk / stat ikke ønsker jeg lytter radio / trafikkmeldinger får de viljen sin. turister også slipper reklame gjennom norge og kan hvile ørene.

(Lindesnes, 2016-11-23)

#6

Jeg er fullstendig imot slukkingav FM nettet.

(1963 Fosser, 2016-11-23)

#8

Det er dumt å skrote FM-nettet når resten av verden.bruker det.

(Trøgstad, 2016-11-23)

#9

Det er all grunn for ansvarlige politikere å stille spørsmål ved om de forutsetninger som ble satt for å gjennomføre dette prosjektet faktisk er oppfylt.

Dekningen oppleves som mangelfull svært mange steder i vår topografi tross iherdig innsats for å bygge ut sendenett.

En høy andel av radiolyttere har valgt å ikke investere i nødvendig teknologi pr dags dato, til tross for aktiv kampanje i alle kanaler.

Etterlyser en kritisk evaluering av dette fra en uavhengig instans før dette rulles ut.

(Nesna , 2016-11-23)

#10

Jeg ønsker å beholde det vi vet fungerer.

(2240 Magno, 2016-11-23)

#11

Jeg signerer fordi slukkingen av FM-nettet ikke gir mening, verken teknologisk, miljømessig, eller økonomisk.

(Skedsmo, 2016-11-23)

#12

FM bør videreføres, og DAB+ kan være et supplement til forbrukerne evt frivillig går over til denne teknologien.

(Narvik, 2016-11-24)

#13

Dab-dekningen ikke er stabil hos meg, får heller ikke inn særlig mer enn en kanal, dette er helt uavhengig av hvilke radio jeg lytter til!

(Bømlo, 2016-11-24)

#16

Jeg ønsker ikke å kjøpe nye radioer i hverken bil, hus eller hytte, og samtidig bidra til å måtte kaste mange fullt brukbare radioer

(Bødalen, 2016-11-24)

#18

Dekningen er for dålig, og hvorfor skal vi kaste flere milioner radioer som er i orden.

(Nordkisa, 2016-11-24)

#19

Jeg er uenig i at FM nettet stenges. Feil miljøsatsning å måtte kaste brukbare FM radioer. Der er feil å velte kostnaden på folket for å kjøpe nye DAB+ radioer. Dårlig lydkvalitet på DAB+

(Oslo, 2016-11-24)

#21

Beholde FM

(Stavanger, 2016-11-24)

#22

Har ikke dab og kommer heller ikke til å ettermontere det

(Ostereidet, 2016-11-24)

#23

Jeg mener at dette vedtaket er ugjennomtenkt, meget dårlig samfunnsøkonomisk, innebærer unødvendig miljøavfall, pålegger befolkningen merkostnader og bryderi, og ikke minst har sikkerhets- og beredskapsmessige sider som må tas hensyn til

(Oslo, 2016-11-24)

#24

Det er alt for dårlig alternativet vi får i stedet for det godt utbygde FM nettet vi har idag.

(Trondheim, 2016-11-24)

#26

Jeg signerer dette oppropet fordi jeg mener DAB er et sidespor som allerede har kostet altfor mange penger, og som jeg ikke vil at vi skal være helt alene om. Det er ingenting som tilsier at denne utviklingen har en framtid.

(Oslo, 2016-11-24)

#27

Jeg er imot innføring av DAB.
Og vil beholde FM nettet som det er

(Østre Gausdal, 2016-11-24)

#29

Det er lov å snu. Norge trenger ikke være alene i å gjøre dette!

(Skiptvet, 2016-11-24)

#30

Fordi denne galskapen må stoppes!

(Bergen , 2016-11-23)

#31

imot Stenging av FM sendingene

(Eikelandsosen, 2016-11-24)

#33

FM-nettet har mye bedre lydkvalitet, og bedre dekning. Kanskje det er litt skurring enkelte steder, men man får m seg hva de sier for det. Dab har enten signal, eller ikkje. Eg er også imot at staten tvinger meg til og kaste mine 3 radioapparat som er heilt i orden.

(Osterøy, 2016-11-24)

#34

Vi kan ikke stenge FM nettet og gjøre 20 millioner radioer ubrukelige slik at de må kasseres - dette vil være en ressurssløsing og forurensning som er uten sidestykke. Hele verden vil være rystet over hva som skjer i Norge i en tid da vi virkelig må sette forurensning av kloden og bruk av ressurser på kartet - dette er ikke forenlig med bærekraftig utvikling

(Oslo, 2016-11-23)

#35

Det blir høye kostnader og montere i bil. De små Dab duppedingsene er en dårlig trafikkfarlig løsning. Dekningen er for dårlig. Portabel dabradio sluker batterier. Hvorfor skrote flere millioner radioer for og få enda flere reprisekanaler fullspekket med reklame.

