Nei til reservasjonsrett for fastleger

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til reservasjonsrett for fastleger-oppropet.


Gjest

#351 Re: Re:

2014-01-25 14:12

#350: - Re:

Nå er vel hensikten med fastlegeordningen at man skal slippe å henvende seg til en annen lege i slike spørsmål. Altså det å ha en tillitsperson å forholde seg til i helsespørsmål. Så det argumentet der faller på sin egen urimelighet.


Gjest

#352 Re:

2014-01-25 14:17

#349: -

Men det ER å snike seg unna jobben sin som fastlege slik denne er definert. Er du privatpraktiserende lege eller spesialist må du da ikke forholde seg til det. Det blir som om en offentlig tannlege nekter å bore i de tennene du har fått hull i, fordi det kommer av manglende tannstell og dårlige spisevaner, og det er jo strengt tatt noe du kan for selv så da får du ta konsekvensene av det. Strengt tatt tror jeg ingen tannleger, offentlige eller private, ville finne på noe så tullete, ikke minst ville de ha et problem hva gjelder klientell- for hvem vil vel ha en tjenesteyter som ikke vil levere det klienten/pasienten/kjøper har behov for?


Gjest

#353

2014-01-25 14:46

Her går de baklengs inn i steinalderen! SKRIV UNDER!

Gjest

#354

2014-01-25 16:51

Så lenge vi er belemret med fastlege systemet , vil denne galskapen bli dobbelt så urettferdig, for den vil ramme veldig tilfeldig rundt om i landet.

Gjest

#355

2014-01-25 17:36

Reservasjonsrett for aborthenvisning
• Regjeringen ønsker å forenkle alle byråkratier i det offentlige
• Dropp henvisninger ved ønske om abort
• La de abortsøkende gå direkte til sykehusene
• Det er kun en liten %, eller promille av befolkningen som er abortsøkende
• La reservasjonslegene fortsette i sine praksiser! De gjør en god jobb for resterende av sine pasienter!!!
I et skriv fra NGF, Norsk Gynekologisk forening, er de bekymret for at debatten om reservasjonsadgang har skapt usikkerhet om kvinnens rett til å fremsette krav om å få utført abort.
NGF vil derfor understreke at mange gynekologiske avdelinger har etablert et tilbud for kvinner som vurderer abort.
Dette innebærer at kvinnene kan henvende seg direkte til disse avdelingene uten henvisning fra fastlege.
De skriver videre at ”Vi oppfordrer disse avdelingene til å gjøre dette tilbudet allment kjent for befolkningen.”
NGF oppfordrer alle gynekologiske avdelinger som ikke har en tilsvarende ordning til å etablere et slikt tilbud så snart som mulig.
• Denne avdelingen kunne også utvides til andre prevensjons-tilbud, som innsetting av spiral og P-pille resepter med mer.

Gjest

#356 Ed

2014-01-25 18:11

Jeg vil bruke mine evner for det beste for mine pasienter i samsvar med min dyktighet og min dømmekraft og aldri volde noe skade. Jeg vil ikke gi dødelig gift til noen som ber om det, heller ikke gi råd til hvordan de kan avslutte sitt liv. Ei heller vil jeg gi noen kvinne en substans som fører til at hun aborterer. Men jeg vil holde både mitt liv og min kunst ren.
Hvis jeg holder denne ed trofast, vil jeg kunne nyte mitt liv og utøvingen av min kunst, respektert av alle mennesker i all tid; men hvis jeg bli avledet fra min ed eller bryte den, måtte så det motsatte bli min byrde.»

Gjest

#357

2014-01-25 18:31

Legenes personlige mening er ikke velkommen når det kommer til abort. Leger skal behandle ikke nekte behandling, da kan de finne seg en annen jobb.

Gjest

#358

2014-01-25 18:46

Jeg skal gjøre det en av dagene, jeg sier Nei Til reservasjonsrett for fastleger. Har en blitt lege skal en altid hjelpe de som er i nød samme hvad.

