Fastleger skal ikke nekte abort

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Fastleger skal ikke nekte abort-oppropet.

Tarjei L. Tangen

#26 Re: Re: lex

2013-10-03 18:56

#3: Tore L. Tangen - Re: lex

Selvsagt er det det!

 

Du blander begreper. Det finnes ikke noe som heter "ufødt barn". En gravid kvinne bærer på et foster, og når fødselen er ferdig kan man kalle fosteret et barn. Et foster før tolvte uke av svangerskapet er IKKE det samme som et barn. Et foster før tolvte uke har ikke egne tanker, følelser eller erfaringer, og er ikke noe mer enn en del av kvinnens kropp.


Gjest

#27

2013-10-03 18:58

Important issues need to be handled better all round.
Tore L. Tangen

#28 Re: Re: Re: lex

2013-10-03 19:11

#26: Tarjei - Re: Re: lex

Jada, og en ugift jente er farens eiendom. Dersom ho ikke gifter seg med den han har pekt ut, så har han rett til å ta abort. Inntil ho er giftet bort er ho tross alt bare en utgiftspost.

Kyniske definisjoner kan brukes til å godkjenne alt.

 

Jeg har fremdeles til gode å høre ett godt argument for barnedrap fra barnedrapstilhengerne.

Tarjei L. Tangen

#29 Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 19:23

#28: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: lex

Eksakt! Du har jo skjønt det. Vi er tydligvis enige :)

Tore L. Tangen

#30 Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 19:31

#29: Tarjei L. Tangen - Re: Re: Re: Re: lex

En god grunn til å forby nyateismen, med andre ord. Med statsateismen blir drap legalisert, Norge kommer til å sende jagerfly på bombetokt i Bolivia og Manila, kirker, synagoger og moskeer blir brent ned, og tilbedelse av andre guder enn Vitenskapen blir straffet med steining i gatene.

Nei, takk, jeg tror jeg sier Nei til Statsateismen, jeg. http://www.opprop.net/nei_til_statsateisme


Gjest

#31

2013-10-03 20:05

Fastlegar må være mest mulig nøytral etter min meining, også i slike saker. om de ikkje vil gjennomføre ein abort sjølv, SKAL dei henvise til ein som kan. det meiner eg virkelig!

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2013-10-03 20:07


Harry

#33 Re:

2013-10-03 20:11


Gjest

#34

2013-10-03 20:12

Ingenting. Jesus har aldri eksistert.
Tore L. Tangen

#35 Re:

2013-10-03 20:30

#34: -

Kvadratroten av -1 eksisterer heller ikke, men likevel kalkuleres den med.

Yeshua ben Yosef ville nok ikke hatt noen sans for galningene som i hans latinske navn brenner abortklinikker og skyter leiemorderne som jobber der, men han ville heller ikke hatt sansen for kvinnen som skulle gå å ta abort. Til begge ville han ha sagt, "Gå bort, og synd ikke mer."

Ihvertfall hvis man skal tro Verdens eldste grøsser, biblioteket mellom to permer.


Gjest

#36 Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 20:39

#28: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: lex

Faktumet er at graviditet medfører 9 måneder med fysiske symptomer som utenom graviditet hadde vært definert som sykdom, og har en meget reell risiko for skader som kan medføre varige mèn og død. I tillegg er en fødsel knyttet til ekstrem fysisk smerte over flere timer, noen ganger flere døgn. Ytterlige kan graviditet gå utover livskvaliteten til kvinner, da de må permitteres en stund, og etter fødsel ennå trenger tid til å komme seg i fysisk form igjen. Og da er det viktigere å skjerme en liten celleklump? Jeg setter livet mitt høyere enn denne eventuelle klumpen som er 100% avhengig av min kropp og dermed en DEL av min kropp.

En graviditet og fødsel er ikke uten risiko, og forbundet med veldig, VELDIG mye smerte. Du som er mann, du trenger ikke bry deg, for det er jo ikke du som må gå gjennom det, noensinne. Men jeg, jeg har faktisk en reell sjanse for å havne i denne situasjonen.

Hvis du er imot abort, ikke ta abort. Men faen ikke våg å nekte meg retten til det, hvis uhellet skulle være ute.

anonym

#37 Re: Re:

2013-10-03 20:40

#7: Tore L. Tangen - Re:

Hvis abort er drap, er oralsex (utført på mann) kanibalisme!

