Norge: forlang beskyttelse av Amazonas og urfolk

Til

Statsminister Erna Solberg

Nærings- og  fiskeriminister Torbjørn Røe Isaksen

Alle partier på Stortinget

I juni 2017 besøkte daværende Brasils president Michel Temer Norge, hvor han fikk en skammelig ørefik fra statsministeren grunnet de økende tall på avskoging av Amazonas under hans regjering.

De første månedene av presidentskapet til Jair Bolsonaro får Temer til å fremstå som verdens mest miljøengasjerte politiker.

Bolsonaro gikk til valg med stor økonomisk og politisk støtte fra grupper med enorme interesser i Amazonas-området. Dessverre gagner ikke disse interessene regnskogen eller urbefolkningen som bor der.

Bolsonaros allierte er store innen landbruksindustri, tommerhandel og gruvedrift.

Disse gruppene ønsker tilgang til både landområder og naturressurser i Amazonas, som utvinnes først og fremst ved avskoging og tvangsflytting av urfolk. Framferden av disse kreftene under Bolsonaro-regjeringen går imot den brasilianske grunnloven og utgjør en forbrytelse mot menneskeheten.

Brannene i regnskogen har økt med svimlende 83% i løpet av dette året.

Under valgkampen lovte Bolsonaro å ikke gi én ekstra millimeter land til urbefolkningen. I  hele sin tid som president har han ført en miljøfiendtlig diskurs og politikk. Antivitenskapelige og klimafornektende holdninger florerer i regjeringen. Til eksempel, har utenriksministeren Ernesto Araujo uttalt at global oppvarming er en marxistisk konspirasjon.

I tillegg til denne uakseptable retorikken, motarbeider Bolsonaro åpenbart fagmiljøene ved å plassere sine allierte i nøkkelposisjoner for å sabotere virksomheten i direktorater som har miljøvern som hovedansvar. Nylig fikk direktøren i INPE, det brasilianske instituttet for romfartsforskning, med ansvar for satellittobservasjoner av regnskogen, sparken for å ha kommet med for høye tall på avskoging i Amazonas.

I løpet av de siste ukene har landeiere satt ild på enorme områder langs veien BR-163 i delstaten Pará. De kalte markeringen "den store branndagen", og ville med den vise presidenten at de er "klare til å jobbe". I den siste måneden har skogen vært utsatt for tusenvis av branner. For få dager siden kunne innbyggerne i São Paulo, som ligger mange tusen kilometre unna, se en enorm røyksky mørkelegge byen midt på ettermiddagen.

Bolsonaro og hans miljøvernminister Ricardo Salles - som har blitt dømt for misligheter i forvaltningen av et vernet område da han var fylkesrådmann for miljøet i Sao Paulo - har gått hardt ut mot kritikkerne. Blant annet beskyldte presidenten utenlandske NGO-er for å ha stiftet brannene, som en form for retaliasjon mot Brasil for å ha kuttet bevilgningene til slike organisasjoner. Da journalister spurte om han hadde dokumentasjon for disse påstandene, modererte han sin tale.

Urbefolkningen og tradisjonelle samfunn i nord-Brasil kjemper for regnskogen med hele sin eksistens som innsats. Mange ledere har blitt drept i denne kampen.

Vi ber derfor statsministeren Solberg, næringsministeren Røe Isaksen og alle partier på Stortinget om å utøve press på Bolsonaro-regjeringen slik at den stopper utryddelsen av regnskogen og urbefolkningen. Følg eksemplene fra Frankrike og Irland og stopp forhandlinger med Brasil og forlang at regjeringen forplikter seg til å stoppe avskogingen, brannene, forfølgelsen og voldsutøvelsen på urbefolkningen.

Brasil er og skal være et suverent land. Men ødeleggelsen av regnskogen er et globalt problem.

Ingen klimamål kan noensinne oppnås uten Amazonas.

ADIB

Aksjon demokrati i Brasil

Lenker:

Deise Faria Nunes - ADIB Aksjon demokrati i Brasil    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Deise Faria Nunes - ADIB Aksjon demokrati i Brasil fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.