Service-hund til ALLE typer funksjonshemminger

I Norge er det KUN blinde og FYSISK funksjonshemmede mennesker som har lov til å ha en registrert servicehund. Denne ordningen ignorerer totalt alle menneskene med utviklingshemminger av forskjellige typer, flere nevrologiske sykdommer, alvorlige psykiske lidelser, folk på autismespekteret, og mange flere!
(Det er heller ikke en offisiell ordning med Emotional Support Animals (ESA) i Norge i det hele tatt -noe som i det minste kunne vært et kompromiss!)

Servicehunder er hunder som er profesjonelt trent opp til å utføre oppgaver for å hjelpe eieren sin i hverdagen. De er på jobb, på samme måte som politihunder, redningshunder, og liknende, og er ikke til bry for folk rundt.
De er trent til å være rolige, målrettede, og høflige. Derfor har de lovfestet rett til å ha tilgang hvor enn eieren har tilgang.
ESA- hunder har derimot ikke noen utvidet rett på tilgang, bortsett fra på fly, og krever ingen profesjonell trening, så dette er derfor ikke like aktuelt, og ikke det denne kampanjen i hovesak handler om.

I USA, Storbritannia, og mange andre land er det vanlig at -selv ikke-fysiske- omfattende funksjonsnedsettelser gir deg rett til de hjelpemidlene du trenger, INKLUDERT en servicehund hvis det hadde hjulpet deg i hverdagen.

Selv er jeg autistisk, og har i tillegg ADHD og Tourette syndrom, pluss mental sykdom som jeg ikke ønsker å dele. Jeg trenger masse hjelp i hverdagen, både til vanlige rutiner som å stå opp, pusse tenner, hente ting, passe tiden, merke når jeg er sulten, osv. og til ting som å vite når jeg trenger pauser, hindre meltdowns, stoppe meg fra skadelige bevegelser som å slå meg selv, og færdes rundt i det store, bråkete, forvirrende samfunnet.
En servicehund kan trenes opp til å hjelpe med mesteparten -om ikke alt- av dette! Og det er bare MITT eksempel!

Eksempler på oppgaver som servicehandel kan trenes opp til:

-Lede eier trygt gjennom kaotiske situasjoner

-Varsle nærpersoner om at eier trenger hjelp

-Legge seg oppå eier under meltdowns, panikkanfall og liknende, for å roe dem ned

-Lære eieren sine signaler i kroppsspråk på når de nærmer seg et bristepunkt

-Støtte sosialt samspill og minske sosial angst

-Varsle eier når de mister fokus, trenger en pause, osv.

-Holde eier unna farer (f.eks. trafikkerte veier)

-Stoppe selvskading

-Roe tics

-Hjelpe å komme i gang med oppgaver, som å stå opp, kle på seg, osv.

-Varsle om tegn på anfall og liknende før det skjer

Og masse, masse mer.

Det er bevist at autistiske personer har et enormt utbytte av både terapi og hverdag sammen med dyr, og man vet at dette også gjelder andre grupper mennesker som sliter i hverdagen.
I tillegg ville det minsket overbelastningen på støtteapparatene for disse gruppene ellers, inkludert institusjoner, BPA (Brukerstyrt Personlig Assistanse,) spesialskoler, tilrettelagt arbeid, ledsager, støttekontakter, avlastning, osv. ved å gi oss større selvstendighet, aktivisering, og mange flere muligheter generelt!
Jeg mener ikke at ALLE skal få servicehund, eller at hvilken som helst hund plutselig kan få tilgang overalt, men at de som ville hatt stor nytte av det, skal kunne ha lov og rett på å ha en!

For mennesker som meg, som trenger aller mest støtte ute i det offentlige, utgjør det er ENORM forskjell med de ekstra rettighetene og tilgangen som kun er tilgjelngelige for en offisiell servicehund.

Tusen takk for at du leste.

Er du enig i at ALLE funksjonshemmede mennesker bør ha rett på de hjelpemidlene de trenger?

Signer dette oppropet og del!

Ved å signere gir jeg Elliott P. Strømme fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.