Endringer av Gravferdsloven

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Endringer av Gravferdsloven-oppropet.


Gjest

#1

2013-09-19 09:12

Jeg mener at hennes nærmeste familie skulle få lov til og bestemme og når den avdødes siste ønske var og ligge i samme grav som sin datter så syntes jeg det er det rette . Denne mannen hennes hadde ikke mye respekt verken for familie eller den avdøde :) :(

Gjest

#2

2013-09-19 10:35

Støtter dere fullt ut så lenge det var deres mors siste ønske...Trist sak synes jeg,oppe i den store sorgen deres over tapet av Mamman deres♥
Bjørn-kåre Moholt

#3 Re:

2013-09-19 14:42

Det var mamma`s siste ønske. Mamma fikk ei datter i 1974 som levde bare i 3 mnd ca, og der sa mamma at hun ville ligge den dagen hun gikk bort. Hun giftet seg i 2002 med en fra nord norge som tidligere hadde vært alkoliker. han både slo mamma og stengte henne inne i sin egen leilighet. jeg har både prøvd og ringe advokat for og høre om vi sønner kunne gjøre noe, men så lenge hun var ved sine fulle fem så kunne vi ikke gjøre noe. Ved 2 tilfeller så har hun sagt hun vil ut av ekteskapet og bort fra han, men ektemannen manupliserte henne og gjorde henne helt hjernevasket. Hu tørte aldri og ringe eller stikke av fordi hun var redd for at han skulle komme etter. Men ektemannen står på sitt og sier at dette ikke er sant enda både mamma sa det til oss sønner og andre i familien og venner.

 

Solveig Madlen Smedsberg

#4 Ens siste ønske

2013-09-19 23:06

En skal aldri gå imot avdødes siste ønske, så dette synes jeg er tragisk. Tenker på dere i sorgen

Gjest

#5

2013-09-20 08:43

Det er respektløst av han å gå i mot hennes ønske om å bli begravet ved sin datters side.
Det burde være hennes nærmeste familien som fikk bestemme det. Tenker på dere i sorgen.

Bjørn-kåre Moholt

#6 Re:

2013-09-20 09:26

Opplevd flere som har skrevet at dem har vært borti noe lingede av det vi er gjennom. Men skjønner at folk er redd for og gå denne veien med og få forandret på lovet. det vil nok ta tid og masse arbeid. men kommer til og jobbe og kjempe så lenge vi klarer. Derfor har jeg og min bror bestemt at nå skal denne saken frem i lyset og vi skal bare kjøre hardt på og kjempe.

 

Barbro Lund
Gjest

#7

2013-09-21 08:48

Forferdelig trist hele greia og dere har min fulle og hele støtte..
Jeg sender mange varme tanker til dere i sorgen


Gjest

#8

2013-09-21 16:36

Jeg opplevde det samme da min far døde. Han blev gravlagt i Spania der han ikke har noen slektninger.
Bjørn-kåre Moholt

#9 Re:

2013-09-23 14:56

Det som også er rart i denne saken, som eneste jeg har fått beskjed av politi, er at det fantes ikke tegn til fysisk vold mot mamma. Men endelig obduksjon rapport blir ikke framlagt før om 2-3 mnd. Telefoner og nettbrett til Mamma`s ektemann er beslaglagt av politi. og ennå ikke utlevert. Dødsfallet ble registrert som ett mistenkelig dødsfall da mamma ble innlagt den 4 sept og døde 5 sept. Ektemannen nektet både sykepleiere, hjemmehjelp og leger og komme inn i leiligheten der mamma lå. Mamma fikk beskjed i Våren 2013 at hun hadde fått analkreft og startet kjapt på både cellegift og strålebehandlinger. Men ektemannen ville ha mamma hjem igjen, så hu ble liggende på sofa i stua i nesten 3 mnd føre hun havnet på sykehuset den 4 sept 2013. Ektemannen sa selv at han ikke hadde tid til og dusje eller vaske seg så lenge han måtte stelle mamma, tenkte mitt da at dette var ikke bra da det gjaldt hygene. Ektemannen låste alltid utgangsdøra til leiligheta med sikkretlås. uansett om mamma var i leiligheta og han følgte oss ut. Prøvde og ta kontakt med advokat angåede om det var noe jeg og min bror kunne gjøre, og det kunne vi ikke så lenge hun var ved sine fulle fem hadde vi ikke noe vi skulle ha sagt. Vi vet at mamma ble sperret inne i sin egen leilighet og ble hjernevasket av mannen sin, og det hvet mange at hun ble

Bjørn-kåre Moholt

#10 :D

2013-10-02 16:29

Tusen takk til dere alle som er med og støtter oss. Er veldig vont og tenke på at mamma ligger i oslo der hun egentlig ikke ville ligge, hu sa at hun ville ligge der sin datter lå og det ville hun att skulle bli oppfylt. men neida, der ødlegger ektemannen alt og holder oss særkullsbarn utenfor og ordner med begravelse i smug uten vi unger vet av det før vi leser det i avisa. enda vi hadde fått muntlig bekreftelse av ektemannen om at vi barn etter mamma kunne ta oss av begravelse. ektemannen har gått bak våres rygg hele tiden. da jeg ringer begravelse byrå han brukte så har han lagt tausetplikt på dem så dem får ikke lov og opplyse noe som helst til oss barna eller andre som har spørsmål.Han er jo livredd for noe. nå venter vi spent på hva obduksjon har og si, og få vite dødsårsaken. det regner vi med og vite i slutten av nov eller førsten av des 2013.
Bjørn-kåre Moholt

