Nei til nedleggelse av Fontenehuset Ålesund

Hei, jeg er et medlem av fontenehuset og har opprettet en underskriftskampanje for å hindre nedleggelse av dette viktige tilbudet.

Fontenehuset Ålesund, har kommet på Ålesunds kuttliste, hvor tilbudet er foreslått nedlagt. Forslaget skal til politisk behandling først i formannskapet 14. juni, og deretter i kommunestyret 20. juni.

Fontenehuset er et arbeidsfellesskap for de som sliter eller har slitt med psykiske helseutfordringer. Her kan man jobbe i et arbeidsfellesskap med varierte arbeidsoppgaver, det kan være kjøkken, kontor, drift og ikke minst kafé. På fontenehuset blir ikke folk kalt for brukere men MEDlemmer, og ingen blir heller ikke kalt for ansatte men MEDarbeidere, vi jobber MED hverandre, side om side, ingen over ingen under.

Dersom fontenehuset legges ned, mister folk en plass der de finner tilhørighet til et arbeidsfellesskap med meningsfullt arbeid. Mange vil miste en strukturert hverdag der de finner hjelp og ressurser, til å blant annet komme seg ut i jobb. Det ville ha vært tragisk om Ålesund mister en plass som gir økt livskvalitet og selvtillit til så mange.

«Hva kan jeg gjøre?» spør du.

Skriv under da vel, og vis politikerne at vi trenger Fontenehuset!

For de ønsker mer konkret statistikk, her er litt av resultatet fra vår interne spørreundersøkelse 2023:

79% av medlemmene mener at fontenehuset har vert til hjelp for seg.

65% har fått bedre struktur i hverdagen etter de begynte på fontenehuset.

80% mener at de har fått større tro på seg selv og sine resurser i å være på fontenehuset.

74% av medlemmene mener fontenehuset har bidratt positivt til sin livskvalitet.

32% mener at bruk av Fontenehuset har minsket behovet for innleggelse eller akutt hjelp.

I 2023 hadde vi 9759 timer med frivillig arbeid på Fontenehuset Ålesund Fontenehuset er et av de viktigste psykisk forebyggende tiltakene vi har mot innleggelser.

Ifølge Fontenehuset Norge sin trivselsundersøkelse 2021, mener 32% av medlemmene at deltakelse på fontenehuset har minsket behovet for innleggelse eller akutt hjelp.

Ved å signere godtar jeg at Anders Magnusson vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: