Nei til reservasjonsrett for fastleger
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Re:
Enig.
Det handler ikke om at legen skal vurdere om du bør/ikke bør ta abort. Det valget er, og forblir, en rettighet for kvinnen.
Kvinnen bruker friheten hun har til å gå til en fastlege/sykehus som ikke reserverer seg mot abort.
Jeg vil anta at kvinnen har bestemt seg på forhånd at hun ønsker å ta abort, før hun kommer til en lege.
Valget og friheten er fortsatt tilstede.
Det dere signerer på her, er å hindre legene i å få den frihet til å kunne velge.
Jeg har selv tatt abort, men hadde synes det var fint hvis jeg fikk høre at det fantes leger som mener at det er viktig for dem å arbeide for å beholde det vesle livet inni meg.
At det står i teksten til oppropet at det ikke handler om abort, er bare tøys. Selvsagt handler dette om abort.
Hurra for år 2014!! Rett tilbake til den tiden hvor kvinners egne meninger og ønsker blir undergravet!! Trodde ikke at religion og politikk skulle blandes med hverandre!! la oss bestemme SELV! ikke bestem FOR OSS!
Skal man være lege, så -vet- man at en må hanskes med abort og andre ting som kan gå imot ens etikk, moral og tro før eller senere.
Om du enda studerer for å bli lege og tenker på å bli fastlege, om du da tenker at "nei, jeg kan simpelthen ikke gjøre det" så bør du kanskje heller vinkle deg inn på barnelege eller muligens jobbe på eldrehjem istedet.
En brannman kan ikke slukke branner selektivt, basert på om vedkommende liker eieren av huset som brenner eller ikke. En kelner kan ikke nekte å servere deg en rett som han selv ikke liker. Hvem hadde akseptert dette? Hvorfor skal man da akseptere at noen (om de er leger eller hva som helst) skal ha rett, via sin posisjon, til å indirekte tvinge sin personlige tro eller meninger på andre?
Fra man tar ed til å fungere som lege, så har man forpliktet seg til å yte all hjelp han/hun kan som er til pasientens beste. Hjemme, som privatperson, kan man mene hva man vil. På jobben styres arbeidsoppgavene av et felles regelverk som ikke alltid nødvendigvis harmoniserer med egen overbevisning.
Det er helt absurd i våre dager, og ikke minst i Norge, at skal man blande tro og yrkesrelatert aktivitet.
Christos Avgerinos
| This discussion has been closed. |