Vi som krever en rettferdig og lovlig behandling av Sports Club Sarpsborg!

I et leserinnlegg i Sarpsborg Arbeiderblad i februa 2021 skrev Harald G. Rønneberg i Høyre, at Høyre er sympatisk innstilt til Sports Club Sarpsborg og at partiet ønsket å finne en løsning for at treningsenteret skulle få fortsette i lokalene i St. Maries gate i Østre bydel, hvor de nå har vært mer enn 42 år. Da var Høyre og Freskrittpartiet i mindretall og i opposisjon i bystyret i Sarpsborg. De forsøkte å få saken om bruksendring for lokalene utsatt, men måtte gi tapt for flertallet. Etter dette kom rettsaken hvor Sports Club Sarpsborg vant en knusende seier over kommunen. Rønneberg skriver i det samme innlegget at Høyre ville la saken bero til etter rettens avgjørelse. Vi er klar over at Rønneberg ikke lenger er representant i bystyret, men det er det mange andre som er. Høyre har flere representanter enn noen gang. Denne saken ville løst seg selv, dersom kommunen hadde fulgt lovverket og deres plikt til å følge opp ulovligheter i tilsynsaker. Ikke for å hjelpe treningssenteret, men fordi dette er det eneste riktige å gjøre, i forhold til å følge lovverket.

I mellomtiden har huseier forsøkt å kaste ut treningsenteret, og nå skal Høyesterett avgjøre om utkastelsen skal gjennomføres eller ikke. Hadde prosessen vært som den burde, skulle kommunen ha satt i gang etterforskning av sin egen saksgang. Samt gjennomført tilsyn og ikke minst gjennomgått uteblitte tilsyn i forbindelse med utbygging av leiligheter i etasjene over treningssenteret.

Hvorfor skjer ikke dette? Og hvorfor er det heller ingen som etterspør det, kanske særlig av våre politikere som for tre år siden hevdet sin sympati for treningssenteret.

Sarpsborg Kommune skal i de neste fem årene satse på Østre Bydel. Kommunedirektøren tok til og med denne satsingen frem som egen sak da hun la frem forslaget til neste års budsjett. Men vi spør oss om det er å satse på denne bydelen, når man unnlater å undersøke egen saksbehandling i forbindelse med at en av bydelens største aktører kan bli kastet ut som følge av at kommunen ikke følger opp.

Vi er mange som bruker treningssenteret daglig. For mange av oss er dette også det eneste sosiale felleskapet vi har i løpet av dager og uker. Sports Club Sarpsborg er ikke bare et treningssenter som sørger for bedre fysisk helse. Det er også et viktig holdepunkt for mange som sliter sosialt. Og for ikke å glemme de samfunnsøkonomiske kostnader treningssenteret er med på å spare for kommunen, ved å fremme psykisk og fysisk helse og inkludering. Sarpsborg kommune topper statistikk på dårlige levekår!

Ved å ikke gå inn i denne saken på nytt igjen, vil flere hundre mennesker "forsvinne" fra en bydel som kommunen altså vil satse på.

Høyre! Det er nå dere skal vise sympati for Sports Club Sarpsborg. Det er nå dere skal finne en løsning for fortsatt drift. Det er nå dere skal gå i egne vedtak og avgjørelser i sømmene og sørge for å avdekke feil slik at senteret skal få fortsette å være der det er. Det er nå dere er i posisjonen! Bruk den!

Ved å signere gir jeg Jenny Beta Kjønnås fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.