rovdyr

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra rovdyr-oppropet.


Gjest

#1

2015-11-12 13:31

Jeg er enig i vurderingene til forfatteren - det er etter min mening skandaløst at Norge ikke har en bedre politikk på bevaring av vår naturlige fauna.

Gjest

#2 Hvor?

2015-11-15 13:16

Hvor skal denne nasjonalparken ligge?

Hvor i Norge er det villmark nok til en slik nasjonalpark?


Gjest

#3

2015-11-15 20:26

Jeg synes det er kjempefint at fagbiologer nå kommer på banen og understreker rovdyrenes økologiske funksjon og betydningen av å ta vare på dem. Rovdyrsonen må ikke oppheves, men utvides. Vi trenger store rovdyr over alt der det er store byttedyr.

Gjest

#4

2015-11-15 20:33

Saken er viktig for oss alle.

Gjest

#5

2015-11-15 21:14

Gaupen må ikke utryddes.
Herlig dyr.

Gjest

#6

2015-11-15 21:29

Saken er den at en IKKE trenger rovdyr for at et økosystem skal fungere. Det økologiske system trenger egentlig bare noen som bygger opp og noen som bryter ned. Mellomverter som rovdyr er ingen nødvendighet for at det systemet skal fungere.


Gjest

#7

2015-11-15 21:54

Svært godt utarbeidet innspill i en debatt med mange useriøse røster. Gode faglige poeng. Jeg deler bekymringen for rovdyrene våre, og for balansen i hele økosystemet vårt. Det må gjøres noe før det er for sent. Nasjonalpark vil gi rovdyrene bedre beskyttelse fra jegere og sauebønder med børse.
Arne

#8 Re:

2015-11-15 22:06

#6: -  

 Å hvem skal bygge opp mener du?


Gjest

#9

2015-11-15 22:11

Jeg signerer dette oppropet for å vise min støtte og for et håp om å bevare rovdyr i framtid. For akkurat nå ser det dystert ut. Jeg bor selv i et område med rovdyr og ønsker at fler med meg kan oppleve vill natur, friske bestander og mangfold. Vi har geiter og de har mulighet til å gå inn når de værer fare, de er gjerdet inn med strøm og hittil har det gått bra. Håper på fler nyanserte, kloke, lærerike og opplysende debatter rundt rovdyrdebatten.
Christine

#10 Re:

2015-11-15 23:16

#9: -   Til innlegg nummer 9, rett over dette.

 Jeg blir oppriktig glad av å lese det du skriver. Skulle ønske mange fler bønder tenkte som deg!


Gjest

#11 Re: Re:

2015-11-16 00:44

#8: Arne - Re:  

 Planter og vekster bygger opp. Mikroorganismer og insekter bryter ned. At en skal ha dyr som eter planter for at rovdyr så skal drepe dem, er bare en omvei, som nødvendigvis ikke trengs.


Gjest

#12 Re:

2015-11-16 00:47

#7: -  

 Et naturreservat ville også beskytte beitedyr. Problemet er bare...hvor skal dette reservatet ligge? Har du noen ideer om det?

rovdyrgjeter

#13 Re: Hvor?

2015-11-16 00:49

#2: - Hvor? 

Øst for E6 hadde vært et glimrende utgangspunkt, med et høyt gjerde som beskytter dyrene.
I det aller minste bør vi ha nasjonalpark i hele Østerdalen... øst for Glomma, fra Hessdalen i nord til Magnor ved svenskegrensa i sør. Kommuner som Trysil, Engerdal, Rendalen, og Tolga er og vil alltid være rovdyras rike, med sin tilnærmet urørte natur.

