Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.

snøskuterbruker til nyttige formål

#976 Re: Re: Re:

2013-12-06 06:51

#975: - Re: Re:

#975:Klok og reflektert kommentar.


Gjest

#977

2013-12-06 07:27

vern naturen og bevar stillheten

Gjest

#978

2013-12-06 11:11

Det er frisk luft og stillhet, ikke eksos og bråk, som er ekte natur.

Gjest

#979

2013-12-06 13:49

Ubegripelig hvorfor man skal forandre gjeldende snø scooter regler.

Gjest

#980

2013-12-06 15:50

Naturen er jo det eneste sted på jorden å finne fred og stillhet - det er også et vern vi må holde i hevd !!

Gjest

#981

2013-12-06 17:25

Snø scooter kjøring kan tillates
i f m med oppkjøring av skiløyper.
"Heisakjøring" kjørinmg er jeg sterkt i mot.
Arne-Kristian Garseg

Gjest

#982

2013-12-06 19:08

jeg håper at vi får en ordnet sooterkjøring på fast områder langt uenfor der vi ellers ferdes i fredelige omgivelser...takker...for aksjonen...mvh Ragnar Hansson Aase

Gjest

#983

2013-12-06 22:52

Godt initiativ, men jeg likte ikke koblingen med det sannsynlig vis useriøse tilbudet som kom opp om feriereise "hvis du ringer innen 4 min."
Petter

#984 Få opp øyene deres!

2013-12-07 09:10

Hvordan kan dere kreve 386 000 km2 for dere selv?
Vi vil ha snøscooter løyper langt vekk fra DNT sine områder!

Dere trenger hverken se, eller høre oss!
Naturen er for alle, ikke bare de med ski på beina!
I sverige, og mange, mange andre land fungerer ordningen med å legge løypene langt fra hverandre utmerket!

Vi kommer til å kjempe helt til forslaget går igjennom!

Alle dere som klager på støy: Vi har ingen planer om å være i nærheten av dere.
Dere skal få stillheten deres, men vi skal også ha vår del av landet!

Nå har 38 Ap ordførere, og 2 SV ordførere hivd seg med oss, og søkt om løyper!
NEI-partiene er FOR snøscooter!

Dere vil vel kanskje ha hjelp hvis dere sitter fast på fjellet, å Sea king helikopteret ikke kan komme?
Dere kan ikke luke ut "godene" av snøscooter til deres fordel!


Til dere som mener vi forstyrrer dyrene:
Elg blandt annet, blir mer forstyrret av skiløpere, enn snøscootere!!
Ved store snømengder, går også dyrene i sporene etter oss. Da har de et fast og fint underlag å gå på.

Gjest

#985 Re: Få opp øyene deres!

2013-12-07 13:15

#984: Petter - Få opp øyene deres!

Ingen planer om å være i nærheten av skiløpere ? Litt enkel geografi vs dine 360 000 km2. i Finnmark og Nord-Troms er det areal nok til både ski- og scooterløyper. I tillegg har ikke disse delene av Norge tett befolkningskonsentrasjon. Det samme gjelder Sverige fra Østersunds-området mot Kjølen og helt opp til treriksgrensa. Enorme fjellområder og lite folk.

Jo lenger syd du kommer i Norge, jo mer folk og mindre uberørt fjellnatur med et økende konfliktpotensiale. Skifolks behov for stillhet og scooterleder går ikke overens, så enkelt er det. Jeg var ettervinteren for tre år siden på besøk hos en gammel studiekamerat i Narvik. Vi dro på ski på Bjørnfjell og "forvillet" oss inn på svensk side. For å si det mildt var dette et inferno av støy og villmannskjøring som faktisk ikke var ufarlig. Bikkja, en gordon setter, tok jeg i band av sikkerhetshensyn, før vi kom oss i sikkerhet inn i et stille og fredelig Norge. Dette er ingen overdrivelse. I anstendighetens navn skal visstnok riksgrensa på Bjørnefjell være ekstrem, da scooterfolk fra Finnland, Sverige og ikke minst Norge kjører mye i dette område. Sameksistens mellom skifolk og scootere i fri utfoldelse er en illusjon, og vll alltid være det.

