Nei til dårligere hurtigbåt-tilbud i Vest-Finnmark!
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til dårligere hurtigbåt-tilbud i Vest-Finnmark!-oppropet.
Gjest |
#12014-01-11 11:11Utrolig hvordan ansvarlige politikkere snikplanlegger å legge ned distriktene!!! Har mer respekt for de som sier rett ut at distriktene må avfolkes. |
Gjest |
#32014-01-11 13:57Hvordan er dere blitt kjent med ruteopplegget? Vi i Rognsund har ikke fått tak i hvilke tilbud som skal gjelde for vårt område. |
![]() Anonymous |
#4 Re: Rutene ligger i anbudet.2014-01-11 14:42Jeg kan sende det til deg på mail om du kan gi meg epost adr din. |
Gjest |
#6 Re: Re: Rutene ligger i anbudet.2014-01-11 15:19#4: - Re: Rutene ligger i anbudet. Kan du sende til ingvi@samene.no |
![]() Anonymous |
#7 Re: Re: Re: Rutene ligger i anbudet.2014-01-11 15:39 |
Gjest |
#92014-01-11 16:49Sandøybotn! Det er en katastrofe som er i ferd med og skje her på Nordenden av Sørøya, (da Hammerfest kommunes del av Sørøya). Fra i høst har vi mistet Galtenruta, det var eneste båten som knytte oss med resten av verden når veien blir vinter stengt. Får ikke sent dyr på slakt, og helt umulig å få større og tyngre godts til fra Sandøybotn, en det som går på en scooter slede. Nu i 2014 skal godsruta i Sørøysund legges ned, har ikke fått vite når. Det er eneste båten vi har som kan ta biler og godts over 1800kg. Vi er 12-14 fastboende i Sandøybotn (registrert i folkeregistret), i tillegg er det mange som har hytter og feriehus i Sandøybotn, vi er nok både 3-400 personer som bruker Sandøybotn. I tillegg er det en del turister som kommer for å oppleve en super natur, og som dem sir det er som å komme til verdens ende. Jeg og minn familie har trua på Nordenden og Sandøybotn og har etablert et bærekraftig jordbruk og turistnæring. I 2013 hadde vi på det meste 7 personer som jobbet hos oss. Det skaper ringvirkninger. Vi hadde 1243 gjestedøgn i 2013 på Sørøya gjestestua. Det er betydelig antall reisende bare til Gjestestua. Alt vi har bygget opp er langsiktig tenkt, men da er det en selvfølge at rutetilbudet blir utvidet eller i verste fall holt på dagens nivå. I tillegg til turisme og jordbruk, så har vi post, pub og liten suvenir og turutstyrs butikk i sammenheng med Sørøya gjestestue, og ikke for å glemme pub’en ”verdens minste pub”. Når det gjelder turistnæringen, så er sommer turismen bra, men vi holder på med satsing på vinterturisme. Vi er blitt bed om å satse på vinterturisme, og videreutvikle det vi har både fra det offentlige og private. Et paradoks når nåen i fylkeskommunen sier sats, så kommer sånne ruteutspill fra samme Fylkeskommune. Det drives sommer og vinter ved like hold av vei Sandøybotn – Lotre og Hellefjord – Skarvfjordhamn. I den sammenheng er behovet for å frakte maskiner og utstyr litt større en å frakte av ATV eller snøscooter med godsbåt. Vi har også sommer vedlikeholdet av veien mellom Lotre og Langstrand. Det går minibussrute sommerhalvåret mellom Sandøybotn og Lotre to ganger pr dag, tre dager i uken. Den er med å gjøre det slik at det går an å bo i Sandøybotn. Det er også mindre entreprenør drift i Sandøybotn, som tar seg av smått og stort vedlikehold av hus og bygninger. Vi har en større trafo stasjon i regi av Hammerfest Energi, denne deler og forsyner hele Sørøya med strøm. Fra Hasvik i vest til Akkarfjord i nord. Det er utruligt viktig at service personell har mulighet til å komme dagsturer til Sandøybotn for å fore ta vedlikehold både på offentlig og private anlegg, maskiner og utstyr. Av primærnæring så er det jordbruk og fiske. Vi har ennå familie som driver fiske, og som bor i Sandøybotn. Men når skreien kommer, og det begynner å våres så kommer det flere fiskere som har hytte/fritids hus i Sandøybotn. Jordbruket og fiske har vært svært sterkt i Sandøybotn og på andreplasser på Sørøya og kystsamfunnet. I dag er nesten bonden og sjarkfiskeren borte, men det er viktig at vi opprettholder infrastrukturen slik at dem som vill, og ønsker å starte opp med jordbruk, og fiske i distriktene får anledning til det. Vi får store problemer for skoletransport også. Familien kan ikke komme hjem uten om i feriene. Dette for at båten går kl 14.15 fra Hammerfest. Dette er bare trist nå man tenker barn familie og samhold. Hva med post, og varer som må frem. Med båt på signal 9 måneder i året vil posten ikke fungere. Det vil si at 9 måneder i året kan vi ikke dra til Hammerfest for å handle, gå til Lege/tannlege og eller viktige æren for å overleve. Det går 2-3 dager fra vi reiser, til vi kommer hjemme. Vi må overnatte i Hammerfest med dem kostnadene det medfører. Vi som driver gårdsbruk, og MÅ hjem samme dag for å stelle og mate dyrene, vi kan ikke bli syk heller handle på 9 måneder. Vi er vant med storhandel, men dette blir