Regler for lyd-, bilde- og videoopptak av forelesninger - Med.Fak Oslo!

1) Nylig utarbeidede ordensregler ved Med.Fak. Oslo ivaretar ikke studentenes interesser på en hensiktsmessig måte.
(http://www.med.uio.no/studier/om/regelverk/fremtreden/regler-lyd-bilde-video-undervisning.html)

2) En foreleser ligger nærmest å vurdere om innholdet i en forelesning kan være av en slik karakter at det ikke bør gjøres opptak av hele eller deler - av hensyn til eksempelvis pasient- eller personvern. Et ønske om ikke opptak må være saklig begrunnet. Pasientundervisning foregår normalt på gruppeundervisningsnivå og det brukes normalt ikke sensitive opplysninger/billedbruk i åpen/offentlig undervisning. Forelesninger er som hovedregel offentlige og det må forutsettes at innholdet i hovedsak er tilpasset offentlighet.

Bestem­mel­sen om innhenting av tillatelse fra hver enkelt medstudent kommer ikke til anvendelse fordi en forelesning er offentlig.
(Referanse: http://blogg.torvund.net/2014/04/03/kan-vi-nekte-studenter-og-andre-a-gjore-opptak-av-forelesninger/

3) En foreleser bør åpne med å presisere om det er ok å gjøre opptak (både lyd og video). Fakultetet bør ta høyde for at eksponeringen ved innhenting av tillatelse/samtykke kan og vil være et hinder for mange studenter.

4) Det bør ikke nedlegges forbud mot opptak av prosjektor/skjerm så lenge dette kan gjøres uten å forstyrre undervisning.

5) Det bør aksepteres opptak av tavleundervisning under forelesning så lenge dette kan gjøres uten å forstyrre undervisning.

En del studenter har større utbytte av visuelle innslag i sin læringsprosess. Læring er en individuell prosess og ordensregler bør være universelt utformet slik at flest mulig kan gjennomføre studier uten å søke særskilt tiltrettelegging.

5) Vi aksepterer at enkelte forelesere ikke ønsker at studenter gjør opptak. Det er viktig å kommunisere at et opptak av en forelesning for mange studenter utgjør en nyttig læringsressurs. Det bør ansees som et komplement til lærerstaben at studenter ønsker å gjøre opptak av undervisning. Dette gjøres for å forbedre kunnskapstilegnelsen, for å repetere det som er vanskelig samt forberede seg til eksamen.

Opptakene er til rent privat bruk og blir ikke distribuert eller lagt ut noen steder!

6) Det finnes ingen lov som gjør slike opptak ulovlig. Vi er svært forundret over forelesere som ikke ser dette som langt viktigere enn å hevde at en forelesning er "mitt" åndsverk.

7) Som en hovedregel bør Fakultetet pålegge forelesere å lage podcast av forelesninger.

8) Behov for forbud mot opptak av undervisning virker ikke å være nøye nok avveid mot universitetets overordnede undervisningsformål samt krav til universell utforming. (http://www.uio.no/tjenester/it/utdanning/podcasting/lydopptak/index.html)