Opprop for bevaring av Dei grøne øyane

Østhusvik.jpgRennesøy kommune har lagt inn et forslag om å regulere 350 dekar landbruksjord til industri i arealdelen i kommuneplanen som nå er lagt ut på høring. Dette er hele Rogalands andel av tillatt omdisponering av jordbruksareal i året, og 10 % av det nasjonale jordvernmålet. På lengre sikt ønskes det et areal på over 1000 dekar. Dette vil utgjøre store deler av Østhusvik.

Inngrepet vil legge beslag på store arealer med dyrka mark i et landbruks- natur og friluftsområde som har høy regional og nasjonal verdi. I tillegg ligger området nær inntil kulturlandskapet på Hodne-Vikefjell, som er et populært turområde.

Bakgrunnen for å gjøre dette er for å legge til rette for utvidelse av Green Mountains senter for datalagring på Hodne. Vi ønsker å styrke næringslivet og utvikling av bredden i arbeidsmarkedet i Rennesøy, men vi må benytte etablerte næringsområder i kommunen hvor infrastrukturen er på plass.

Vi ønsker ikke et stort datalagringssenter på Østhusvik med inngjerding, flombelysning og viftestøy hele døgnet, hele året! Vi viser til støyproblematikken fra fortvilte innbyggere ved Dale fabrikker i Bergen og Follum fabrikker i Hønefoss.

La oss jobbe for visjonen «Det gode liv på dei grøne øyane» og ikke bygge ned jordbruksarealer som vi trenger til matproduksjon.

Rennesøy blir i 2020 en del av nye Stavanger, og vi håper at flere enn innbyggerne på Rennesøy vil signere oppropet. Denne underskriftskampanjen blir lagt ved vår høringsuttalelse til kommuneplanens arealdel. Frist for signering er 5. oktober.

Opprop for bevaring av Dei grøne øyane. Ja til arbeidsplasser og til bruk av etablerte næringsområder. Nei til nedbygging av landbruksjord til datalagringsanlegg på Østhusvik.

Er du enig i dette må du SIGNERE og DELE VIDERE!

NB! HUSK Å BEKREFTE SIGNATUREN I INNBOKSEN PÅ DIN EGEN EMAILADRESSE, HVIS IKKE BLIR IKKE SIGNATUREN SYNLIG I OPPROPET !!!!