(Stokke , 2016-11-24)

#37

Jeg ikke ønsker å oppgradere alle radioene mine. Jeg syns tilbudet vi har er utmerket og vi trenger ikke flere spesialiserte radiokanaler. Med FM og radioapp på telefon/Ipad fungerer det helt utmerket.

(Oslo, 2016-11-24)

#38

Jeg signerer fordi dette er et et overgrep mot Radiolyttere, det vil koste oss over 26 milliarder kroner om vi skulle følge opp NRK lobbyistenes ønske om å kvitte seg med konkurrenter. Når lytterskaren blir halvert er det bare NRK som ikke er avhengig av reklameinntekter, resten vil tape ved at verdien på den varen de selger til annonsebyråene blir halvvert.

(Klepp Stasjon, 2016-11-24)

#40

Dab er allerede på vei ut. Behold fm nettet og kjør på internettradio i tillegg. se på resten av verden

(Rolvsøy, 2016-11-24)

#41

Jeg signerer fordi at Dab er overhodet ikke ett godt alternativ, dårlig lykvalitet, høyt forbruk på batteriradioer, og dårlig dekning

(Lillehammer, 2016-11-24)

#42

DAB er ikke fremtiden

(Sørumsand, 2016-11-24)

#44

Slukking av FMnettet og innföring av DAB er latterlig! Turistlandet Norge gjör en stor feil. Du finner DABradion på museet i Göteborg så det sier noe.

(arvika, 2016-11-24)

#45

Jeg kjøper ikke DAB.
Om FM nettet slukkes for riksdekkende kanaler så går jeg over til å lytte kun på lokalradio.
Om også dette slukkes så er det over på internett radio hjemme og CD i bil.

(Kopervik, 2016-11-24)

#50

Dette er bare tull, eneste nasjonen som har falt for dyktige lobbyister

(Ski, 2016-11-24)

#51

Jeg er enig i innholdet i brevet og mener at Norge ikke målbinde en DAB nasjon.

(Fredrikstad, 2016-11-24)

#54

DAB ikke kan erstatte FM på kvalitet

(Ås, 2016-11-24)

#55

Stenging av FM-nettet må utsettes til:
1. Flere har fått DAB i bil.
2. Dekningen av DAB er bedre

(Grimstad, 2016-11-24)

#56

DAB er en unødvendig stopp mellom FM og internettradio.

(Oslo, 2016-11-24)

#57

Dette er jo så bortkasta! Det holder med FM nett!!!

(SPydeberg, 2016-11-24)

#59

Jeg vil beholde FM

(Skiptvet, 2016-11-24)

#61

Dette er noe forbannet TULL!

(Oslo, 2016-11-24)

#62

Det er helt bak mål

(Kongsvinger, 2016-11-24)

#63

Det er totalt unødvendig

(Askrr, 2016-11-24)

#65

dab dekning er for dårlig i dette landet for spesielt interressete mennesker,og Danmark bygger ut fm-båndet,så da bør dette gjøres her i landet også

(HALDEN, 2016-11-24)

#67

Det er galskap å stenge FM nettet, uten ett godt nok alternativ.

(Haugesund, 2016-11-24)

#70

Fordi DAB ikke virke og kostnadene for alle små radiostasjoner er for dyr. Vi trener et FM bånd ikke NRK sitt DAB tull.

(Tjølling, 2016-11-24)

#71

Fm fungerer bra nok. I enkelte tilfeller; bedre.
Ønsker ikke å kaste alle mine radioer pga overgang til dab.

(Sarpsborg , 2016-11-24)

#72

Ikke slukk FM nettet! Gode argumenter i mot!

(Skiptvet, 2016-11-24)

#73

Jeg mener FM nettet bør beholdes slik at alle kan velge selv hvilken radio de vil ha.

(Skiptvet, 2016-11-24)

#74

Jeg er motstander av å få et dårligere radio tilbud.

(Ålgård , 2016-11-24)

#76

Finnes ikke en tunnel jeg har passert mellom Kristiansand og Oslo der dekningen ikke forsvinner. Utrolig mange dødsoner også. Det er ikke godt nok utrdet.

(Arendal, 2016-11-24)

#77

Det vi har er mer enn godt nok og det nye medfører bare mye utgifter og det har kostet mye det man har i dag. Hva med utenlandske borgere på bilferie uten DAB...? Er det for eksempel beredskapsfremmende? Nei!