#11 Takk

2013-10-22 09:51

Takker alle som støtter oss :D Håper at vi kan klare og få en del underskrifter så vi kan levere til stortinget, pluss at vi kansje får endret så vi får flyttet mamma fra oslo til strøm i sør-odal der hun ville ligge.Vis det er noen som også vet om noen smutthull lover,som kan være greie og vite om så takker vi for det. kan være slik at det kan være noe vi ikke har sett :D

Gjest

#12 Avdødes ønske skal respekteres!

2013-10-28 21:10

Kondolerer så mye.
Avdødes ønske skal respekteres! Uansett om det er på papir eller ikke.

Gjest

#13 Pasientrettighetsloven § 1-3 b)

2013-10-28 21:23

"Nærmeste pårørende er definert i Pasientrettighetsloven § 1-3 b). Nærmeste pårørende er den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvar, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge."

Som jeg ser det så er der jo dere, som er hennes sønner, som har hatt størst utstrekning, varig og løpende kontakt med avdøde. Ikke den nye ektemannen hennes.

Kondolerer igjen med tapet av deres Mor.
Bjørn-kåre Moholt

#14 Re: Pasientrettighetsloven § 1-3 b)

2013-10-29 15:33

Hei. vi har jo hatt kontakt med våres mor, men hu har jo bodd sammen med sin ektemann i ca 11 år. Men som sagt fanget i sin egen leilighet av sin ektemann som da har låst døra etter seg da han går ut med sikretlås, låste den til og med da han fulgte meg og min kone ut. De gangene hun var med han ut så måtte hu gå og stirre i bakken. Eneste som vet dette er jeg og min bror og eventuelt par stk til, men har jo ikke bevis på det :( Som jeg har skrevet lengre opp her så tok vi jo kontakt med ektemannen etter mamma døde, fordi han tok ikke kontakt med oss . Og i mellom tiden før vi fikk kontakt med han så hadde han ringt mammas søster og pratet med henne. og han syns også at Mamma skulle ligge siden av sin datter som var hennes ønske. Mamma tok over gravplassen til datteren sin da våres pappa døde og jeg ble stående med ansvaret på pappas grav. Den dagen da mamma tok over den i jan 2008 så sa hun til meg at hu ville ligge der da hun gikk bort. Men fikk heller ikke medhold hos oslo komunne som vi så som siste håp. Men tror avslaget der kommer av jukset til advokaten til ektemann. han skulle ha sendt meg en epost, noe jeg aldri fikk. men virker som han bare har kopiert noe han har skrevet og sendt til oslo komunne. Til og med oslo kommune svarte meg med at da har advokaten til ektemannen jukset vis ikke jeg hadde fått noe epost. Uansett om det kan se ut som det kan være vanskelig og få til ønsket til mamma så skal vi ikke gi oss.

 

Bjørn-kåre Moholt

#15 Info

2013-11-21 17:32

Ikke fått vite noe angående obduksjonen ennå. kan hende vi får vite før jul hva døds årsaken var :( Men politi kunne ikke love noe helt sikkert. Er veldig kjedlig og gå og vente på svar angående dette. for vi vil jo gjerne vite hva hun døde av og om det er noe kriminelt bak dette. Saken blir jo betraktet som mistenkelig dødsfall!! Håper inderlig på og få et endelig svar snart
BK

#16 Info

2014-02-03 12:47

Ikke fått vite noe fra obduksjonen ennå :( Ikke vet vi når nettbrett og telefonene hennes blir frigjort heller. 5 feb så er det 5 mnd siden hun gikk bort.
Bjørn-kåre Moholt

#17 Endelig svar på oduksjon rapport :D

2014-02-16 10:01

Da har vi endelig fått svar på rapporten og ektemannen har blitt skrevet på rapporten som at han har gjort omsorgsvikt. Nå blir det og kontakte politi og advokat for og se om det er en sterk sak og gå vidre med. har sjekket ut straffe rammen rundt dette og det er fra 2 år og opp til 6 år fengsel. vi tror mange at vis hun hadde fått kommet på et pleie hjem og fått kommet seg så hadde vi hatt henne her hos oss i dag. hun hadde ikke kreft lengre og hun hadde ikke noe tegn til spredning heller. så nå må vi bare finne ut om vi kommer vidre med dette.
BK

#18 :D

2014-02-18 08:46

Da er advokat på saken for og få ut alle opplysninger. så da er blir det litt vente tid igjen før man vet om man har sak ut av dette. Han skal hvertfall ikke gå ustraffet for det han har gjort.

Gjest

#19

2014-02-18 08:57

Kondolerer! Detter er en trist sak. Håper inderlig dere blir hørt.