En scooter som kjører med en snittfart på 50 km/t kjører 5 mil på en time, og sprer støy i stille vinterdager over enorme områder. Dette krever store områder uberørt fjellnatur som det blir stadtig mindre av jo lengre syd i Norge man kommer. Og med en økt befolkningstetthet øker konfliktpotensialet. Og PS I.F. Dette med redningsaksjoner og at anti scooterfolk som meg selv skal ligge i fjellet og fryse i hjel når uhellet skulle være ute, er så hinsides dumt at jeg ikke gidder å kommentere det. Jeg er imot lyst eller rekreasjonskjøring, og ikke vettug bruk av snøscooter til mange gode formål. Enten du tror det eller ikke, så har familen scooter på min fars barndomshjem som jeg hver vinter benytter til uttak av ved.


Gjest

#986

2013-12-07 13:42

Oh stahp it you

Gjest

#987 Re: Få opp øyene deres!

2013-12-07 15:29

#984: Petter - Få opp øyene deres!

Av erfaring tror jeg mer på julenissen enn festalene til skuterfolket. Vern om vår fantastiske kulturarv som friluftslivet er!

 


Gjest

#988

2013-12-07 18:55

I hope they can stop this crazy unrespectfull idea. Vertaling
dessverre er jeg ikke i stand til å snakke norsk eller skrive, så på engelsk. (google translate hjelp).

Gjest

#989

2013-12-08 08:42

Vi har hytte i ganske åpent fjellterreng. Vi opplever at på en stille dag bærer lyden av en snøscooter veldig langt, kanskje 5 km. Det er en del nyttekjøring i området som selvfølgelig må tillates. Erfaringen med denne er at den forringer naturopplevelsen. Hvis det legges opp til forlystelseskjøring blir dette en betydelig belastning, selv om det blir regulerte traseer. Vi frykter at det kan bli etablert scooterutleie i området med utstrakt kjøring.
mvh
Erik Ongstad

Gjest

#990

2013-12-08 12:47

Bevara naturen som den är!

Gjest

#991 Bak mål!

2013-12-08 17:25

Skifolk lever i en illusjon om at én lyd er ødeleggende for deres opplevelse men vet dere hva. Jorden roterer ikke rundt dere og den ene turen dere tar i distriks-norge for å "fornye" dere selv. Det er faktisk ikke vår oppgave i bygdene her i landet å varte på dere turfolk!

Det er mer enn god nok plass for alle! Ikke bare for de med ski på bena, så ta dere sammen også kan vi møtes på midten!

Gjest

#992

2013-12-08 17:36

Stopp prøveordninga
Friluftsmann

#993 Re: Bak mål!

2013-12-08 17:50

#991: - Bak mål!

Du lever vist i en illusjon om at der ikke er friluftsfolk på bygda og er det noen som er hensynsløse så må det være skuterkulturen. Ikke pokkern om dere får noen løype over vår eiendom.

Harold

#994 Si Ja til stille natur

2013-12-08 18:01

Det er allerede mer enn nok støy nesten overalt. Sjøen er tapt til stadig flere og mer støyende farkoster. Når vi tillater begrenset snøskuterkjøring blir det økt salg, større økonomiske interesser og brukere som i neste omgang argumenterer for mer plass og større muligheter. Som igjen øker salg og investeringer knyttet til denne aktiviteten. En spiral som foreløpig ikke vil ende i et samfunn med så mye penger som det norske.

Gjest

#995

2013-12-08 18:54

Håper vi når minst 100.000 underskrifter! Vi er jo snart halvveis til det nå.

Gjest

#996

2013-12-08 19:40

I Nederland har vi erfarung met dette.. Jo enkler det er å dra till fjellen, jo mer søppel det skal vaere på fjellen. Jeg har funnet madrassen, deler av bøter, vaskemaskiner.. I Nederland. For Norge det kan vaere en katastroven. Veldig synd.
Vennlig hilsen, Joop Bosch (gjest til Norge siden 1979)

Gjest

#997

2013-12-08 22:08

Ønsker ikke fri ferdsel for snøscootere! Ikke mulig å unngå lekekjøring fra enkelte. Snøscootere bør bare brukes til nyttekjøring!

Gjest

#998

2013-12-09 08:16

Vær så snill ikke ødelegg naturopplevelsen

Gjest

#999

2013-12-09 08:35

Mer CO 2 utslipp, mindre fysisk akttivitet, mindre turisme (støy), mindre biodiversitet (bla. a. villrein), trolig frislepp på ATV i neste omgang, dette er mye å ofre på "frihetens alter". Virker nesten som et ugjennomtenkt politisk behov for å endre på et regelverk som i dag fungerer bra.

Gjest

#1000

2013-12-09 10:30

Ikke særlig gjennomtenkt. Det neste "slaget" blir mellom grunneiere. De som vil ha det og de som blir pådyttet dette med foringelse av eiendommen. Merkelig at det er grunneierpartiene som foreslår dette.