Behold helsestasjontilbudet på Laksevåg og Loddefjord

Byrådet i Bergen har bestemt at fra høsten skal helsestasjonene i bydelene samles i fire lokaler. Dette vil dessverre medføre at vi her i Laksevåg bydel ikke lenger vil ha et helhetlig helsestasjontilbudet i den bydelen vi bor i. Helsestasjonen på Laksevåg senter blir nedlagt. Det samme gjelder helsestasjonen i Loddefjord og helsestasjonen i Olsvik. Vi mister helt det tverrfaglige tilbudet på helsestasjone med psykolog, helsesykepleier, jordmor og barnelege samt tilbud for gravide og barn fra null til fem år. Null tilbud i Laksevåg bydel. Dette kan vi ikke finne oss i!

I Bergen vest - Fyllingsdalen/Laksevåg - skal Familiens hus etableres på kjøpesenteret Oasen. Dette betyr at vi enten må kjøre mer bil eller ta offentlig kollektivtransport. Det er helt tydelig at byrådet ikke har tatt buss fra Olsvik til Oasen eller fra Gravdal til Oasen og i hvert fall ikke med en unge i barnevogn og en treåring på armen eller som gravid med depresjon.

Dette rammer familier på Laksevåg og i Loddefjord som nå må bruke mer penger på å komme seg til Fyllingsdalen og bruke mer tid på reisevei.
Dette rammer også miljøet pga. økt bilkjøring.

Intensjonen til byrådet er god, men konsekvensene av samlokaliseringen er at tilbudet til barn og unge blir bra i Fyllingsdalen, men for oss som bor i Laksevåg bydel mister alle helsestasjontilbud.

Laksevåg har allerede mistet fastlegekontoret sitt og ungene har mistet tannhelsetjenesten. A4FC5A77-6EA3-4DE4-8888-7013F86FBE90.png

Bilder fra Bergen Fotoarkiv.
Bilde av Laksevåg: Fotograf Kari Ingvaldsen. Seksjon informasjon, Bergen kommune.
Bilde av Loddefjord: Fotograf Ellen Økland. Seksjon informasjon, Bergen Kommune.

Camilla Ahamath og Diane Berbain (SV)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Camilla Ahamath og Diane Berbain (SV) fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.