Tore L. Tangen

#38 Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 21:04

#36: - Re: Re: Re: Re: lex

Hvis du er villig til å hyre en leiemorder for å avlive det du avviser som en celleklump, så er det ditt valg, men du og leiemorderen må ta straffen og vanæren for deres handlinger.

Når det gjelder risiko og smerter så er ikke abort fri for det heller, selv om begge deler er mindre enn ved å fullføre graviditeten.

Dessuten så finnes det gode alternativer for å forhindre graviditet og et eventuellt barnedrap, inkludert en pille som resetter menstruasjonsyklusen, dersom uhellet virkelig skulle være ute. Det går an å benytte seg av disse alternativene.

Tore L. Tangen

#39 Re: Re: Re:

2013-10-03 21:04

#37: anonym - Re: Re:

Ateistisk vrøvl!


Gjest

#40 Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 21:08

#39: Tore L. Tangen - Re: Re: Re:

Hvorfor det? Det blir jo samme prinsipp. Et embroye er ikke noe mer et menneske enn en sædcelle er det.


Gjest

#41 Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 21:10

#38: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: lex

Ja, men de vil ha reservasjonsrett mot å skrive ut disse pillene også.

Tore L. Tangen

#42 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 21:17

#41: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Det kan de bare kreve så mye de vil. Pillene er reseptfrie.

Tore L. Tangen

#43 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 21:18

#40: - Re: Re: Re: Re:

Jada, og du klipper vel også neglene ved å hugge av deg handa, vil jeg tro...


Gjest

#44 Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 21:20

#38: Tore L. Tangen - Re: Re: Re: Re: Re: lex

Disse alternative medfører forresten også betydelig fare for blodpropp blant annet, som forresten også medfører skader og død. Seriøst, mann, du har INGENTING å gjøre med mine reproduktive organer og det som skjer inn i de, og du har ingenting å si i denne debatten, for det er ikke DITT liv det gjelder.

 

Ta ditt syn tilbake til 1800-tallet. Vi har kommet forbi tiden der menn får bestemme over kvinners liv på denne måten.


Gjest

#45

2013-10-03 21:20

Synes det er forkastelig at en som kanskje trenger hjelp aller mest kan nektes hjelp pga. en snurt lege.
Tore L. Tangen

#46 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

2013-10-03 21:32

#44: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: lex

Hvis du vil ha et risikoløst liv må du nok ta livet av deg. Det å leve er å akseptere risikoen ved å leve.

Og bare så du vet det, kvinne, jeg har ikke sagt at du ikke har retten til å bestemme over egen kropp, bare at denne retten slutter der en annens kropp begynner, uavhengig av hvor denne kroppen begynner.

Alternativene til barnedrap er til for at du skal kunne velge å bruke dem, nettopp for at du skal kunne bestemme over din egen kropp, så dump litt østrogen, takk.


Gjest

#47

2013-10-03 21:51

Jeg støtter dette oppropet.

Gjest

#48

2013-10-03 22:05

Uhørt at dette kan være et forslag i 2013!

Gjest

#49

2013-10-03 22:15

Leger som ikke er villige til å utøve sitt eget yrke kan finne seg en annen jobb.
Ellen

#50 Re: Re:

2013-10-03 22:30

#7: Tore L. Tangen - Re:

Som lege skal en tenke på pasientens beste og ikke på hva en selv føler rundt saken. Da er du ikke i riktig yrke om du ikke klarer å legge vekk dine egne synspunkter. Har man utdannet seg til å bli lege, har en tatt på seg et ansvar om å hjelpe den som ber om det, uavhengig av sine egne meninger. Er kvinnens liv i fare eller om hun virkelig ikke ønsker barnet, skal ikke en uteforstående som ikke kommer til å få noe av ansvaret for barnet ha noe å si. Dessuten, å kalle abort mord synes jeg er misvisende. Aborter blir vanligvis utført før 12 uke, og da er fosteret ikke på langt nær i stand til å leve utenfor morens mage. Det er, i mine øyne, ikke er liv ennå. Når svangerskapet er kommet så langt at barnet kan leve utefor moren er det et liv, men ikke før.

Det er min kropp. Ingen skal bestemme for meg hva jeg gjør med den. Du, som mann har ingenting du skulle ha sagt i denne saken. Det er ikke din kropp eller din rett til å bestemme over den som står i fare for å bli fratatt deg.

Min kropp= jeg bestemmer.