Stopp utvidelse av Moss Havn

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Stopp utvidelse av Moss Havn-oppropet.


Gjest

#1

2014-06-30 09:19

Det er totalt ødeleggende for Moss som by å få en gigantisk godsterminal midt i byen.

Gjest

#2

2014-07-16 09:00

Jeg er ikke bare forbanna, jeg er rasende på politikerne i Moss. Får de til utbyggingen, vil det ødelegge byen i mange generasjoner framover.
Kongen

#3

2014-07-19 15:23

Tullball , bygg ut havna å skap arbeidsplasser . Moss by er en soveby , det skal jo ikke være
Støy noen steder . For 30 år siden lå det industri over alt i Moss . Da var det ingen som klaget. Hvis dere ikke tåler litt støy er
Det bare å flytte. Syte paven
Kenneth

#4 Re:

2014-07-20 20:01

#3: Kongen -

Dette handler om langt mer enn støy.....

Jan F. Knudsen (hvorfor alias - kan ikke alle kommentere under fullt navn?)

#5 Utvidelse av Moss havn

2014-07-21 10:42

Det hadde vært interessant å vite hvor mange flere arbeidsplasser som blir skapt ved utvidelsen av Moss havn? Og hvor mange av disse vil Moss kommune tjene på? Jeg mistenker at det ikke er mange.
Camille Buttingsrud

#6

2014-07-21 13:28

Som opprinnelig mossejente med 27 års adresse i København, må jeg si at utviklingen i barndomsbyen min i store trekk har vært gledelig å oppleve når jeg har kommet innom på familiebesøk. De kulturelle tilbudene, utbyggingen av utdannelsessteder, internasjonale festivaler og arrangementer, betydelige kulturpersonligheter, og den flotte promoveringen av byen ovenfor turister og besøkende har gjort Moss til en by jeg virkelig er stolt av å komme fra. De vakre naturperlene våre har alltid vært der, og med dette nye boost av kunst, viten og læring framstår Moss i dag som en levende, aktiv, sterk, blomstrende by. I sterk kontrast til denne flotte og gavnlige utviklingen står forslaget om utvidelse av Moss havn. For en københavner som meg virker det absurd å legge havneindustri midt i sentrum, i en tid hvor trenden i de fleste storbyer rundt i verden som er så heldige å ha havet ved sin side, er å utnytte de attraktive lokaliteter med havutsikt til moderne leilighets- og kontorkomplekser, kulturelle arenaer og åpne, aktive byrom. Den foreslåtte utvidelse av havnen vil ha radikale negative konsekvener for Moss - estetisk, miljømessig så vel som sosialt, og derved trekke byens andre kvaliteter ned. De økonomiske prognosene for en utvidelse virker ikke overbevisende, tvert imot. Forslaget mangler helhetstenkning og fremtidsvisioner.

Gjest

#7 Re:

2014-07-21 16:53

#6: Camille Buttingsrud -

Bra skrevet. Fint om du kan sende dette til Moss-Avis.

mailadressa er desken@moss-avis.no

Hilsen Kenneth Olsen

 


Gjest

#8

2014-07-24 21:36

...og flytt havna ut fra byens beste område, så kanskje det er håp. Se til Fredrikstad, Tønsberg og Drammen.
kradle

#9 Hvorfor midt i sentrum og den beste beliggenheten?

2014-08-01 21:33

Moss Havn som mange andre havner tar stor plass for liten verdiskapning og få arbeisdplasser. En organisert utbygging av det nåværende havnearealet kan jo bli en Mosse versjon av Aker Brygge - med tog stasjon like ved. Jobb, kommunikasjon, rekreasjon og kultur som en annen innlegger peker på - men nei da. Mosse politikerne har 10 minutters frem tids visjon, eller til neste valg. Det er tragisk å se barndoms byen ødelagt når det kunne blitt så fint!!
Per Å Johansen

#10 Re:

2014-08-05 19:33

#3: Kongen -  "kongen" har talt, - og hans innhold beskrives kanskje best med det innledende ordet. Prøv å forstå hva Kenneth signaliserer :-)

 


Gjest

#11

2014-08-13 07:00

Det er forferdelig å ødelegge byen slik. Det var stygt å se diss containerene sperre for sjøutsikten - for ikke å snakke om bråket det medfører for de stakkars naboene!

Gjest

#12

2014-08-13 10:43

Kjempeflott tiltak! En havn av slike dimensjoner må jo være galskap i "småbyen" Moss! Vil den gi byens borgere bedre levekår? NEI !!
Sjekk tidligere artikler i bl.a. Aftenposten om beboere over Sjursøya som ikke kunne /fremdeles ikke kan benytte hagene sine pga. støy. Stillhet og ro har snart blitt en luksis. Ikke ta fra Moss det lille som er igjen av det!
Vera V. Jacobsen

#13 Re:

2014-08-13 10:57

#6: Camille Buttingsrud -  

Til Camille: Du har virkelig fått med deg alt ! Fantastisk godt skrevet!!