(Oslo, 2016-11-24)

#78

Dybden i lyden er totalt fraværende, og dekningsgraden er en løgn.

(Drammen, 2016-11-24)

#82

Synes det er helt forkastelig å stenge FM-nettet! I tillegg til kostnaden, er ikke det digitale nettet nok utredet eller utbygget, så håper dette vedtaket blir omgjort!

(7227 Gimse, 2016-11-24)

#85

Jeg har ikke tro på at dekningen og kvaliteten på DAB+ vil være bedre enn det vi får i dag. Hvis det er snakk om å få inn flere kanaler og et bredere tilbud, vil det heller være bedre å satse på internett utbygging i form av 4G+.

(Austvatn, 2016-11-24)

#86

å stenge fm nettet som dekker over 90% av det norske landet med et alternativ som kun dekker 90% av det norske folket er ingen god løsning.

(bodø, 2016-11-24)

#87

Det er bortkastede penger og DAB+ har alt for liten dekning foreløpig. På hytta får vi ikke radio lenger etter 1/1-17. Det blir en trist vinterferie og påske! De kunne kjørt parallelt i 2 år til!

(Moss, 2016-11-24)

#90

Syntes det er helt bak mål..!! Jeg får da ikke inn radio..! Har ikke råd til og bytte til dab i bilen min.. og hvorfor skal normenn belastes av sånn bortkastet idioti.. fm nettet holder i massevis..!!!

(Lunde, 2016-11-24)

#91

Tvangsinnføring som medfører store unødvendige kostnader for folket i Norge.

(Orkanger, 2016-11-24)

#92

...DAB+ er tidenes dårligste ide.

(Larvik, 2016-11-24)

#96

Hva er poenget når FM radio er så bra i utgangspunktet. Dessuten er det mulig å bruke satelitter for å ta inn radio. DAB er allerede gammeldags og jeg tror det blir en like stor fiasko som minidiscen var i sin tid.

(Flesberg , 2016-11-24)

#100

Bekymring for beredskap og mulighet for å få fram viktig informasjon ved lengre strømbrudd. Det er også unødvendig miljøbelstning å skape dette kjøpbehov for nytt utstyr

(Gjerdrum, 2016-11-24)

#101

Lite bærekraftig å måtte "kaste" >10stk FM-radioer. Uten FM blir fremtiden 100% basert på internettradio - det blir aldri noen DAB-radio her i huset.

(Snertingdal, 2016-11-24)

#103

Jeg hater DAB

(dokka, 2016-11-24)

#104

Unødvendig å påføre befolkningen store utgifter til utskifting av moe som fungerer godt nok

(Oslo, 2016-11-24)

#105

Jeg vil ha NRK på FM båndet.

(Horten, 2016-11-24)

#108

Dekning og lydkvalitet er alt for dårlig.

(Sarpsborg, 2016-11-24)

#109

Dette er ikke nok konsekvensutredet så dette vil være en for stor risiko for landet sikkerhetsmessig .

(Flesberg, 2016-11-24)

#110

Vil ikke at de stenger Fm nettet da det virker over hele Skandinavia. Hva med turistene som kommer til Norge da?????

(Rakkestad, 2016-11-24)

#111

Ønsker ikke å gå baklengs inn i framtida - velger i stedet en trådløs ruter i bilen. Da har man mer enn 100.000 kanaler å velge mellom, hvor ikke minst mye av det er informasjon man ikke vil bli tilbudt.

(Saltnes, 2016-11-24)

#112

Dårlig dekning i distriktet her

(Svelgen, 2016-11-24)

#115

Jeg er uenig i å stenge FM nettet.

(Bardufoss, 2016-11-24)

#118

Jeg mener det er helt forkastelig å slukke FM-nettet.

(Sem, 2016-11-24)

#119

Fordi at dette går over stokk og stein,vi har slettest ikkje nokon garanti for at DAB+ vert ei brukande løysing heller,politikarane anar sikkert ikkje eingong kva som er skilnaden på analog og digital ttransmisjon !

(Rosendal, 2016-11-25)

#120

jeg er i mot at dere skal slukke fm ńettet

(fredrikstad, 2016-11-25)

#123

Dan nettet er for dårligt.

(Bjørkelangen, 2016-11-24)

#124

Beredskap, miljø, økonomi, dårlig DAB dekning, lydkvalitet

(Lyngdal, 2016-11-25)

#126

Ønsker ikke å bytte alle mine radioer!

