Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no -oppropet.

Nei til bro nord for Drøbak

#101 Nordre Håøya er en av to øyer det er lov å telte på i indre Oslofjord

2015-02-11 22:14

Traseen for foreslåtte bro nord for Drøbak skal gå i bro fra Digerud til Håøya, så som vei i terrenget over nordre Håøya og så går det andre broløpet over fra Håøya til Båtstø og Åros. 

Broen vil ødelegge for indre Oslofjords ene av to øyer det er lov å telte på, nordre Håøya, da den vil føre støy utover området og nærliggende teltplass. Ankringsplassene i nord blir også ødelagte. Ankringsplasser, som er et knapphetsgode for 30% av Norges småbåtpark, som befinner seg i indre Oslofjord om sommeren.

Trafikkstøy fra broen vil ødelegge fjordrommet for alltid. Ja til toløpet Drøbaktunnel.


Gjest

#102

2015-02-12 01:33

Det er jo idioti å skrote en eksisterende tunnell. Lag heller et nytt tunnell løp og utvid veien over Hurum til 4 felts frem til Lier.

Gjest

#103

2015-02-12 01:35

I Moss har vi en velfungerende ferjeforbindelse til Horten. Fra et sted overfor Drøbak er det en undersjøisk tunnel til Drammensområdet som sto ferdig i ca år 2000. Trenger vi da ei bru over fjorden?

Gjest

#104 Re: Håper kommentaren til #97 er sarkastisk ment?

2015-02-12 07:49

#97: -  

 For veitunnelen her er ifølge statistikk for ulykker med personskader kanskje det tryggeste veielement som finnes her i Norge. Når det gjelder fare for brann, er det på høy tid å få bygget det ekstra tunnelløpet. Men, Bård Hoksruds drøm om et MONUMENT over seg selv plassert i et av Norges mest SENTRALE FRILUFTSOMRÅDER forsinker muligheten til å få sikret tunnellen med et ekstra løp.


Gjest

#105 Re: Det sa du det!

2015-02-12 07:55

#94: jabro -  

Motivasjonen for en bro er nettopp behovet for å bygge et MONUMENT i NORGES MEST SENTRALE FRILUFTSOMRÅDE på FJORD.


Gjest

#106

2015-02-12 15:00

Har feriested på Langebåt

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2015-02-12 19:17


Ja til toløpet Drøbaktunnel

#108 Argumentèr for Drøbaktunnel

2015-02-12 20:23

 

#106: -  og så? Fastboendes og hytteboeres ve og vel vil ikke telle i denne saken med regionale/ nasjonale føringer- de er for få.

Finn heller argumenter andre steder som politikerne vil høre på, aktiviser dine politikere, kontakt partiene og fortell om feiloppfatningene som følger Drøbaktunnelen- "den er full av ulykker og stengt hele tiden". Fortell

at med to løp vil den ha 99% oppetid (Statens vegvesens egne beregninger) fordi ved behov for stengning kan det andre løpet holdes åpent med kjørefelt i begge retninger

at tunnelen vil bli enda sikrere, selv om den i dag er en av de sikreste veistrekningene å kjøre i Norge av denne størrelsen på vei og av alle andre tunneler og broer!

at det blir rømningsveier hver 250 meter

at den er væruavhengig i motsetning til bro (som kan stenges av is på vei og is som faller ned fra brokonstruksjonen, tåke, sterk vind etc.)

at den er mye billigere enn en bro, 10 milliarder! 10 milliarder som kan brukes andre steder i Norge

at den kan stå ferdig allerede i 2019/20, mens en bro tidligst kan være ferdig i 2026

at med toløpet Drøbaktunnel vil naturmiljø og friluftsliv tas vare på i indre Oslofjord til glede for alle og for kommende generasjoner

at politikerne ikke må ødelegge det siste området som er uten trafikkstøy i indre Oslofjord

det kan du fortelle- da vil de kanskje høre på deg

Lykke til, høringsfristen for KVU for kryssing av Oslofjorden er 1. mars.


Gjest

#109 Nei til bro

2015-02-13 18:32

De som ønsker bro er noen idioter! Jeg er ett barn å jeg kommer til å gråte resten av mitt liv!


Gjest

#110

2015-02-14 03:03

Broer er stygge sår i naturen, tunneller er usynlige spor i naturen !! Tunneller er ikke utsatt for vær og vind slik broer er det !!
Ja til toløpet Drøbaktunnel

#111 Alvorlige konsekvenser av bygging av 4 felts motorvei over nordre Håøya

2015-02-15 12:47

Forslaget om ny rv.23 som 4 felts motorvei nord for Drøbak med bro over Oslofjorden til Åros/Båtstø får alvorlige konsekvenser for Håøya. Det er forslag om bro fra Digerud i Frogn til Håøya. Så kommer et veiparti på selve øya, som så fortsetter som bro over til området mellom Båtstø og Åros.

1. I anleggsperioden vil det måtte avsettes store arealer på nordre Håøya til deponi av masser og utstyr og maskiner til selve utbyggingen. Tenk på hvordan det ser ut i nærheten av store veiprosjekter- kjempestore områder rundt der veien lages blir påvirket. Hele nordre Håøya vil bli ødelagt.

