NEI til Rauma Utviklings planer i Isfjorden
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Idretslaget vill bygge skistadion i samme området. Skibygda Isfjorden må få trene opp langrennsløpere.
Skal de få rasere hele ommrådet? De er langt på vei med sine planer uten at noen reagerer.
Asfalterte løyper med lys, vill vi ha det i ommrådet? Eller skal vi bare gå i uperørt natur og trokke løype selv?
Eg har vore nokre gonger i Isfjorden, på ski alle gonger. Eg kjem aldri att om desse planane vert iverksett. Då vert det mange fine urørte stadar i Noreg som er betre. Men; med forhistoria til desse investorane i mente; dei folkevalde må vere like galne som kommunestyret i Vik var i si tid, om dei seier ja.
Fordi jeg vil at den unike naturen skal bevares mest mulig.
Den levende stillhet
Jeg vil gjerne sitere Hans Børli og hans dikt Den levende stillhet
Det er rart med stillheten i skogen, den er aldri et fravær av lyd, aldri tom og skremmende, slik den kan bli det i lukkede rom. Du hører trærnes mjuke riksing i vinden, en korsnebb fløyter sin vemodige tone, og hakkespetten trommer lydt på en tørrhara, – men summen av det hele er likevel stillhet, en stor ro som kjærtegner trommehinnene og lar deg høre livet brenne i deg som suset av flammen på et lys.
Denne levende stillheten er en stor og dyp verdi. Vi kan være glad vi lever i et land hvor det ennså så lenge finnes rom nok, tonende lydrom av avstand rundt stillhetens klare tone.
Lar diktet tale for seg selv!
* Fordi fri natur ikke kan produseres – og derfor må vurderes ut fra sin egenverdi og ikke ut fra dagens markedspris
* Fordi fri natur aldri blir gammeldags – og derfor ikke mister sin attraksjonsverdi
* Fordi hyttebyer er voldtekt mot fri natur – overgrep fra forherdede business-folk som lever i sin endimensjonale verden, der kroner og øre overstyrer alle valg
* Fordi planområdet er en del av naturarven som Rauma kommunes innbyggere i så rikt monn er tilgodesett med og som kan bidra til verdiskapingen i kommunen på en verdig måte ved hjelp av naturvennlig tjenesteyting i tråd med norsk friluftslivstradisjon.
* Fordi Rauma kommune har naturgitte forhold som med nyskapende tiltak kan vise alternativ til mas(s)eturismens pengemaskiner.
Med naturvennlig hilsen Nils Faarlund, Norges Høgfjellsskole
| This discussion has been closed. |