Gi min covid-vaksine til en sykepleier i et lavinntekstland

Nrk.no melder 30.01.21 (https://www.nrk.no/urix/vaksinekapplopet_-fattige-land-ma-trolig-vente-til-2023-1.15351653) at verdens rikeste land har sikret seg alle de 80 millioner tilgjengelige vaksinedosene mot covid-19 fram til nå, og The Economist Intelligence Unit har regnet ut at de 85 fattigste landene i verden trolig må vente til 2023 med å starte massevaksinering.

Covid-19 er et globalt problem, og mens det i Norge handler mest om goder som må utsettes, så handler det i den fattigste delen av verden om liv som går tapt. Mennesker som ofrer eget liv og helse for å hjelpe smittede som blir innlagt på sykehus fortjener å gå foran meg i vaksinekøen. Derfor ber jeg regjeringen om å donere det antall vaksinedoser som tilsvarer antall underskrifter på denne kampanjen til land som ikke har økonomi til å hevde seg i kampen for å sikre vaksine til sin befolkning, og ber om at utsatte grupper prioriteres som mottakere.

Solidaritet stopper ikke ved landegrensa, og heller ikke covid.

Ved å signere gir jeg Yngvar Monstad fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.