Bjørn Erik
Gjest

#14

2015-11-16 06:50

Vil bevare mangfoldet for etterkommere, er tragisk at rovdyr utryddes selv I nasjonalparker for å slippe til subsidiert sauehold der også,Nasjonalparker bør være forbeholdt ville dyr dette er en flau skam for hele verden. På tide se på driftsformen hvor bønder klarer å sørge for at de mister 130 000 sau hvert år, som ikke skyldes rovdyr. Ulv for eks står for 1500 maks hvert år. Og for luksusjegere som klager sin nød over rovdyr hele tden. Jakt bør måles I opplevelse og rekreasjon, og ikke hvor full fryser de får. Langt flere bikkjer blir skutt under jakta, en det blir drept av ulv, og også flere blir sparket I hjel under jakta av elg en ulven tar, men som kjent så er hund et verktøy for å fylle frysern, og vet at hunder som er blitt for gamle eller ikke lenger duger blir skutt. Men sånn går det når regjeringa sitter fast I rompa på SP. og regjeringa tilater at roviltnemder og SNO osv består utelukkende av bønder og jegere. Ikke mye demokrati over sånt . Hva hjelper det med Nasjonalparker hvis det er for sau, de skyter  og slår i hjel jervunger i hi i breheimen og snøhetta osv. Over 80 % av folket vil ha rovdyr, er det her demokrati. Fred østerdalen,finnskogen, østmarka og selvfølgelig nasjonalparker for jakt med løshund, og nekt sauehold. Dette er kalkulert dyreplageri betalt av oss skattebetalere.

 


Gjest

#15 Re:

2015-11-16 06:53

#6: -  

 du har skjønt mye, trenger ikke bruke lang tid på å skjønne at du jakter eller driver med sau,


Gjest

#16 Re:

2015-11-16 07:08

#6: -  

 hvor tar du din viten fra he he, ere mulig


Gjest

#17

2015-11-16 07:29

Jeg mener at "de fire store" hører hjemme i norsk natur, i motsetning til feks sauen, det er ikke rett, at sauenæringen skal kunne drive slik den gjør i dag, og det med myndighetenes velsignelse, jeg står fast på at sauenæringen spesielt, og bondenæringen, og jegerstanden, har så altfor stor makt her i landet, man ser stadig hvem som styrer Norge.

Gjest

#18 Re: Re: Hvor?

2015-11-16 10:40

#13: rovdyrgjeter - Re: Hvor? 

 Og hvor skulle de som bor der gjøre av seg?


Gjest

#19 Re: Re:

2015-11-16 10:41

#15: - Re:  

 Ja jeg jakter elg, men er ikke bonde


Gjest

#20 Re: Re:

2015-11-16 10:49

#16: - Re:  

 "Produsenter og dekomponenter må være til stede i ethvert økosystem, mens konsumenter kan mangle." Konsumenter er altså de som eter planter og dyr https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98kosystem


Gjest

#21

2015-11-16 12:05

Ja, her er det visst mange "feltbiologer" i virksomhet. Og initiativtakerne synes å strekke sin vitenskapelige kompetanse til bristepunktet. Manglende bestandsbiologiske kunnskaper er ikke noe handikap - det gjør bare alt så mye enklere. For levedyktige bestander av store rovdyr innenfor Norges grenser, det skal vi ha!

STÖRRE OCH MINDRE

Vi upptäcte mer och mer ocg jorden blev större och större.

Upptäckte ändå mer och jorden blev bara en prick

en liten leksaksballong i oändligheteten

                                                                          Nils Ferlin

 

Ikke alle perspektiver er like fruktbare

 

 


Gjest

#22

2015-11-16 12:20

Fordi jeg mener at våre rovdyr bør få et mye bedre vern enn de har i dag. I dag har de ingen rettmessige steder eller lover lenger som kan bevare bestanden. De store rovdyrene våre er viktige i den norske naturen.

Gjest

#23 Re:

2015-11-16 14:53

#22: -  

 Rovdyrene er beskyttet av mange lover de. De er f.eks fredet hele året.


Gjest

#24 Re:

2015-11-19 03:28

#6: -  

 hvis de ikke har en funksjon, burde de ikke da dødd ut? Av seg selv.

 

dummeste jeg har hørt på lenge. Tror du på dette selv? Virkelig??