Gjest

#359

2014-01-25 19:31

Signert

Gjest

#360 Re:

2014-01-25 19:51

#358: -

Spørsmålet for en del leger er hvem som er i nød. Fosteret eller kvinnen. Det er to mennesker det er snakk om. Er dette vanskelig å skjønne? Fastlegen er vel for de fleste andre som det er for meg. Det er et menneske jeg ikke aner hvem er. Jeg har aldri vært der og har ingen plan om å oppsøke legen heller, før det er et behov. Den dagen gir jeg en god dag i om han er fast eller en annen lege.

Det interessante er jo også at nå er det mange kvinner som tror at selvbestemt abort er i fare. Rett og slett fordi motstanderne av loven snakker slik at man skulle tro at det er dette saken gjelder. Kanskje det kan få noen til å roe seg litt ned og orientere seg mot virkeligheten.

Det er mange usaklige innspill om andre yrkesgrupper og hva de kan nekte. Prøv bare å forstå at noen ser på et foster som et menneske. Da er det ikke sammenlignbart med noe annet.


Gjest

#361

2014-01-25 20:05

Ja til at man ikke kan bli fastlege dersom man nekter å bistå med henvisning til abort! Nei til reservasjonsrett til fastleger

Gjest

#362

2014-01-25 20:13

Viktig med framgang,ikke tilbakesteg.

Gjest

#363

2014-01-25 20:39

Se te helvete å fiks denna skiten!!!!!!@

Gjest

#364 Re:

2014-01-25 20:56

#363: -

Det er jo nettopp det som pågår,  man gir legene muligheten til å ikke bidra til å ta liv, som er det omvendte av det de har lovet at de faktisk skal gjøre.


Gjest

#365 Re:

2014-01-25 22:44

#357: -

Abort er per definisjon ingen behandling da svangerskap i de aller fleste tilfeller er ingen sykdom.


Gjest

#366 Re: Re: Re:

2014-01-25 22:51

#342: - Re: Re:

Det kan hende at hun i tillegg til de vonde minnene vil leve med vond samvittighet for å ha tatt et uskyldig liv?


Gjest

#367

2014-01-25 23:03

Stiller meg bak dette oppropet.
TDebatt

#368 Abort - en menneskerett?

2014-01-25 23:14

Hvordan kan noen mene at abort er en menneskerett? Til hvilken uke gjelder dette som en menneskerett; 5., 10., 26., eller...? Pr i dag har forskjellige land forskjellige regler. Enkelte land har gjennomført abort umiddelbart før fullbåret, er det en menneskerett? Når går det fra å være en menneskerett til å være et drap?

Gjest

#369

2014-01-25 23:15

Det må være en menneskerett å få hjelp i en vanskelig situasjon uansett hvilken lege du går til. Vi skal da vel ikke tilbake til steinalderen.

Gjest

#370 Re:

2014-01-25 23:51

#369: -

Det er feigt at i vårt århundre i en så velutviklet land flertallet stemmer for en så "enkel" steinalder-løsning for "kvinner i en vanskelig situasjon" som abort. Det finnes andre løsninger men de krever mye mer innsats!


Gjest

#371

2014-01-26 00:33

Som oppropet sier er det ingen menneskerett å være fastlege, det er flust av andre stillinger i helsevesenet som motstandere av abort kan inneha uten at dette byr på problemer. Abort er lovlig i Norge og fastleger utøver en oppgave på vegne av staten, dersom du ikke liker stillingsbeskrivelsen finn deg noe annet å gjøre.

Gjest

#372

2014-01-26 01:43

Hvis legen ikke føler seg i stand til å henvise til andre leger, bør de finne seg en annen legejobb. De bør i hvert fall ikke da kunne være fastlege.

Gjest

#373

2014-01-26 02:00

Dette forslaget er menneskefiendtlig. Enkelt og greit.

Gjest

#374

2014-01-26 09:02

Bra

Gjest

#375

2014-01-26 09:15

ANBEFALER ALLE MINE VENNER Å SIGNERE!!