Redd kursene våre - stopp studieforbundskuttet til frivilligheten


Gjest

/ #1

2014-11-03 09:59

Mitt navn er Bjørn Till.

Jeg er musikalsk leder i Samspillbandet, et musikktilbud spesielt tilrettelagt for fysisk- og psykisk handikappede, med over 20 medlemmer fra Moss-Rygge-Vestby og Frogn.

Kutt i offentlig pengestøtte til grupper som Samspillbandet, som er et tilrettelagt musikktilbud utelukkende for mennesker med fysisk- og psykisk handikap i Moss og omegn, vil ramme denne gruppen mennesker urettferdig hardt. Det samme gjelder alle tilsvarende grupper i samme situasjon som oss på landsbasis.

Uten tilstrekkelig offentlig eller annen økonomisk støtte til fortsatt drift, vil Samspillbandet på sikt gå en meget usikker fremtid i møte, og i verste fall risikere nedleggelse.

Mitt inntrykk av den politiske behandling av denne saken, er at ingen egentlig har tatt seg bryet med å se nærmere på detaljene rundt hvem kuttene i støtten til musikkrådenes studieforbund faktisk kommer til å ramme aller verst.

Ei heller undersøkt hvilke konsekvenser dette vil få på sikt for titusener av mennesker som Samspillbandets medlemmer rundt om i Norge – om disse kuttene vedtas.

Personlig mener jeg våre politikere må øremerke midler til sikring av drift til musikkgrupper som tilbyr fullverdig, meningsfull, målrettet, musikalsk opplæring på de handikappedes egne premisser, slik Samspillbandet og andre liknende grupper rundt om i Norge gjør og tilbyr sine medlemmer.

Meningsfulle, tilrettelagte musikktilbud for fysisk- og psykisk handikappede, som Samspillbandet, vokser ikke på trær, og fortjener virkelig å bli tatt vare på. Også av det offentlige. Se oss som en investering vel verdt å satse på.

Samspillbandet er et aktivt utespillende band som spiller 7-8 konserter rundt om i landet i året.

Samspill har helt siden oppstarten 1. september 1993 vært drevet av 6-8 entusiaster, som frivillig stiller opp og gjør dette arbeidet gratis på sin fritid. Dessverre har vi ikke også lommebok stor nok til å finansiere selve driften av bandet selv også. Det er derfor grupper som oss er så sårbart avhengige av den lille offentlige og private støtten vi klarer å skrape sammen for å få det til å få rundt gjennom året.

Istedenfor å redusere støtten til musikktilbud som dette, se heller nærmere på det relle behovet vi har for nødvendig økonomisk støtte til å kunne videreutvikle, utøke, og forbedre denne typen tilbud til handikappede rundt i Norge.

Til slutt vil jeg invitere dere, våre politikere, til å komme på besøk med en delegasjon til oss i Samspillbandet i Personalpartners lokaler i Carlbergveien 5 i Rygge en onsdagskveld mellom kl. 18 og 20, slik at dere ved selvsyn får oppleve den enorme musikalske gleden og utfoldelsen som blant annet pengestøtten fra det offentlige er med på å bidra til å virkeliggjøre for våre medlemmer. Det vil bli en opplevelse dere sent kommer til å glemme.

Med vennlig hilsen

Bjørn Till, musikalsk leder i Samspillbandet Moss-Rygge