(Årnes, 2016-11-24)

#127

Dette er galskap

(Lunde, 2016-11-24)

#131

DAB er elektronikkbransjens store våte drøm - totalt bortkastede penger for befolkningen!

(Vennesla, 2016-11-25)

#133

Slukking av fm nettet skjer for tidlig.
Dab er ikke godt nok utbygget for at man kan slukke fm-nettet.
Har en 2016mod Vw transporter arbeidsbil med original dab-radio og kjører mye i Hedmark og Oppland. Her er det mange områder der dab detter ut og fm tar over.
Skrot hele dab satsingen, og sats på oppgradert mobilnett i stedet.
Streaming over mobil er fremtiden i bilene våre.

(Flisa, 2016-11-25)

#134

Har dyr original DAB+ i bil og det er et greit supplement til FM der det virker, men ingen erstatning og heller ikke noe "folk flest" etterspør. Dette har andre land forstått. Mht. turister som kommer, beredskapshensyn og at det er meningsløst å lage et søppelberg av gode radioer bør DAB+ forbli et supplement og ikke noe annet.

(Oslo, 2016-11-25)

#136

Stenging av FM nettet er en utrolig dårlig ide.

(Bergen, 2016-11-25)

#137

det er bortkast av penger på noe som allerede funker - ønsker ikke dårligere service til dyrere pris

(Manger, 2016-11-25)

#140

Jeg er avhengig av radio og nyheter på radio, Jeg skjønner ikke hvofor de skal bytte system.

(Drammen, 2016-11-25)

#141

DAB trenger vi ikke da Interenttradio og streaming er fremtiden. FM kan beholdes av beredskapshensyn og fordi det finnes millioner av brukbare radioer som ellers må skrotes.

(Oslo, 2016-11-25)

#142

Har ikke råd til å skifte ut hjemmeradioer og bilradio til dab. Dette er en stor utgift som blir påtvunget oss. Og FM har fungert, og fungerer glimrende - videre er det begrenset hvor mange kanaler man trenger, eller kan lytte til på en gang. DETTE ER TVANG som ikke er egnet i et demokratisk land.

(Lillestrøm, 2016-11-25)

#143

Jeg behøver ikke DAB. Med FM i kombinasjon med internettradio får jeg både lydkvalitet og mangfold. Dab vil påføre meg store kostnoder med utskifting av radio i hus, hytte og flere biler.

(JØMNA, 2016-11-25)

#144

DAB-utbyggingen er et gigantsløseri som bare føyer seg inn i rekken av tåpelige beslutninger fra et Storting som ikke evner å skille lobbyister fra nøytrale teknologieksperter. Tetra-basert nødnett, digitalt bakkenett for TV og eget GSM-nett for jernbanen er andre eksemplet. Alle disse behovene kunne vært dekket av de kommersielle mobilnettene.

(Oslo, 2016-11-25)

#145

dab ikke dekker hele fm området. og således ikke fungerer som nasjonalt nett. videre er hele prosessen bak temmelig skitten, hjelper ikke stort at Nrk bruker millioner på "opplysning"..

(Ballangen, 2016-11-25)

#146

Kostnadene overgår nytteverdien

(Oslo, 2016-11-25)

#147

Dårlig dabdekning på en vei jeg ferdes daglig, i tillegg til dårlig lydkvalitet (spekter) på dab+. Har også hørt det er lett å sette signalet ut av spill.

(Steinkjer, 2016-11-25)

#149

Vi trenger FM nettet

(Jar, 2016-11-25)

#150

Er ivrig radiolytter og har mange radioer i flere rom både hjemme og i fritidsboligen og i bilene. Dette vil bli ekstremt dyrt.

(Buvika, 2016-11-25)

#151

Miljøproblem

(Drobak, 2016-11-25)

#152

Stans utrulling av DAB

(Fosnes, 2016-11-25)

#153

Liker FM. Koste på dyre spillere bare for å ha radio når det vi har fungerer helt fint? Sløsing med penger og miljø

(Askim, 2016-11-25)

#155

Stor samfunns-kostnad og et unyttig produkt

(Steinkjer , 2016-11-25)

#157

Jeg mener vi bør holde FM nettet, når vi ikke kan opprettholde perfekt DAB+ dekning

(SKIPTVET, 2016-11-25)

#160

Det er ikke deknkng på mange veistrekninger jeg kjører og der jeg bor er det dødt. Dette har ikke Norge råd til på sikt

(Ågskardet, 2016-11-25)

#161

Jeg tror det blir en nedtur med DAB og håper at Norge tar til vettet som andre land har gjort. Det er ingen skam å snu!

