Nei til enda et kutt i stønadsnivået til glutenfritt kosthold

Regjeringen vil kutte i stønaden for fordyret kosthold, igjen.

Dette oppropet er laget for å markere at nok er nok.

En tankevekker skrevet av Caroline Myrdal:

"I Norge har vi et fantastisk system som gjør at om uhellet treffer så får vi medisiner til barna våre gratis. Vi tar det som en selvfølge at det skal være sånn. Det er en av grunnene til at flere enn meg betaler skatt med glede. Det er med på å jevne ut sosiale forskjeller og ivaretar fremtiden. Dette er velferdsstaten på sitt beste! I hvert fall for de barna som er såpass «heldig» å ha en sykdom som ikke må reguleres av kosthold.

Medisinen til min datter (og andre med den autoimmune sykdommen cøliaki) er et glutenfritt kosthold. Ikke fordi det «bare» er ubehagelig for henne om hun får i seg gluten, men fordi tarmene rett og slett angriper seg selv og blir ødelagt. Om hun ikke tok sin medisin ville det endt med langvarige sykehusopphold som ville kostet mye, både for jenta vår, hele familien og for staten.

Vi får stønad for å dekke noe av medisinen. For glutenfri mat er dyrt. Minst 2-3 ganger dyrere enn glutenholdige varer. Til eksempel koster ett glutenfritt brød på 500 gram 50,40 kr - det vil si kilospris på 100,80 kr. Et vanlig brød med samme næringsinnhold har en kilopris på 11,79 kroner. Det er 755% dyrere. Du synes kanskje at 11,79 i kilospris var lite for et brød og tenker at du betaler mer? Det kan helt sikkert stemme det også - men forskjellen her er at det ikke finnes noe billigere alternativ for de som spiser glutenfritt. Min datter spiser foreløpig ikke så mye brød, så det går ikke mer enn 3 brød i uka hos oss. En av grunnene til at hun ikke spiser mer brød er at hun kan spise havregryn til frokost. Men selv om havregryn er naturlig glutenfritt lages det som oftes sammen med andre kornsorter som gjør at det ikke er glutenfritt lenger. Så vi må kjøpe glutenfri havregryn. Vanlig havregryn koster 18 kr pr kilo. Kilosprisen på glutenfri havregryn er 54,43 kr (kolonial.no). Det vil si at det er 200% dyrere å kjøpe glutenfri havregryn.

Det som er greia er at datteren min trenger mer enn bare brød og havregryn. Lista er lang på produkter som vi rett og slett ikke kommer utenom å kjøpe - selv om vi faktisk bestreber oss på å spise mest mulig naturlig glutenfritt.

I fjor ble stønaden til min datters medisin kuttet drastisk slik at regjeringen sparte 200 millioner. I år ønsker regjeringen enda ett massivt kutt på medisinen. - En må jo tross alt ta penger fra ett sted når en ønsker å gi en halv milliard i skattelette- Dette innebærer i praksis at regjeringen sier at de med cøliaki må betale dyrt for medisinen sin. Burde ikke prinsippet om gratis medisin for barn gjelde for alle barn?

Vi er heldige. Vi har en grei økonomi og datteren vår kan få både brød, frokostblanding og pasta. Men hva med de som er helt avhengig av denne stønaden for å kunne medisinere barnet sitt rett?

Tusen takk for at du faktisk har lest hele innlegget mitt! ❤️ Og om du er enig i at det rett og slett er feil at medisinen til de som har cøliaki skal bli veldig dyr kun fordi mye vil ha mer så signer på oppropet!"

Ved å signere gir jeg Liv Anita Hønsvik fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.