Statens vegvesen vil rydde opp etter seg og anlegge intetsigende, slake veiskuldre flater og så til i sårene, men artsmangfoldet som er på øya vil bli borte for alltid. Det er mange viktige naturtyper og rødlistearter her.

 

2. Selve veien er en 4 felts motorvei, ca. 20 meter bred. I tillegg kommer areal til veiskuldre. Veien vil med tiden få ÅDT på 24 ooo.

Støy-, lys- og luftforurensning vil bli et betydelig problem på en av to øyer det er lov å telte på i indre Oslofjord, samt for ankringsplassene i nord. Viktige havner for dem som er på båttur lokalt og for dem som bruker Håøya som ankringsplass til og fra indre Oslofjord, da den ligger strategisk til.

I KVU står det at støyskjerming kan gjøres, men vil Statens vegvesen bruke penger på støyskjerming der ingen bor, dvs. der broene vil skjære Oslofjorden??

Spør om det, dere som er i dialog med Statens vegvesen.

Spør om hva som er akseptabel støygrense, spesielt i et område som i utgangspunktet er uten trafikkstøy.

Spør om hvordan det gikk med lokale vel nær den nye Svinesundboren da de søkte om å få oppgradert støyskjermingen, spør virkelig om det. De fikk ikke mer støyskjerming, det bråkte ikke nok......

men det bråkte nok for dem som bor der til at de søkte. Hvem skal definerer hva som er akseptabelt støynivå i et stilleområde? Statens vegvesen som ikke bor der eller beboerne?...... http://www.nrk.no/ostfold/braker-ikke-nok-til-stoyskjerming-1.6248826

 

Indre Oslofjord ved Håøya er det siste inngrepsfrie området uten tafikkårer som forstyrrer. Ta vare på dette området for dagens og fremtidens generasjoner. Ikke ødelegg området som frilufts- og naturområde. Ikke gjør det, det er irreversibelt.

Statens vegvesen sier selv at toløpet Drøbaktunnel imøtekommer de krav som stilles til sikkerhet og at denne løsningen fint kan brukes. To løp sikrer at tunnelen alltid er åpen, tunnelen er i dag sikrere å kjøre enn tilsvarende veier, broer og andre tunneler. Med to adskilte løp blir den enda sikrere.

Tunnel er ikke væravhengig. Viktig i dag med mye mildvær og veibaner som fryser til om vinteren. Bare tenk på hvordan veiene har vært i vinter.

Tunnel er mye billigere enn en bro, "bare" 3,5 milliarder mot bro på ca. 13 milliarder.

Tunnel kan ferdigstilles innen 2019/20 fordi planene er allerede lagt og forankret. Arbeidet med en evt. bro vil måtte starte helt fra bunnen av og vil tidligst kunne stå ferdig i 2026.

Før en ny rv. 23 vil det kreves grundige undersøkelser av områdene veitraseen er tenkt lagt pga. artsmangfoldet, rødlistearter (hele 241 i Frogn kommune), viktige naturtyper, urørte strandsonearealer, viktige friluftsområder, kulturminner hvor mange er automatisk fredete, viktige naturreservater like ved foreslåtte veitrase, fuglereservater med truede sjøfugler, støy i anleggsperioden og som trafikkåre, trafikkforurensning og lysforurensning og påvirkning på artsmangfoldet på Håøya. For å nevne noe.

KVU konkluderer med at bro er mer lønnsom enn tunnel på sikt, men nevner ikke at dette regnestykket forutsetter at det ikke etableres bompengeløsning, som ikke er realistisk. Med bompenger vil tunnel være det alternativet som lønner seg på kort OG lang sikt. 

Oppsummert: Tunnel er billigere på kort og lang sikt, tryggere, væruavhengig og sparer Norges viktigste friluftsområde. 

 

JA TIL NYTT TUNNELLØP I DRØBAKTUNNELEN, NEI TIL BRO NORD FOR DRØBAK. 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gjest

#112

2015-02-18 21:41

Jeg har vokst opp i Båtstø og har nytt synet av Håøya i 30 år.
Har vært i land der utallige ganger,. Det ville vært veldig trist om Håøya blir ødelagt av en bro. På tide å ta vare på det vi har. Det kommer generasjoner etter oss som også må få glede av Håøya og alt den har å by på. Lenge leve Håøya!!