(Elverum, 2016-11-25)

#164

FM er godt nok for meg, endring er katastrofal mht kostnad og klima.

(Tananger, 2016-11-25)

#166

Jeg vet at det er lite å dårlig dekning heri nord norge. Jeg er redd for at vi ikke får vite om viktig informasjon som i noen tilfellerblir gitt over radio. Dessuten pålegges vi å skaffe dyre radioer som vi ikke får nytte av, dette blir merkostnader som ikke alle har mulighet til. La FM nettet være i fred det fungerer for alle..

(reipå, 2016-11-25)

#168

Er sterkt uenig i at rikskanaler ikke blir tilgjengelig på god måte. Og fordi dette er ett miljøproblem ang utskiftninger av nye eller fullt brukbare radioer blir skrotet. De eldre radioene som mange har som hobby, som Tandberg Grundig, mister sin verdi og ikke kan brukes ! Digital radio kan også bli lettere mål for hackere. Hvorfor legge ned ett nett som er svært godt utbygd og som alle kan ta del i. En av grunnene er også det at de store aktørene som Telenor og Telia, er ivrige etter å ta ibruk fm nettet til mobil. Da kan de også sende radio med den begrunnelse at de kan ta betaling for radio.

(rissa, 2016-11-25)

#170

Jeg vil beholde FM nettet

(Skogbygda, 2016-11-25)

#172

Det haster ikke å legge ned FM-nettet.
Jeg har minst syv gode bilradioer, Radio ord, sterioanlegg og annet som bare fungerer med FM og sånn det er meningsløst å måtte kaste eller kjøpe en adapter til hver eneste en!

(Oslo, 2016-11-25)

#176

Misfornøyd med dekningen.

(Tjøtta, 2016-11-25)

#179

Jeg vil beholde FM nettverket fordi DAB+ har for dårlig dekning.

(Hønefoss , 2016-11-25)

#180

Det er galskap å fjerne FM på dette tidspunktet.

(Gjøvik, 2016-11-25)

#181

Dette er et helt sykt forslag. Det finnes ikke et eneste godt argument for å slukke FM-nettet. Prøv gjerne ut deres Drømmeslott men behold FM nettet for nordmenn og for besøkende fra utenfor landets grenser..

(Sandnessjøen/Minnesota, 2016-11-25)

#184

Jeg lar meg ikke lure av skrytet og løgnene fra NRK og Digitalradio Norge.
DAB + fungerer veldig dårlig, noe jeg har erfart etter å ha hatt det i både hus, bil og hytte.Elendig dekning og enda dårligere lydkvalitet. Har forlengst konvertet til FM, det fungerer utmerket.
UNNGÅ KLABB, DROPP DAB!

(Røros, 2016-11-25)

#185

Fjellet i Setesdal, hvor jeg er hytte er det kun dagens nett som funker.

(Arendal, 2016-11-25)

#186

Unødvendig, og dårlig alternativ til FM!

(Drammen, 2016-11-25)

#187

Dette er fullstendig meningsløst. DAB er allerede utdatert og prosjektet burde vært stanset for minst ti år siden.

(Oslo, 2016-11-25)

#188

Jeg vil beholde fm

(2827 HUNNDALEN, 2016-11-25)

#189

Miljøhensyn

(Oslo, 2016-11-25)

#190

Som handelsreisende i hele Norge vil jeg ikke lenger kunne høre uavbrutt på radio i bilen

(Asker, 2016-11-25)

#191

Dårlig med dab dekning utenom sentrum her. Ikke helt bra med FM nettet heller,men bedre.

(Hattfjelldal, 2016-11-25)

#193

Dab er utdatert og har elendig dekning. Nettradio fungerer i bil og hele europa. Skal vi virkelig skrote alle fm radioene? Snakk om grønt skifte....

(Ålgård, 2016-11-25)

#196

DAB tilfredsstiller ikke behovene for samfunns sikkerhet da mange særlig utenlandske biler ikke har DAB også dårlig dekning, samt en sløsing uten sidestykke med millionvis av ubrukelige radioer.

(Leirsund, 2016-11-25)

#197

Vil bevare FM Nettet!

(Øvrebø, 2016-11-25)

#200

Dab har ikke dekning i store deler av Norge. Har testet med 2016 mod Volvo på en 350 mil tur nettopp.
Jeg er innehaver av 19 FM radioer. Blir 50-60 tusen å skifte ut alle inkl. de i min bilpark.
Tenk på turister, langransport osv.

(Nesna, 2016-11-25)