Innfør lovpålagt ID-merking av katt

Det er ca. 700.000 katter i Norge, og flere titusen av dem er hjemløse.  De hjemløse kattene lider av kulde, sult og sykdommer, og de som overlever blir opphav til nye hjemløse katter. ID-merking sammen med kastrering kan stoppe denne sirkelen av lidelse.

Lovpålagt ID-merking vil ansvarliggjøre eierne og gi veterinærer og hjelpeorganisasjoner et verktøy til å gjenforene bortkomne katter med eierne. Pålagt ID-merking av kattunger før de skifter hjem, med den ekstrautgiften det medfører, vil føre til at kattungene får en økonomisk verdi, samtidig som det kan gi gevinst i form av at flere kastrerer katten for å unngå uønska kull. Bedre kontroll med kattebestanden vil være en fordel for både kattene selv og for samfunnet, og det vil spare livet til mange småfugler og andre smådyr i naturen.  Ornitologer anslår at den norske kattebestanden tar ca. 7 millioner småfugler i året.

Hjemløse katter er et samfunnsansvar og ikke et ansvar som kan hvile på en gruppe frivillige.  Vi ber politikerne, Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet om å jobbe frem mot et lovforslag om pålagt ID-merking av katt.

Hjemløs_katt5.jpeg

Dyrebeskyttelsen Norge, Redd Dyra, Norsk Huskattforening, Dyrevernlaget Indre Sogn, Dyrenes Rett    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Dyrebeskyttelsen Norge, Redd Dyra, Norsk Huskattforening, Dyrevernlaget Indre Sogn, Dyrenes Rett kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.