Melkefrie p-piller og minipiller, ja takk!

P-pillen / minipillen CERAZETTE er en av de vanligste tablettene i Norge brukt for sin preventive effekt, samt lave risiko ved bruk. Tabletten er en 'gestagen' tablett som også brukes ved kvinnesykdommen endometriose, altså har den også et medisinsk bruksområde.

Denne tabletten inneholder <65 mg laktose, og er i overkant av hva mennesker med laktoseintoleranse kan bryte ned, samt hva melkeallergikere tåler. En betydelig andel kvinner har dermed ingen melke- eller laktosefrie alternativer.

Mørketallene for hvor mange av disse kvinnene som er negativt påvirket av mage/ tarm problemer som følge laktose/melk i tablettene er lite dokumentert. Per i dag finnes det ingen muligheter for melk- eller laktosefrie tabletter på det norske markedet. Prosessen å måtte søke fra det internasjonale markedet er ofte lang og krevende. Dette medfører videre høye avgifter til forbruker, og press på legene. (ref:https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/4-6906)

Dette er altså et reelt problem i Norge i 2021, at det ikke finnes èn eneste preventiv tablett uten melk eller laktose på markedet! Hvordan kan dette være holdbart i Norge 2021?

I 2021 har Norge noen av de sterkeste kompetansemiljøene innen teknologi og medisin,  og noen av de fremste forskerne på internasjonalt nivå. Det er da betenkelig at det ikke produseres eller blir anskaffet alminnelige hverdagslige tabletter uten melk og laktose, da en relativt stor andel av kvinner i Norge allerede fra 12-13 årsalderen blir tilbydd p-piller.

Når så mange kvinner reagerer med dårlig mage ved bruk av p.piller, samtidig med at mange ikke tåler melkeprodukter inkl. laktose, framstår det som direkte uforsvarlig å ikke ha et alternativ i tablettform. Dessverre havner diskusjonen rundt melkefrie tabletter ofte vekk ved at folk 'fekter' inn med andre preventiver som spiral, stav og ringer. For mange kvinnet er ikke dette gode alternativer, eller alternativer i det hele.

Statistikker rundt laktose- og melkeallergi finnes godt dokumentert i Norge, så hvorfor dette ties ihjel rundt tabletter kun kvinner bruker, fremstår da brått mer diskriminerende, enn noe annet.

Ingen kvinner skal oppleve press eller tvang til innsetting av spiral, ring eller stav!  Dessverre er realiteten at mange kvinner opplever press og tilnærmet tvang.

Håper alvoret og problemet i dette blir oppfattet og at vi sammen kan synliggjøre behovet for større åpenhet og utvikling av medisiner og preventiver for kvinner.

Et minimum bør da være å kunne tilby melkefri og laktosefrie tabletter, slik at flere kvinner slipper å bli syke av det som skal være til hjelp!

16234455570888318620219220271241.jpg

For kvinner i Norge 2021!

Ved å signere gir jeg Alette Monsen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.