JA TIL NY FERGE DRYNA-BRATTVÅG. Underskrift kampanje.

Sambandet har vært kansellert flere ganger i løpet av noen få uker. Derfor har jeg forberedt en underskriftskampanje: En på nett og fysiske lister hos Spar og Coop i Midsund Sentrum.

Dette oppropet er ikke forbeholdt Midsundinger, men også andre innbyggere i Møre og Romsdal som vet hvor viktig et stabil og forutsigbart fergesamband er for enkeltpersoner og bedrifter er for vår region. Så, hvis du vil signere oppropet vårt, er du hjertelig velkommen! Vennligst del lenken.

Sammendrag. Vi trenger en nytt fergemateriell på plass umiddelbart, men også en mer robust plan for reserveferger. Det har nylig vært mange kanselleringer på sambandet på grunn av tekniske problemer, men også med henvisninger til værforhold, hvor ingen andre ferger har vært kansellert (bla. Utasundsfergen til Ona) Dette betyr at fergen nok ikke er god nok for værforholdene den skal operere i, og uegnet for sambandet.

Fylket henviser til manglende klager fra innbyggerne. Nedenunder finner e-postadresser som det skal klages til, slik at vi kan vise fylkeskommunen vår frustrasjon med situasjonen.

Vi ber deg å signere, men også å sende en klage via e-post til:

post KRØLLALFA mrfylke.no

I kopi: firmapost KRØLLALFA torghatten-nord.no

postmottak KRØLLALFA molde.kommune.no

Emne: Klage om manglende kontinuerlig åpent samband mellom Dryna og Brattvåg.

Denne kampanje krever alles samarbeid, sett gjerne også meg på kopi: chiara.isolaKRØLLALFAgmail.com

I tillegg til å kontakte de ansvarlige i fylkeskomunen og politikere, har jeg også bedt om innsyn (jf. offentlighetsloven) i kontrakten mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og selskapet Torghatten. Selskapets kommunikasjon om problemene mangler ofte eller er spredt på 3 forskjellige nettsteder, og varsel om kansellering eller endring varierer hver gang.

Sammen vil vi minne administrasjonen på at ha bare noen ganger en passasjerbåt som reservefartøy heller ikke er en akseptabel løsning, særlig med tanke på den begrensede kollektiv transporten ved Dryna og Brattvåg fergekaier (taxi, buss).

Videre, passasjerbåter er heller på ingen måte en akseptabel løsning for bedriftene og industrien i Midsund, som trenger å sende og motta varer (som blandt annet daglig tidskritisk frakt av levende og fryst fisk og skalldyr).

For bedriftene som har faste kunder på Sunnmøre, er dagens situasjon rett og slett ikke til å leve med.

Dette handler om mangt å mye, og konsekvenser for de enkelte berørte er for mange til å liste de opp her. Men, det kan enkelt oppsummeres med at livsnerven i lokalsamfunnet vårt står på spill!

Tillegg, påvirker dette reisetid til Ålesund sykehus for enkelte. Man klarer ofte ikke å nå avtalte tidspunkt og avtaler.

Vi så at 150 personer ikke kunne fly tilbake til Molde fra Gardemoen før jul, men de kunne ikke velge å komme via Ålesund Vigra, fordi fergen til Molde via Midsund ble kansellert. Møre og Romsdal fylkekommune må forstå den strategiske geografiske plasseringen av Midsund som inngang til Molde fra sør: om vinteren det er sikrere, kortere og enklere enn Vestnes, fordi den går ikke over fjellet.

Hva gjør dette så med pendlere, tilgang på arbeidskraft, boligbygging, næringsaktivitet, næringsetableringer, kulturelle begivenheter på Sunnmøre og forbindelse med Vigra flyplass? Hvis dette fortsetter, vil verdien av sambandet forvitre pga. frykt og usikkerhet for å ikke kunne komme seg til/fra.

Det er vi brukere og innbyggere som er taperne og blir skadelidende når slike samfunnskritiske tjenesteytinger utlyses på anbud. Sørg for å få på plass ny ferge umiddelbart.

Ved å signere gir jeg Chiara Isola fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.