JA til rett på fri ved sykt dyr

Hjelp meg å hjelpe dyrene!

Dersom barnet ditt våkner med 42 i feber, venter du ikke til etter jobb med å ta dem til legevakten, du gjør det med en gang. Det samme burde også gjelde for dyrene.

Dyrene kan ikke kjøre seg selv til legen, de er avhengige av at vi hjelper dem når det trengs. Mange skader og sykdommer kan ikke vente til helgen eller til du er ferdig på jobb.

Problemet er at mange ikke får fri til akkurat dette. Mange blir nektet fri og de som tar seg fri uansett får ofte ugyldig fravær og kanskje en advarsel til og med. Å ta med kjæledyret ditt til legen burde ikke være et spørsmål man må få avklart med arbeidsgiver og få godkjent dersom det passer for dem. Det burde være en selvfølge å ha rett til å ta dyret ditt til legen, men pr dags dato er det ikke det.

De fleste arbeidsgivere er fleksible og gir deg fri uten problemer, men ved å få vedtatt noe man kan bruke ved sykt dyr, vil det være samme mulighetene for alle. For at dette ikke misbrukes kan for eksempel dyreklinikkene ha et eget skriv dyreeier får med seg etter endt besøk, som en bekreftelse de kan gi videre til arbeidsgiver.

Og det trenger ikke nødvendigvis å være med lønn, bare man har noe å slå i bordet med når man blir nektet fri av arbeidsgiver.

Å ikke ta med dyret til veterinær når det trengs er faktisk brudd på dyrevelferdsloven.  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

Skriv under på oppgjøret og hjelp til å gjøre en forskjell!

A6C591B1-F885-48F0-B93F-1718BFFD2CAC.jpeg

Ved å signere gir jeg Jeanette Buraas fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.