Vi må få bedre eldreomsorg nå!

Etter selv og ha opplevd dårlige erfaringer som pårørende med helsehus og sykehjem,  flere og flere historier som kommer ut, vil jeg med dette prøve og samle inn flest mulig underskrifter som kan overleveres til Stortinget.

Eldreomsorgen er på et bunnivå her i landet.  Det finnes hverken nok penger,  pleiere og kompetanse.  Det er mye omsorgssvikt på helsehus og pleiehjem landet over.

Eldre som får mangelfullt stell av studenter, hjelpepleiere og er det en sykepleier på vakt er de heldige og denne sykepleieren har som regel flere avdelinger som de skal dekke.

1. Det må en grunnleggende forandring til med tanke på eldreomsorgen  og det før den største utfordringen kommer med eldrebølgen.  I dag dør folk på norske sykehjem og helsehus pga for lite pleiere,  mangelfull kompetanse og dårlig økonomi.
  2. Vi må kunne forvente at våre kjære skal få trygt og godt stell. At de er sikret ringesnor. At det er kompetanse av sykepleiere på sykehjem.  At de eldre føler seg ivaretatt. At pleien er forsvarlig og ikke mangelfull som i dag.

Hjelp til med å sette fokus på dette med og skrive under. Vi må hjelpe våre eldre nå og passe på at de eldre som kommer etter, slipper å kjempe en slik kamp mange må kjempe nå. Det er mange slitne pårørende der ute, pårørende som kjemper en kamp de sjeldent når frem med.  Pårørende som sier fra er plagsomme og i noen tilfeller kan det gå ut over brukeren. Det er på tide at politikerne våkner, at penger bevilges, at de øker kapasiteten. Det må bli en slutt på kutt og nedstramninger, eldreomsorgen skal ikke være styrt av en klokke,  men være en tjeneste som alle skal være trygge på.

Jeg takker hver og en av dere som skriver under oppropet,  så jeg kan få levert flest mulig underskrifter på Stortinget.

Mette Bäckström

Ved å signere gir jeg Mette Bäckström fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.