Jeg synes også innlegget til Lars Brække i Moss avis var strålende og informativt, -  og vi fikk frem noen "ukjente" tall som det er viktig å få innsikt i!


Gjest

#14

2014-08-14 05:31

Sommer og sol, det er Moss
containerhavn og ferjeleie,
- forstoppelse,
det er OSS
petimeter

#15 stavefeil i oppropet

2014-08-21 08:51

 bunnen

BJornW

#16 Hva er det politikerne ikke skjønner?

2014-09-30 00:58

Mosse politikerne tviholder på ideen om industri arbeidsplasser og havn, men dette var situasjonen for 50 år siden. Dette er ikke realistisk lenger nå og ikke i nærmeste fremtid! En gods terminal med tomme containere langs hele vannkanten og trailer trafikk gjennom byen.... Nei, da forblir Storgata en slum, bykjernen full av nedlagte pub'er og byen et trist syn.

At man overhodet seriøst tenker å utivide hava som skissert er helt utrolig. Med litt visjoner kan man få et nytt "Aker Brygge" og levende by. Med kunnskaps industri og ny virksomhet som tiltrekkes av livs-kvalitet.  Men hvis politikerne i Moss tviholder på sin forgagne visjon om hvordan det var før, så blir resultatet deretter. Las oss håpe de ser lyset før det er for sent for de neste 50-100 årene.


Gjest

#17

2014-11-14 14:05

Vil bare si at det er en trist utvikling hvis det legges opp til en storhavn her i byen-er miljø,hensyn til de som bor i området ivaretatt nok-jeg tviler sterkt på det.Vi må samle alle krefter her i byen som er imot så lenge våre 2 største partier her i Moss vil noe annet-usikker men utbygging her i Moss er vel ment på sikt som en Containerhavn for hele Oslofjord og det er jeg sterkt imot.
Miljøet først

#18 Re:

2014-11-14 14:13

#3: Kongen -  

 Heisann! Støy er en sak,men hva med miljøet i område-tror du vi får så mange varige arbeidsplasser.Det betviler jeg sterkt-synes du det er okay med en mengde containere ut mot fjorden-at badeplassen Klevberget forsvinner-en utbygging kan jo føre til i verste fall at Moss blir en Containerhavneby for hele Oslofjorden.Denne saken er vrien og det er mange meniger-arbeidsplasser er viktig,men dessverre er Moss ingen industriby lenger.Tror vi burde konsentrere oss om andre oppgaver her i Moss-nok og ta fatt på før by jubileet i 2020 som vel vil bli kokt bort i kålen som mye annet her i byen.Lov og ha ulike oppfatninger,men personlig har jeg ingen sympati for stor havn i lille Moss!

Innfløtter
Gjest

#19

2016-02-12 11:16

Det er utrolig lite fremtidsrettet å legge en forurensende og støyende havn midt i sentrum av Moss, hvor det allerede er store utfordringer med trafikkavvikling og forurensning. Havnen foreslås plassert midt mellom tettbygde boligområder. Dagens og ikke minst fremtidige krav til miljøet i boligområder tilsier at havnen aldri vil kunne tilfredsstille den aktiviteten som må til for at utbyggingen skal kunne svare seg økonomisk.

Visjonen om å få mer gods over på bane (tog) er god, men helt urealistisk. I dag kan vi lese at Cargonet legger ned hele sin virksomhet fordi de ikke klarer å skape lønnsomhet.

Konkurransen fra andre havner på begge sider av fjorden vil uansett utkonkurrere Moss Havn på grunn av:
Betydelig større utviklingsmuligheter
Betydelige større arealpotensiale
Antakelig lavere utviklingskostnader
Betydelig mindre belastning på boområder
Betydelig mindre belastning på friområder
Allerede eksisterende infrastruktur

Det er flott og fint og lokke med arbeidsplasser, men arbeidsplasser skapes ikke av virksomheter som er tuftet på ideologi fremfor lønnsomhet.


Gjest

#20 Re:

2016-02-14 20:38

#8: -  

 Så enig :)

 


Gjest

#21

2016-02-17 16:01

Setter et håpløst prosjekt, økonomisk, miljømesseg og plasseringsmessig

Gjest

#22

2016-03-27 17:15

Galematias å ødelegge byens beste tomter til enda mer havn.

Gjest

#23

2016-03-29 11:10

Ta vare på strendene på kleberget! Vi trenger svaberg i badebyen vår! Det er ikke nokk med sandstrenger og rullestein! Varmende gode berg som man kan kose seg på etter et kaldt bad er en Mossianererett!!!!

Gjest

#24

2016-03-29 12:13

Jeg har slekt boende i Moss .Har planer å flytte til Moss ra Skedsmo etterhvert,men det blir uaktuelt med en slik Container havn

Gjest

#25

2016-03-29 19:29

Fordi det angår min by og hvordan den utformes videre engasjerer selvsagt.