Reduser den stramme boliglånsforskriften!

For å få boliglån gjøres en utregning på 5 ganger din årsinntekt som mulig sum for lån. Det betyr at en ikke kan ha høyere lån enn 5 ganger sin egen inntekt. I tillegg skal den summen også tåle en 5% renteøkning. Derpå blir utregning av lånesum enda lavere, og en 5% renteøkning er vel ikke særlig realistisk nå?!

Videre er det krav om å stille med 15% av boligens verdi og helst mer i egenkapital. Derpå også sikkerhet i den boligen du skal kjøpe og helst i annen bolig el. via kausjonist i tillegg.

Det er nødvendig med større fleksibilitetskvoter!

Så høye, store og mange krav blir for tøft, for de som ønsker å låne penger til bolig for 1. gang. Det blir også vanskelig for husholdninger å få ønsket sum til huslån. For små bedrifter som vil utvikle seg videre å satse på eiendom setter en stopper for disse i forhold til økt vekst og videre viktig fremdrift.

Vi opplever for tiden økt arbeidsledighet og permitteringer, som dessverre fører til redusert inntekt, for mange. På boligmarkedet er det også stort behov, for å leie bolig for folk. Det må være et marked og en mulighet til å ha et sted å bo også for dem.

Dette er et opprop som går til regjeringen om at de tar opp den stramme boliglånsforskriften fra 2017 til endring!

Ved å signere gir jeg Mona Baekken fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.