Gjest

#113 Horten-Moss

2015-02-19 02:27

Ja til bro over Horten-Moss

RØYKEN JA TIL TUNNEL 19.02.15

#114 JA TIL TOLØPET DRØBAKTUNNEL

2015-02-21 10:36

19.02.15 Røyken kommune sa ja til nytt løp i Drøbaktunnelen. Hurum og Frogn kommune har også sagt ja, og Drammen. 

Nytt tunnelløp i Drøbaktunnel 
- mye billigere enn bro, minst 10 milliarder 
- tryggere enn en bro, se på ulykker pr. 1 million kjørt km 
- væruavhengig, unngår kjedekollisjoner på bro- viktig med dagens vinterklima med vekslende temperaturer og glatte veier og tåke 
- alltid åpen, toveis trafikk i ett løp hvis det andre må stenge 
- ferdig raskt, i 2019/20 i motsetning til bro, tidligst 2026 
- økt sikkerhet med rømningsveier hver 250 m 
- tunnel mer ´lønnsom i kort- og langtidsperspektiv når bompenger skal brukes 
- tunnel ferdig utredet, planregulering på plass. Bro krever alt arbeid fra bunnen av 
- natur og friluftsområder spares

JA TIL TOLØPET DRØBAKTUNNEL

:-)

#115 22 mot 4 stemte for Nytt tunnelløp i Røyken kommunestyre 19.02.15

2015-02-21 10:53

JA TIL NYTT LØP I DRØBAKTUNNEL


Gjest

#116

2015-02-26 12:31

Med nye slakere nedkjøringsalternativer er tunell den eneste fornuftige løsningen. Galskap å ødelegge fjorden på denne måten.
Med Effektiv kobling til veinettet vestover kan man evt lage et nytt løp og bruke dagens til oppkjøring, nye slakere nedkjøringstuneller og nytt løp i bunn som krysses/kobles sammen på en fornuftig måte.

Gjest

#117

2015-02-26 21:46

Jeg ønsker ikke min epostadresse formidlet til andre, eller offentliggjort. Det er unødvendig å ha med epost obligatorisk i signaturen.
Trygve Gulliksen
Forfatteren bak dette oppropet

#118 Re: Annonym e-post

2015-02-27 09:43

#117: -  

Ingen e-post adresser er synlige på OPPROPET, heller ikke for redaktøren av dette oppropet. E-post adressen er lagt inn som en sikkerhet for at din signering er reell. Du kan også signere anonymt. E-posten ligger inne sentralt på OPPROP i tilfelle det skal sendes ut en kungjøring, og kungjøring kan du reservere deg imot.

ent

#119

2015-03-04 18:31

Utifra KVU rapporten så er det aktuelt å dumpe 32 000 m3 steinmasse i nærheten av digerud grunnene/Digerud fyr  for å sikre østre fundamentet mot båtpåkjørsel.

Dette tilsvarer 3200 lastebillass.

Nei til bro

 

 

Håøyavenn
Gjest

#120 Tunell fremfor bru!

2015-03-15 18:41

Vil IKKE ha bru I et så idyllisk område med så mye historie. Er vokst opp på Håøya, familien har bodd på øya I flere generasjoner, og vi kjenner øya godt. Noen av oss reiser ut på øya, og minnes barneårene der ute. Går turer der bestefar, oldeforeldre trådte sine barnesko. Bygges det bru, vil stedet for alltid være ødelagt. Tunellen er alt på plass med tilhørende tilførselsveier. Å grave en til ved siden av vil kanskje redde Måna som er et veldig sårbart område. Som nå i disse dager er I full fart på vei mot en fremtidig katastrofe.. Få heller en tunell på plass, og stopp samtidig den planlagte utbyggingen av området, som aldri skulle fått godkjenning av kommunen. I dette området ligger en  av Drøbak/Heer's eldste husmannsplass. Både hovedhuset og låven er I veldig god stand, og fremdeles I bruk. Frem til utbyggerne overtok stedet, var bygningene og tilhørende jorder godt vedlikeholdt og det var en levende plass med husdyr og daglig besøkt av barn, barne/ungdomskultur,  barnehager og videregående skoler også fra andre kommuner. Nå forfaller stedet, selv om hovedhuset er bebodd, låven I bruk, og fremdeles noen få husdyr igjen. Redd området, grav ny tunell og kast bruplanene i  ommen.. Ikke ødelegg dette flotte sårbare området. 


Gjest

#121

2015-03-15 19:17

NEI til fullstendig ødeleggelse av verdifulle områder både på Drøbak siden, Årossiden og selve Håøya. Familien kommer derfra, bodd forskjellige steder rundt om på øya. En bred vei på selve øya vil ødelegge dette verdifulle friområdet som tusenvis av små og store gleder seg over år etter år. Det vil bli katastrofalt for denne sårbare øya. Som egentlig bør fredes.LA HÅØYA LEVE!

Gjest

#122

2015-03-18 15:50

Bruker fjorden mye og ønker med det å ikke  se /høre støy fra broen

 

 

 

 


Gjest

#123

2015-04-12 21:02

For det er mest fornuftige måte å koble sammen områdene med tunnel, skåner friluftlivet og folk som bor i området. For har vi ikke nok støy og naturskade eksempler? I dagens samfunn er globalisering viktig og hvordan man tar høste på den. Så at verden vi lever i er og forseter å være bærekraftig

Gjest

#124

2015-04-27 20:21

Det ville Ødelegge fjorden på ett av de vakreste stedene. Tusenvis av fritidshytter vil bli skadelidende. Rekreasjonssteder for Oslos befolkning.

Gjest

#125

2015-05-10 17:31

Fordi jeg synes det er synd å ødelegge flott natur på Digerud. Dessuten blir det mye forurensning av firefelts motorvei.