litt ekstremt. Regner med at kommunen gjenåpner skolen i Sandøybotn, da yngste mann ikke kommer seg til Hammerfest vinterstid etter dem nye rutene. Er det ikke vær å dra til Hammerfest søndagen må hann vente til neste uke. Er det Fylkes eller kommunen ansvar angående skole gang. I 1993 var det 12 skole elever 3 lærere og 2 som hadde med drift av internatet. La oss ikke bygge ned, la oss heller bygge opp! Ny godsrute i Sørøysundet: skal Sørøysund Expressen fungere som godsrute alle dager? Vet det er pr i dag, og spesielt i månedene april til oktober er det mye godts som sendes. Bare til Lotre er det en del tonn som kommer over kaia pr måned. Det er vi som bor og har hytter i Sandøybotn og andre plasser på Sørøya som er kundene, og skaper økonomien for båt ruten. Legges det opp til at rutebåten ikke skal anløpe fjordene/bygdene og at rutetilbudet kuttes ned. Vil økonomien forsvinne for båtruten, og da er det bare et tids spørsmål før ruten fjernes helt. Det samme vil skje om ruten blir satt opp slik at den ikke lar seg bruke p.g.a rutetidene. Det er vi i bygdene som kjenner behovet. Der det ikke ønskes at ruta skal anløpes fast, la den gå på signal på disse plassene. Er det ikke noe folk til disse plassene, så koster det ikke noe ekstra. Det vil bli en økonomisk katastrofe hvis ruteoppsette fra Fylket går i gjennom. Det vil ikke bare ramme oss men alle som bor og driver næring på øya. Kanskje spesielt turistnæringa siden den er avhengi av god kommunikasjon, for å få gjester til og fra destinasjonen(e). Politikerne sier at turismen er med å berge distriktene, men da må politikerne også gi oss en mulighet. For at vi i Sandøybotn som fortsatt bor her, må vi ha minimum mulighet å dra til Hammerfest på dagstur, da 3 dager i uka, og da må vi ha tid til å gå til lege, møter og div handel før rutebåten går fra Hammerfest. Tenkte dager er mandag, onsdag og fredag. Søndagene må båten gå på ettermiddagen slik at dem som er hjemme eller på hyttene slipper å må dra på dagen. Disse tre dagene må morgen båten anløpe Lotre fast p.g.a Posten. Ettermiddagen kan gå som signal. Fredagene må båten gå såpas seint at dem som ukependler har mulighet å reise med den. |
Gjest |
#122014-01-11 17:23rett og slett en skandale. tilbudet er en rasering av distriktet. og prosessen er et eventyr i seg selv hentet fra et totalitært styre. |
Gjest |
#142014-01-11 20:42Bor store deler av året på loppa øy.En katastrofe hvis de nye rutene blir vedtatt.Det bor tross alt folk i distriktene også, som trenger gode komminikasjoner til omverden. |
Gjest |
#15 Re: Re: Rutene ligger i anbudet.2014-01-12 00:11 |
Gjest |
#172014-01-12 02:08La det gamle tilbudet være som det er, folka som bor ut i distrikta må også ha et tilbud som de kan nytte seg av når de har lyst på andre opplevelser. |
Gjest |
#19 Hurtigbåt rute vest Finnmark2014-01-12 11:34Bruker sjelden hurtigbåtruten men støtter oppropet fult ut.Dette er distriktspolitikk på sitt verste.Er i stor grad med på avfolking av distriktene. |
Gjest |
#202014-01-12 13:51Nedbygging av hurtigbåt-tilbudet i Vest-Finnmark fører til at folk må selge sine sommerboliger på øyene. De som er bofaste på øyene får et veldig dårlig tilbud og dette kan føre raskt til ytterlilgere avfolkning i distriktene. |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Bevar Gaustadskogen
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Redd Nordpolen skole!
3123 Laget: 2025-04-15
Bevar Smørås skole – for barnas fremtid og nærmiljøet!
972 Laget: 2025-05-06
Bevar Breimyra skole - for barna og nærmiljøet!
777 Laget: 2025-05-06
Stopp nedleggingen av Salhus skule – Bevar hjertet i lokalsamfunnet vårt!
1449 Laget: 2025-04-30
Liten skole – stort hjerte – Bevar Kalvatræet skole
570 Laget: 2025-05-06
Nei til dødshjelp i Norge!
543 Laget: 2025-05-05
Ja til ferjetilbod for Austevoll, som samsvarar med trafikkgrunnlaget, stem nei til brukarbetaling.
397 Laget: 2025-05-07
Forlenge fortauet og få fotgjengerovergang i Bjørnåsveien
304 Laget: 2025-05-07
STOPP NEDLEGGELSE AV TROMØY BOKOLLEKTIV OG ELIM BOKOLLEKTIV.
177 Laget: 2025-05-07
La Bulken Barnehage leve
171 Laget: 2025-05-05
Utesteng Israel fra Eurovision!
21755 Laget: 2023-12-06
Ja til gangoverfelt ved det tilrettelagte kryssingspunktet ved Myren gårdsbarnehage
159 Laget: 2025-05-08
Styrk barnets rettigheter – støtt ny barnelov nå!
139 Laget: 2025-05-09
Redd Retiroparken
1187 Laget: 2025-04-26
NEI til monstermaster over Askøy.
701 Laget: 2025-04-11
Beskytt partnervoldsutsatte!
1389 Laget: 2025-01-28
Bevar Dyrløkkeåsen skole!
581 Laget: 2025-04-11
🦋La leken leve - Bevar Vestringsbygda barnehage🦋
305 Laget: 2025-03-14
Bevar Nordfjellet fritt for vindindustri
1785 Laget: 2024-10-02
Vi ønsker å protestere mot Geoengineering/værmanipulering
537 Laget: 2024-06-18